דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

עם הפנים לבחירות / בחירות 2020 בארה"ב: המאבק על האיגודים המקצועיים מסתמן כמרכזי

"אני לא אתנצל. אני איש איגודים"- כך אמר המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, בעצרת עובדים לפתיחת הקמפיין שלו | טראמפ מצידו יצא במתקפה חריפה נגד איגוד הכבאים שהביע תמיכה בביידן | במרכז המאבק: מדינות "רצועת הפלדה" שבזכותן טראמפ ניצח

ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, מתקבל באהדה על ידי נשיא האגודה של כבאים בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג פנסליבניה. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Gene J. Puskar)
ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, מתקבל באהדה על ידי נשיא האגודה של כבאים בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג פנסליבניה. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Gene J. Puskar)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הקרב על האיגודים: הבחירות בארה"ב יתקיימו רק עוד שנה וחצי, אבל כבר עכשיו מסתמן כי המאבק על תמיכת האיגודים המקצועיים הולך לשחק בהן תפקיד מרכזי. ביום שני פתח המועמד לראשות המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן את קמפיין הבחירות שלו בהצהרה כי בכוונתו להילחם בטראמפ על תמיכת האיגודים, בעצרת שקיים בפיטסבורג פנסילבניה, מול נציגי האיגודים. טראמפ בתגובה פתח במתקפה חריפה נגד איגוד הכבאים הלאומי שהביע תמיכה בביידן.

"אני לא מתכוון להתנצל. אני איש איגודים מקצועיים" אמר ביידן בפני קהל שכלל איגודי עובדים של נהגי משאיות, עובדי פלדה, כבאים ומורים. "המדינה הזאת לא נבנתה על ידי בנקאים בוול סטריט, מנכ"לים ומנהלי קרנות גידור, היא נבנתה על ידיכם".

פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).
פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).

ביידן שכיהן כסגן נשיא בממשל אובמה ביקר את כלכלת ארצות הברית ואמר שהיא טובה לעשירים על חשבון מעמד הביניים והעניים. "כולם יודעים את זה. מעמד הביניים נפגע" אמר ביידן, "שוק ההון נמצא בגאות, אבל אתם לא מרגישים את זה". ביידן מזוהה שנים רבות עם מעמד הפועלים והעבודה המאורגנת. בדבריו לא כיוון רק לנשיאות, אלא גם לפריימריז הקרבים למפלגה הדמוקרטית שיפתחו במהלך השנה הבאה, שם יכולים איגודי העובדים להפוך ללשון המאזניים.

תמיכת איגוד הכבאים הלאומי, המייצג 300 אלף כבאים וכבאיות מרחבי ארצות הברית, בביידן הובילה את הנשיא דונלד טראמפ לסדרת ציוצים תקיפה במיוחד נגד מנהיגי האיגוד. "עשיתי יותר בשביל הכבאים מאשר האיגוד מוצץ דמי החבר הזה הזה אי פעם עשה, ואני לא מקבל תשלום". בהמשך צייץ מחדש מספר ציוצים של כבאים שתומכים בו.

נקודת קריטית במדינות המפתח

הבחירה של ביידן לפתוח את הקמפיין שלו מול האיגודים המקצועיים, כמו גם תגובתו המשתלחת של הנשיא טראמפ, מעידות על החשיבות הגדולה של האיגודים בבחירות הקרובות, בעיקר באזורי התעשייה במערב התיכון. "תתחיל כאן בפנסילבניה ותמשיך בעבודה דרך אוהיו ומישיגן – זה הולך להיות שדה הקרב ואני מאמין שהם ישובו הביתה" אמר הרולד שייטברגר, ראש האגודה איגוד כבאי האש בעצרת בפיטבסורג.

באופן מסורתי תומכים האיגודים המקצועיים במפלגה הדמוקרטית, וגם בבחירות האחרונות לא תמכו הנהגות האיגודים בטראמפ. ובכל זאת, רבים מתוך הקבוצה הדמוגרפית של חברי האיגודים הצביעו בניגוד לעמדת האיגודים ובעד טראמפ. כך ניצח טראמפ במספר מדינות מפתח כמו אוהיו, וויסקונסון ופנסילבניה, מרכזיים תעשייתיים הנמצאים במשבר מתמשך ומכונים "חגורת הפלדה".

מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).
מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).

טראמפ הצליח לתפוס את מעמד הצווארון הכחול האמריקאי בתקופת משבר, כשמדיניות הסחר החופשי שהוביל אובמה, נתפסה כגורם משמעותי בסגירתם של מפעלים רבים בארצות הברית. עם ההבטחה לעשות את אמריקה גדולה שוב ובעיקר עם האנטגוניזם שעוררה הילרי קלינטון בקרב המעמדות הנמוכים, זכה טראמפ בנשיאות.

לא רק טראמפ חושש מסחף אפשרי של איגודי עובדים לכיוונו של ביידן. הסנטור ברני סאנדרס נראה כמתחרה המרכזי של ביידן בפריימריז הצפויים במפלגה הדמוקרטית. סאנדרס המזוהה כאיש שמאל כלכלי עלול להיפגע מההתמקמות של ביידן צמוד אליו באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. סאנדרס מצידו ייהנה מהעובדה שבחלק מהארגונים זוכרים לביידן את העובדה שהצביע בעד רפורמות הסחר של הנשיא אובמה, אותן רפורמות שנתפסות כגורם מרכזי בדעיכתה של התעשייה האמריקאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!