דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים תחת אש

חשופים לטילים / בעקבות מות עובד ואזרח, באשקלון דורשים מיגון: "יש מספיק תקציבים"

בניגוד לשדרות וליישובי עוטף עזה, בשכונות שלמות באשקלון אין מרחבים מוגנים, והתקציבים למיגון מתעכבים שנים ארוכות | חבר מועצת העיר איתי סהר: "נכנסו כבר לתחום שבו נפגעים חיי אדם. אנחנו כבר שם"

בנייה באשקלון, מבט מהים, (הילל מאייר / פלאש90)
בנייה באשקלון, מבט מהים, (הילל מאייר / פלאש90)
יונתן קירשנבאום

מותם של זאיד אלחמאמדה, שנהרג אתמול (ראשון) מפגיעת רקטה בזמן שעבד במפעל באזור התעשייה באשקלון, ושל תושב העיר משה אגדי בשבת בלילה בסמוך לביתו, העלה מחדש את סכנת החיים לתושבי העיר הדרומית שאינה ממוגנת כראוי מאיום הטילים. איתי סהר, חבר מועצת העיר אשקלון, קורא אתמול לממשלה לאשר בדחיפות תקציב חירום למיגון אזור התעשייה ושאר שכונות העיר. "יש מספיק מקורות תקציביים, ראינו פרוייקטים כאלו מתבצעים גם בערים אחרות. זה רק העניין הפעוט של הצבת המיגוניות", אומר סהר בשיחה עם דבר העובדים.

מדובר בבעיה חמורה בה נתקלים עובדי אזורי תעשייה ושכונות רבות באזור הדרום. באזורים הנמצאים מחוץ לטווח הקרוב ביותר לרצועת עזה ישנם אמצעי מיגון דלים ברחובות, בבתים ובמקומות העבודה. מספר הפגיעות הגדול של רקטות בסבב הנוכחי הפך את מצוקת המיגון באזורי התעשייה בבאר שבע, אשקלון ואשדוד, בהם מרוכזים אלפי עובדים במהלך היום, לנושא בוער.

כוחות מד"א בזירת נפילת רקטה באשקלון, 5 במאי 2019 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
כוחות מד"א בזירת נפילת רקטה באשקלון, 5 במאי 2019 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

"זה סיפור ידוע, חדשות ישנות מאד. דיברנו גם בסבב הקודם וגם בזה שלפניו. נעשים מאמצים מצד ראש העיר ומצידי לקדם פתרון" אומר סהר. "צריך להציב מיגוניות במספרים גדולים. תג המחיר הוא כמה עשרות אלפי שקלים ליחידה. זה לא סכומים קטנים, אבל אלו סכומים שעוברים מצד לצד בהסכמים קואליציוניים. עכשיו הזמן לעשות את זה, זה לא סובל דיחוי בכלל. נכנסו כבר לתחום שבו נפגעים חיי אדם. אנחנו כבר שם".

איתי סהר: "צריך להציב מיגוניות במספרים גדולים. תג המחיר הוא כמה עשרות אלפי שקלים ליחידה. זה לא סכומים קטנים, אבל אלו סכומים שעוברים מצד לצד בהסכמים קואליציוניים. עכשיו הזמן לעשות את זה, זה לא סובל דיחוי בכלל. נכנסו כבר לתחום שבו נפגעים חיי אדם"

בשנת 2008 אישרה הממשלה תקציב מיוחד להצבת מיגוניות בשדרות, במטרה להעניק ביטחון לעובדים ולאזרחים ששוהים בעיר במהלך היום. סהר קרא אתמול לממשלה לאשר תקציב דומה להצבת מיגוניות גם בעיר אשקלון ובערים דומות בדרום. עם זאת, יש לציין שגם בשדרות ישנם חוסרים במיגון שנובעים מ"פער תקציבי" לטענת פיקוד העורף.

"מה שחשוב להדגיש בסיפור זה שני דברים. התרענו על הדבר הזה בעבר. הדגשנו את זה בעבר. עד היום כנראה שהסטטיסטיקות של הנפילות דחקו את זה הצידה. עכשיו אי אפשר שלא להתעסק בנושא הזה, ובעדיפות ראשונה" הוא אמר.

סהר קורא להציב מיגוניות גם באזורי המגורים בעיר, בדומה לאלו שהוצבו בשדרות. מאז שנכנסה אשקלון לטווח האש של הרקטות שנורות מרצועת עזה, חוסר המיגון בשכונות הישנות, בהן הדירות נבנו ללא ממ"ד הפך למצוקה של ממש. באותן שכונות מעטות הדירות עם חדר ממוגן, ומרבית התושבים נדרשים להסתמך על המקלטים הציבוריים שנמצאים מתחת לבניינים. אלא שמרגע תחילת האזעקה לתושבי אשקלון יש 30 שניות בלבד לתפוס מחסה, מה שהופך את ההגעה למקלטים הציבוריים לבלתי אפשרית כמעט. לכן, נאלצים תושבי השכונה למצוא פתרונות מאולתרים להתגוננות, וחלקם פשוט מוותרים על הניסיון לתפוס מחסה.

מיגונית בגן משחקים בשדרות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מיגונית בגן משחקים בשדרות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הפתרון: תמריצים ליזמי התחדשות עירונית

סהר קרא לממשלה להביא ליישום תכנית ההתחדשות העירונית, שאמורה להביא להחלפת הדירות הישנות בעיר בדירות חדשות בהן קיים ממ"ד. לדבריו, תכנית "קרקע משלימה" במסגרתה קבלנים פרטיים זוכים בקרקע חינם בשכונות הפיתוח של העיר בתמורה לשיפוץ מבני מגורים ישנים, אושרה ומחכה להפעלה. "אנחנו שמים פתרון מאד ברור על השולחן. יש תהליכים של התחדשות עירונית שאם נתמרץ אותם נגיע לפתרון. לשם כך יש מנגנון שנקרא קרקע משלימה. זה מנגנון שקיים בהסכמי הגג וצריך להפעיל אותו. הוא מאפשר להתגבר על הקושי של כדאיות שקיים בעיר בפרויקטים מסוימים, באמצעות זה שהוא מקצה לקבלן המבצע קרקע נוספת בשכונות הנוספות בהסכם הגג. אנחנו קוראים למדינה להפעיל את המנגנון הזה בפעם הראשונה".

"גם עשרת אלפים טילים לא ישנו את זה שאנחנו כאן, ואשקלון זה הבית שלנו. כמו שאנחנו נערכים צבאית, אנחנו צריכים לדעת גם להיערך כלכלית. אנחנו מעת לעת נתמודד עם סבב, ואנחנו צריכים להיערך לזה" הוא אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!