דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האחד במאי 2019

פועלי כל העולם / האחד במאי 2019: העובדים הפגינו בדרישה להעלאת שכר, זכויות וכבוד

בצרפת המפגינים האלימים גנבו את ההצגה, האיגודים בספרד דורשים שהממשלה החדשה תפעל לטובת העובדים, ועובדות המתפרות בבנגלדש דרשו העלאת שכר וחופשת לידה בת שישה חודשים | כך נראו הפגנות חג הפועלים ברחבי העולם

פועלות טקסטיל וחברות באיגודים מקצועיים בצעדת אחד במאי בבנגלדש (Photo by Mehedi Hasan/NurPhoto via Getty Images)
פועלות טקסטיל וחברות באיגודים מקצועיים בצעדת אחד במאי בבנגלדש (Photo by Mehedi Hasan/NurPhoto via Getty Images)

העלאת שכר, תנאי עבודה טובים יותר, חופשת לידה, שכר מינימום וסוף לאפליית עובדים זמניים ומהגרי עבודה – אלו היו הדרישות שמאות אלפי חברי האיגודים המקצועיים ופעילי זכויות עובדים הפגינו למענן בצעדות ובעצרות האחד במאי ברחבי העולם, שנערכו ברביעי השבוע.

המסורת של הפגנות למען זכויות עובדים באחד במאי החלה בארצות הברית בשנות השמונים של המאה ה-19, סביב מאבק על הגבלת יום העבודה לשמונה שעות. היא התפשטה במהרה לארצות נוספות, בתקופה שבה תהליך התיעוש פגע בעובדים שהשתכרו שכר נמוך, ועמדו מולו ללא חוקי מגן ועם כוח מועט מול כוחם העולה במהרה של בעלי המפעלים והקרקעות.

במהלך השנים הפכו מחאות האחד במאי גם להזדמנות להציף תלונות כלכליות כלליות או דרישות פוליטיות. הנה מבט על מחאות האחד במאי 2019:

צרפת: מעצרים, רימונים וגז מדמיע ברחובות פאריס

בזמן שעשרות אלפי בני אדם השתתפו בצעדה רגועה יחסית ברחובות פאריס, התעמתה משטרת צרפת עם מפגינים שזרקו אבנים, הבעירו אש והשחיתו כלי רכב ברחבי העיר. משרד הפנים הצרפתי הציב 7,400 שוטרים ברחבי פאריס, כדי לבלום את המתפרעים, ש'שיבשו' את אירועי האחד במאי בשנים האחרונות. כ-330 מעצרים בוצעו במהלך יום האחד במאי.

עימותים בין מפגינים לשוטרים במהלך צעדת אחד במאי בפריז (AP Photo/Francois Mori)
עימותים בין מפגינים לשוטרים במהלך צעדת אחד במאי בפריז (AP Photo/Francois Mori)

היחידות המשטרתיות לפיזור הפגנות השתמשו בגז מדמיע בנסיון להשתלט על המפגינים עטויי המסכות בתחנת הרכבת מונטפרנס, ממנה יצאה צעדת אחד במאי המרכזית, ונקודת הסיום של הצעדה בכיכר איטליה. בנוסף השתמשו השוטרים ברימוני הלם ובכדורי גומי לפיזור המפגינים שהתפרעו, שהיו לבושים בשחור. לפי משרד הפנים הצרפתי, 24 מפגינים ו-14 שוטרים נפצעו במהלך ההפגנות.

חלק מהמפגינים שהתעמתו עם המשטרה לבשו אפודים צהובים, סמל לתנועת המחאה כנגד הממשלה שהחלה במאי האחרון. גם בצעדה המרכזית והשלווה היו משתתפים באפודים צהובים, לצד משתתפים שהניפו את דגלי האיגודים המקצועיים.

בנגלדש: עובדות תעשיית הביגוד דורשות חופשת לידה

מאות עובדים ועובדות בתעשיית הביגוד וחברות איגודי העובדים צעדו בדאקה, בירת בנגלדש, בדרישה לשיפור תנאי עבודתן ולהעלאה בשכרן. נאזמה אקטר, נשיאת אחד האיגודים הגדולים בבנגלדש, אמרה כי הנשים העובדות בתעשיית הביגוד דורשות חופשת לידה בת שישה חודשים, והגנה מפני ניצול מיני ואלימות במקומות העבודה.

רוסיה: כמאה מתומכי האופוזיציה נעצרו

כמאה אלף בני אדם השתתפו בעצרת אחד במאי בכיכר האדומה שבמרכז מוסקבה, שאורגנה על ידי איגודים מקצועיים התומכים בממשלה. במקביל נערכו הפגנות מחאה בערים שונות ברחבי רוסיה, ופעילי אופוזיציה דיווחו על מעצרם של כמאה בני אדם, חלקם הגדול השתתף במחאה.

בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה, עצרה המשטרה מעל 60 תומכים של מנהיג האופוזיציה אלקסיי נבלניי. חלקם נשאו שלטם עליהם נכתב 'פוטין אינו בן אלמוות', בהתייחס לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, העומד בראש המדינה מאז שנת 2000. בין העצורים היה עורך הדין מקסים רזניק, ששוחרר מאוחר יותר. רזניק סיפר לתחנת טלוויזיה מקומית שהמשטרה עצרה כמעט את כל חברי קבוצת המחאה שלו, אך לא נימקה את המעצרים.

שוטרים טורקים מבצעים מעצרים במהלך צעדת אחד במאי של האיגדים המקצועיים באיסטנבול (AP Photo/Lefteris Pitarakis)
שוטרים טורקים מבצעים מעצרים במהלך צעדת אחד במאי של האיגדים המקצועיים באיסטנבול (AP Photo/Lefteris Pitarakis)

טורקיה: המשטרה בלמה הפגנות בכיכר טקסים

משטרת טורקיה בלמה את מפגיני האחד במאה כשניסו לצעוד לכיוון כיכר טקסים, הכיכר המרכזית של הבירה איסטנבול, שהוכרזה כשטח סגור ע"י הרשויות במדינה בנימוקים בטחוניים. קבוצות קטנות של מפגינים ניסו לפרוץ את החסימות המשטרתיות וקראו 'האחד במאי הוא טקסים ואינו יכול להיבלם', אך נבלמו על ידי השוטרים. לכיכר טקסים יש ערך סמלי עבור תנועת העבודה הטורקית מאז ש-34 בני אדם נרצחו בה במהלך מצעד האחד במאי 1977 מיריות שנורו מבניין סמוך.

גרמניה: האיגודים נגד הלאומנות

האיגוד המקצועי הגדול בגרמניה קרא להשתתפות בבחירות לפרלמנט האירופי שייערכו החודש, ולהתנגד ללאומנות ולימין הקיצוני. ה-DGB, קונפדרציה של איגודים שמונה בסך הכל כשישה מיליון חברים, הזהיר שהסערה הכלכלית והפוליטית בבריטניה, שנאלצת כעת לממש את ההחלטה במשאל העם לעזוב את האיחוד האירופי, "מדגימה מה יקרה אם ידם של אלו שמתדלקים את הפחד אך חסרי כל תכנית לעתיד תהיה על העליונה".

כשירד הלילה, מפגינים רעולי פנים זרקו זיקוקים בוערים במהלך אירוע אחד במאי שאורגן על ידי קבוצות שמאל בברלין. המשטרה עצרה מספר בני אדם לאחר שמספר מפגינים השליכו בקבוקים לעבר השוטרים.

יוון: הפגנות צעדות האיגודים שיתקו את התחבורה

צעדות האחד במאי של האיגודים המקצועיים ביוון שיתקו את הרכבת, המעבורות ואמצעי תחבורה נוספים. מאות אנשים התאספו במרכז אתונה ברביעי לשלושה מצעדים שונים לעבר הפרלמנט, שאורגנו ע"י איגודים מקצועיים יריבים ועל ידי קבוצות שמאל.

ספרד: העובדים משמיעים את קולם לפני הקמת הממשלה

העובדים הספרדים צעדו בערים הגדולות במדינה כדי להשמיע את קולם ימים ספורים לפני שראש הממשלה המכהן, פדרו סאנצ'ז, מתחיל במשא ומתן הקואליציוני עם שאר המפלגות כדי להקים ממשלה חדשה. איגודי העובדים הגדולים לוחצים על סאנצ'ז לסגת מרפורמות 'ידידותיות לעסקים' בעבודה ובכלכלה, שליוו את המדינה מאז עליית המפלגות השמרניות לשלטון.

סרי לנקה: המצעדים בוטלו מחשש בטחוני

המפלגות הגדולות בסרי לנקה ביטלו את אירועי אחד במאי המסורתיים במדינה מחשש לפגיעה בבטחון המפגינים, לאחר ש-253 בני אדם נהרגו בשבוע שעבר מסדרת פיגועי תופת ברחבי המדינה ע"י ארגוני טרור הקשורים לדאע"ש.

עובדים וחברי איגודים מקצועיים בצעדת אחד במאי בסיאול, דרום קוריאה(AP Photo/Ahn Young-joon)
עובדים וחברי איגודים מקצועיים בצעדת אחד במאי בסיאול, דרום קוריאה(AP Photo/Ahn Young-joon)

קוריאה: העובדים דורשים שוויון בשכר ובתנאים לעובדים זמניים

עם בנדנות לראשם ואגרופים מונפים, המפגינים בסיאול בירת קוריאה הדרומית הפגינו בסמוך לבית העירייה, צועדים תחת שלטי מחאה על ההידרדרות בתנאי העבודה, ודורשים שכר ותנאים שווים לעובדים זמניים. אחת מהפדרציות הגדולות של האיגודים המקצועיים במדינה פרסמה הצהרה משותפת עם ארגון העובדים של קוריאה הצפונית, וקראה לשתי הקוריאות לקדם פרויקטים כלכליים משותפים, מול חוסר ההתקדמות בשיחות הגרעין בין וושינגטון לפיונגיאנג.

הונג קונג: קיצור שבוע העבודה ושכר מינימום

עובדי בניין, נהגי אוטובוס, פרילנסרים ומהגרי עבודה השתתפו בצעדת האחד במאי בהונג קונג. המוחים צעדו מפארק ויקטוריה לעבר אזור משרדי הממשלה. קונפדרציית האיגודים המקצועיים בהונג קונג דורשת את הגבלת שבוע העבודה במדינה ל-44 שעות, וקביעת שכר מינימום של 7$ לשעה.

הפיליפינים: העובדים דורשים העלאת שכר המינימום, זעם כלפי הנשיא

אלפי עובדים ופעילי זכויות עובדים צעדו בסמון לארמון הנשיאות במנילהף בדרישה מממשלתו של הנשיא רודריגו דוטרטה לטפל בסוגיות הקשורות לעבודה, דוגמת העלאת שכר המינימום והיעדר קביעות לעובדים רבים. אחד מארגוני העובדים הודיע כי חבריו לא יצביעו לאף מועמד שייתמך על ידי דוטנטה בבחירות הקרובות לסנאט, ושרפו בובה בדמותו של הנשיא.

אינדונזיה: העובדים בשכר נמוך יוצאים לרחובות

אלפי עובדים בשכר נמוך מילאו את רחובות אינדונזיה  – הכלכלה הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה. העובדים בג'קראטה הבירה התאספו בקרבת אנדרטאות לאומיות, וקראו למשכורות גבוהות יותר ולשיפור תנאי העבודה.

דרום אפריקה: הפגנות האחד במאי בסימן הבחירות המתקרבות

שבוע לפני הבחירות בדרום אפריקה, מפלגת אופוזיציה ערכה עצרת לתומכיה, שבוע לפני הבחירות הכלליות במדינה. חברי מפלגת 'לוחמי החופש הכלכלי', לבושים בחולצות ובכובעים אדומים, התאספו באצטדיון ביוהנסבורג כדי לעודד את מפלגת השלטון, 'הקונגרס הלאומי האפריקאי', לטפל בסוגיות כמו אי שוויון כלכלי ורפורמה בקרקעות.

שבדיה ודנמרק: עימותים על רקע לאומני

בגוטבורג, העיר השנייה בגודלה בשבדיה, השליכו מפגינים אבני ריצוף וזיקוקים לעבר כוחות המשטרה, שניסו להרחיק אותם ממצעד ניאו-נאצי. בקופנהאגן שבדנמרק הקיפו ניידות משטרה קבוצת מפגינים רעולי פנים שלבשו שחור שצעקו סיסמאות בגנות המשטרה, במטרה להרחיק אותם מתהלוכות אחד במאי אחרות.

פוארטו ריקו: מוחים כנגד מדיניות הצנע

אלפי תושבי פוארטו ריקו צעדו לצלילי מוסיקה מסורתית תוך מחאה על מדיניות הצנע שגוזר הממשל הפדרלי בארה"ב על האי, הנשלט ע"י ארה"ב. המשתתפים באירוע האחד במאי דרשו  את הדחת הוועדה הפדרלית המנהלת את כלכלת האי. רבים בקהל בסן חואן העדיפו להניף את דגל פוארטו ריקו בצבעי שחור לבן במקום בצבעי אדום, לבן וכחול (צבעיו המקוריים של הדגל), כמחאה על מצב האי, במיוחד מאז הוריקן מריה בספטמבר 2017. אחד המוחים, לבוש כ'סופרמן', נעצר לאחר שקפץ מעל מחסום וחיבק שוטר.

איטליה: עימותים בהפגנות נגד בניית קו רכבת

שני מפגינים וקצין משטרה נפצעו בעיר טורין שבאיטליה, כשהמשטרה חסמה הפגנה כנגד בניית קו רכבת מהירה שיחבר בין צרפת ואיטליה – כך דיווחה סוכנות ידיעות איטלקית. בין המוחים היו גם חברים של מפלגת 'חמשת הכוכבים', מפלגה פופוליסטית המשתייכת לקואליציה באיטליה אך מתנגדת לבניית הרכבת. ראש עיריית טורינו, דמיאנו קארטו, החבר במפלגת חמשת הכוכבים, כתב בחשבון הפייסבוק שלו שנפגע בראשו ובידו מאלה משטרתית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!