דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חרסה

המשבר בדרום / עובדי חרסה מחו מול הבעלים של חברת חמת: "זרק את העובדים לאבטלה"

115 עובדי מפעל חרסה המייצר אסלות וכיורים קיבלו הודעת פיטורים במהלך פסח, בשל העובדה כי הייצור יעבור בקרוב לטורקיה | העובדים הגיעו ביום שיש בבוקר לביתו של בעלי חברת 'חמת' ונתקלו בחברת אבטחה פרטית ומשטרה | "יש פה אנשים בגילאים של כמעט פנסיה. לא יודעים לאן ללכת"

עשרות עובדי חרסה מוחים מול ביתו של מנכ"ל חמת 3 במאי 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
עשרות עובדי חרסה מוחים מול ביתו של מנכ"ל חמת 3 במאי 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
יונתן קירשנבאום
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הדברים הם כאלה – הבעלים ללא שום טיפת אנושיות זרק את כל העובדים לאבטלה", אמר יקיר אוקנין מזכיר האיגוד המקצועי ממרחב נגב בהסתדרות, המלווה את עובדי מפעל 'חרסה' בבאר-שבע, שנמצא בסכנת סגירה. "עובדים שנים, נתנו את כל נפשם למפעל. נמצאים במעגל האבטלה בלי תשובות. לא יודעים אם יקבלו את מה שמגיע להם על פי חוק. זאת בושה, ולא ניתן לזה לקרות."

העובדים הגיעו בבוקר יום שישי לביתו של הבעלים של חברת חמת יואב גולן, בכוונה למחות על סגירת המפעל וסירוב ההנהלה לשאת ולתת עם העובדים. מצידו של גולן נשכרה חברת אבטחה פרטית, בנוסף למשטרה, שפרסה גדרות מסביב לבית. העובדים צועקים "אוכלי חינם, תתביישו!" ונושאים שלטים 'עצמאות כחול לבן בטורקיה' ו'מחירות הוציאו אותנו לעבדות'.

עשרות עובדי חרסה מוחים מול ביתו של הבעלים של חברת חמת 3 במאי 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)
עשרות עובדי חרסה מוחים מול ביתו של הבעלים של חברת חמת 3 במאי 2019 (צילום: יונתן קירשנבאום)

"חרסה זה המפעל יחיד בארץ לכלים סניטריים, הוא קיים שנים וככה סוגרים?" זועק ניסים בן ה-59, נהג משאית העובד במפעל. "אלה המאבטחים שהביא בשכר, למה? ממה הוא מפחד? הוא דואג שהמפעל יעבור לטורקיה. הוא צריך להתבייש על זה שהוא פיטר 120 עובדים וסגר את המפעל. יש פה אנשים בגילאים של כמעט פנסיה. לא יודעים לאן ללכת."

"אנחנו כבר חמישה ימים מפגינים מול השערים הסגורים של המפעל. אנחנו רק רוצים שההנהלה תשב איתנו למו"מ" אומר יו"ד הוועד איגור, מנהל מחסן טכני. "אנחנו מפעל מאורגן, של ההסתדרות. אנחנו לא מוכנים שיתייחסו אלינו כמו זבל. זרקו אותנו מהמפעל ולא מוכנים לדבר. יחס מחפיר. אנשים מרגישים פגועים, התייחסו למפעל כמו בית. עובדים פה שלושים שנה. מרוויחים משכורת רעב, עבודה קשה, אבל היינו ביחד, כמו משפחה. פתאום זורקים אותנו החוצה בצורה גסה. ברברית. אנחנו מרגישים שמגיע לנו יחס אחר. מגיע לנו פיצויים, זה אנשים מבוגרים, מה הם יעשו? הם צריכים פיצוי שיוכלו להסתדר. הם נזרקים עכשיו לאבטלה. אנשים בנו חמישים שישים, איך ימצאו עבודה? אנחנו רוצים שישבו איתנו וידברו ויצמן לנו תנאי פרישה הוגנים, שנוכל לתת למשפחות שלנו. קצת אויר לנשימה, שלא ניזרק.

"הוא פוחד מאיתנו, אבל אנחנו לא נוהגים באלימות. רק קוראים לו שישב למומ. זה כל מה שאנחנו רוצים. אנחנו קודם כל רוצים לעבוד. כולם רוצים פה לעבוד. אם הוא רוצה בכל זאת לסגור את המפעל שיתן לפיצויים. באנו אליו הביתה, שישמע אותנו".

ביתו של יואב גולן הבעלים של חברת חמת בכפר שמירהו (צילום: יונתן קירשנבאום)
ביתו של יואב גולן הבעלים של חברת חמת בכפר שמירהו (צילום: יונתן קירשנבאום)

 

לאחר שעתיים של הפגנה, החלו העובדים המבוגרים להתעייף ועשו הפסקה לטובת קבל שבת. באמצע הרחוב הקימו העובדים מול ביתו של גולן. כוס יין מיוחדת נמזגה לכבודו של גולן, "שיזכה לחשוב גם על עם ישראל והמשפחות שהוא משאיר מאחורה, ולא רק על הכסף שהטורקים יסדרו לו", איחלו העובדים לגולן, והניחו את כוס היין על החומה הגבוהה המקיפה את ביתו.

אזימוב ישר, מנהל עבודה, וחבר בוועד פונה את המנכ"ל גולן ואומר: "העובדים מרגישים ששיקרו להם. לפני סגירת המפעל היה הרמת כוסית, אמרו שהכל יהיה בסדר. אנחנו האמנו. באנו חזרה וסגור, השער סגור. פשוט שיקר לנו. 24 שנה זה היה הבית, ועכשיו לא יכולים להיכנס.
אני רוצה להגיד לו שיהיה בנאדם. אצלו רק בראש כסף , לא איכפת לו מאנשים, לא איכפת לו מישראל. איכפת לו מכסף. מהמשפחות שלנו לא איכפת לו. שיצא כמו בנאדם ייתן פיצויים שנוכל להתקיים."

מפעל 'חרסה' לייצור כלים סניטריים כמו אסלות וכיורים, הוקם בבאר שבע בסמוך להקמת המדינה, וכיום מונה כ-115 עובדים, תושבי באר שבע והסביבה, המאוגדים בהסתדרות תחת הסכם קיבוצי. בנוסף, המפעל מספק פרנסה לעוד מאות עובדים במעגלים חיצוניים.

מזה כשנתיים קיים חשש בקרב העובדים לגבי עתידם התעסוקתי, בשל העובדה שבעלי החברה בנו מפעל לייצור כלים סניטריים בטורקיה, וכפי הנראה בכוונתם להעביר אליו את מלוא הפעילות. לפני כחודש ערכו העובדים אסיפת חירום, על רקע הפרסומים לפיהם בעלי המפעל מתכוונים לסגור אותו ולהעביר את הייצור לטורקיה.

עובדי חרסה מפגינים מול מפעל חמת באשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי חרסה מפגינים מול מפעל חמת באשדוד (צילום: ניצן צבי כהן)

 

מקבוצת חמת נמסר: "חשוב לחדד שכבר בדיווח הראשוני לבורסה עדכנו שבקופות הפיצויים של העובדים יש את כל מה שמגיע להם. כמו כן עדכנו גם את העובדים שהם יקבלו את כל המגיע להם על פי החוק וההסכמים הקיבוציים.
קבוצת חמת הינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב בשקיפות מלאה ובהתאם לחוקים ותקנות.
אנו דואגים לעובדים וכואבים את כאבם, אף נעזור להם במציאת מקומות עבודה וכן ישנם עובדים שקיבלו כבר הצעות עבודה חלופיות בקבוצה ומפחדים לבוא עקב איומי ההסתדרות עליהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!