דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה התשע"ט

יום השואה תשע"ט / ישראל מתייחדת עם זכר ששת המליונים שנרצחו בידי הצורר הנאצי

בשעה 10:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות, ומיד לאחר כך החל הטקס המרכזי ביד ושם | ברחבי הארץ, במוסדות החינוך ובמקומות העבודה, התקיימו טקסי זכרון | יום הזכרון לשואה ולגבורה התשע"ט ינעל בערב בטקסים בקיבוצים 'יד מרדכי' ו'לוחמי הגטאות'

  • נשיא המדינה הניח הבוקר יום חמישי, כ"ז בניסן, 2 במאי, זר ב'אוהל יזכור' במוזיאון 'יד ושם'. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
    נשיא המדינה הניח הבוקר יום חמישי, כ"ז בניסן, 2 במאי, זר ב'אוהל יזכור' במוזיאון 'יד ושם'. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
  • טקס יום הזכרון לשואה ולגבורה תשע"ט במוזיאון יד ושם (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
    טקס יום הזכרון לשואה ולגבורה תשע"ט במוזיאון יד ושם (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
  • ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ט במרכז הגאה בגן מאיר, תל אביב (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
    ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ט במרכז הגאה בגן מאיר, תל אביב (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
  • עומדים בצפירה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
    עומדים בצפירה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

יום הזיכרון לשואה ולגבורה התשע"ט שנפתח אמש (רביעי) עם טקסים ברחבי הארץ ובטקסס המרכזי ב'יד ושם'. בשעה 10:00 הבוקר נשמעה צפירת דומייה בת שתי דקות, ומדינת ישראל עצרה מלכת, וביד ושם הניחו ראש הממשלה נתניהו והנשיא ריבלין זרים על אנדרטת מרד גטו ורשה. בשעה זו מתקיים טקס 'לכל איש יש שם' במוזיאון יד ושם, בו מקריאים את שמות הנספים בשואה.

נשיא המדינה הניח הבוקר יום חמישי, כ"ז בניסן, 2 במאי, זר ב'אוהל יזכור' במוזיאון 'יד ושם'. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
נשיא המדינה הניח הבוקר יום חמישי, כ"ז בניסן, 2 במאי, זר ב'אוהל יזכור' במוזיאון 'יד ושם'. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

בשעה 13:00 ייערך טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור ביד ושם.

בשעה 14:30 יחל בפולין מצעד החיים ה-31 במספר. באירוע, שהחל ב-1988, ישתתפו משלחות מכל העולם בצעדה של שלושה קילומטרים ממחנה אושוויץ למחנה בירקנאו. מי שיוביל את המצעד כאישיות הישראלית הבכירה יהיה יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג. לצדו יצעדו שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן, הפטריארך היווני ברתולומאיוס וראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה.

בשעה 17:30 תתקיים עצרת תנועת הנוער בבקעת הקהילות ביד ושם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בטקס הנחת הזרים לזכר הנספים ב׳יד ושם׳ (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בטקס הנחת הזרים לזכר הנספים ב׳יד ושם׳ (צילום: חיים צח/לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול לאנטישמיות והגזענות הגוברת ברחבי העולם בטקס ב'יד ושם': "אנו חיים היום בפרדוקס, ההערצה ברחבי העולם למדינת היהודים מלווה בחוגים מסוימים בהתגברות של שנאת יהודים. הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני, והאיסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד – על שנאת היהודים. שנאה זו באה לידי ביטוי בהתקפות נתעבות על מתפללים בבתי-כנסת – כפי שקרה לפני ימים אחדים בסן-דייגו וקודם לכן בפיטסבורג, בחילול בתי-קברות יהודיים, ובפרסום קריקטורות ומאמרים נוטפי-שנאה ליהודים ולישראל – אפילו בעיתונים שנחשבים מכובדים. לא מדובר בביקורת לגיטימית על ישראל, לא הייתי מתעכב על כך אם היה מדובר בזה, אלא בשטנה שיטתית, ארסית ושקרית – שמערערת ללא הפסק על הלגיטימיות של מדינת-הלאום היהודית, ושלה בלבד. זוהי צביעות בלתי נסבלת שאסור להשלים איתה.

"לסכנה שנובעת משנאת היהודים במערב, מצטרפת סכנה גדולה יותר ממזרח. איראן משגרת לעברנו – השכם והערב – איומי השמדה. איננו מתעלמים מאיומים אלה, אבל איננו נרתעים מהם. היו שנים בהן נאבקנו לבדנו, מול העולם כולו, בהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. אבל ההתעקשות שלנו נשאה פרי. אנו מעריכים מאוד את העמדה הנחושה של הנשיא טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין, הטיל סנקציות כבדות על איראן, ולפני ימים אחדים הכריז על משמרות המהפכה – כעל ארגון טרור. מול איראן, המדיניות שלנו ברורה: בשדה הצבאי – בלימה תקיפה של ניסיונות איראן להתבסס צבאית ליד גבולותינו. ובשדה המדיני – לחץ, לחץ, ועוד לחץ. מול איומי השמדה ישראל לא תושיט את צווארה לשחיטה. בניגוד למה שהיה בזמן השואה, אנו מסוגלים ונחושים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. צה"ל חזק, מן הצבאות החזקים בעולם, והוא יכול לאויבינו."

Israeli soldiers stand below a monument at a ceremony held at the Yad Vashem Holocaust Memorial Museum in Jerusalem, as Israel marks annual Holocaust Remembrance Day. May 1, 2019. Photo by Noam Rivkin Fenton/Flash90
Israeli soldiers stand below a monument at a ceremony held at the Yad Vashem Holocaust Memorial Museum in Jerusalem, as Israel marks annual Holocaust Remembrance Day. May 1, 2019. Photo by Noam Rivkin Fenton/Flash90

גם הנשיא ריבלין התייחס להתגברות האנטישמיות באותו הטקס: "אני לא חושש לנו, למדינת ישראל. העם היהודי שוב לא חלש, הוא לא חסר מגן", אמר הנשיא. "מדינת ישראל היא לא רק דמוקרטיה יציבה, אנחנו גם מלאי עוצמה. עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, על מדינת ישראל, ונהיה מחויבים לשלומן וביטחונן של הקהילות היהודיות בתפוצות. לצד זה, בעולם כזה – של התעוררות שמאל וימין קיצוני, ופונדמנטליזם איסלאמי, בעלי תפיסות אנטישמיות וגזעניות קשות – בעולם כזה אני מאמין שהמסר שמעבירה מדינת ישראל צריך להיות ברור וחד. לכל מדינה וחברה הזכות הלגיטימית ואף החובה לבחור את מדיניותה ולשמור על זהותה. לא כל מפלגת ימין אירופאית שמאמינה בצורך לרסן הגירה או לשמור על אופייה הייחודי היא אנטישמית או גזענית.

"ואולם, כוחות פוליטיים שאנטישמיות וגזענות היא חלק משפתם, מורשתם ורוחם – לעולם אסור שיהיו בעלי בריתנו. בין אם האנטישמיות והגזענות מתחפשות לשיח על הגירה מימין, או לשיח על זכויות אדם משמאל, עלינו להוקיע אותן בכל מקום. היום אין כבר צורך 'לשכנע' שאותן מילים מכובסות של שמאל קיצוני אנטי ציוני, לפיו, הדרך היחידה של ישראל להתקיים היא להפסיק להתקיים כמדינה יהודית, הן מופע של אנטישמיות", אמר הנשיא.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!