דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסלמים

رمضان كريم! / רמדאן כרים לקוראינו המוסלמים: חודש הרמדאן החל אמש ויימשך בין 29 ל-30 ימים

מיליארד וחצי מוסלמיות ומוסלמים החלו לציין את חודש הרמדאן, בו נהוג לצום במהלך היום | בישובים רבים נערכים לחודש המקודש, ובירושלים יתקיים לראשונה שוק רוכלים בסמוך למחנה הפליטים שועפאט | מדוע הרמדאן מתקיים בכל שנה במועד אחר? ומתי לפי האמונה נפתחים שערי שמיים לתפילה?

מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).

חודש הרמדאן, החודש התשיעי בשנה המוסלמית, החל אמש (ראשון) והוא יימשך בין 29 ל-30 ימים. המוסלמים והמוסלמיות נוהגים לצום במהלך היום, לא לאכול ולא לשתות, ולשבור את הצום בארוחה גדולה רק לאחר שקיעת השמש, ארוחה הקרויה איפטאר.

תחילת הצום, בשעה 4:15 לפנות בוקר והפסקת הצום – סמוך ל־19:45. הלוח המוסלמי מבוסס על שנת הירח שפירושה שהחודשים והמועדים נעים בין עונות השנה ומתקיימים בכל שנה במועד אחר. השנה, 1440 שנים להגירת הנביא מוחמד מהעיר מכה למדינה (ההיג'רה), חל הרמדאן בתקופה בה הימים חמים וארוכים יותר.

סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון

בעיריית ירושלים נערכו באופן מיוחד השנה לחודש המקודש למוסלמים, ולראשונה אי פעם תקיים העירייה שוק רוכלים ראשון מסוגו ברחבת הכניסה למחנה הפליטים שועפאט, בשיתוף פעולה עם הסוחרים המקומיים ועם מש"מ שועפאט של משטרת ירושלים. השוק יפעל במהלך כל ימי הרמדאן, ישרת קרוב ל-60,000 תושבים המתגוררים במקום, ויתרום לפיתוח הכלכלי של האזור. ראש העיר משה ליאון: "אני מברך את כל תושביה ומבקריה המוסלמים של העיר במיטב הברכות והאיחולים לרגל חודש הרמדאן. עיריית ירושלים השקיעה השנה באופן חסר תקדים בשיפור חזות העיר, בתשתיות ובהפקת אירועי תרבות לכבוד הרמדאן ולרווחת התושבים, זאת בנוסף להערכות בתחום התחבורה וניקיון העיר. עיריית ירושלים תמשיך לעשות כל שביכולתה בכדי להקל על הצמים. רמדאן כרים, וכל עאם ואנתם בח'יר".

עבור המוסלמים חודש הרמדאן מסמל תקופה של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות, כפרה על עוונות, עשיית מעשי חסד והזדהות עם הרעב והקושי של העניים. הייחוד העיקרי של חודש הרמדאן באסלאם הוא הצום, שמשמעו לא רק איסור אכילה ושתייה מעלות השחר ועד השקיעה, אלא גם איסור על עישון וקיום יחסי מין במהלך יום הצום. המצווה לקיים את הצום חלה על כולם, פרט לחולים, נוסעים ונשים בזמן הווסת, אך על אלה להשלים במועד אחר את ימי הצום שהחסירו או לתרום לצדקה במקרה שאינם יכולים לצום כלל.

"חודש רמדֿאן הוא אשר הוּרַד בו הקֻראָן ממרומים למען יביא לאנשים הדרכה ואותות נהירים המעידים על דרך הישר ועל הישועה. על כל אחד מכם הנוכח בביתו בחודש זה לצום בו, ועל החולה או הנוסע בדרך לצוּם מספר ימים אחרים." (סוּרת הפרה [אלבַּקַרַה] – 2, פס ' 185).

בסוף היום, לאחר השקיעה, נאכלת ארוחה חגיגית שנקראת כאמור, איפטאר. בלילות האחרונים של הרמדאן נשארים מוסלמים רבים במסגדים על מנת לקבל את “לילת אל־קאדר”, הלילה בו על פי האמונה נפתחים שערי השמיים לתפילתם. החודש מסתיים בעיד אל־פיטר, מועד מוסלמי החל בשלושת הימים הראשונים של חודש שואל ונחגג במשך בארוחות חגיגיות, ביקורים אצל קרובי משפחה וידידים והענקת מתנות. לקראת סיומו חל לילת אל-קאדר בו על פי המסורת המוסלמית ניתנה הגרסה הראשונה של הקוראן למוחמד.

המשורר מחמוד דרוויש ממצה את הייחודיות של החודש בשירו 'חשוב על זולתך':

כשאתה מכין את ארוחת הבוקר שלך, חשוב על זולתך
(אל תשכח את מזון היונים)
כשאתה מנהל את מלחמותיך, חשוב על זולתך
(אל תשכח את שוחרי השלום)
כשאתה משלם את חשבון המים, חשוב על זולתך
(אל תשכח את מי שיונק מי עננים)
כשאתה שב אל הבית, ביתך, חשוב על זולתך
(אל תשכח את עם-האוהלים)
כשאתה ישן ומונה את הכוכבים, חשוב על זולתך
(יש מי שאינו מוצא מקום לשינה)
כשאתה נותן דרור לנפשך בהשאלות, חשוב על זולתך
(חשוב על אלה שאיבדו זכותם למילים)
כשאתה מהרהר באחרים הרחוקים, חשוב על עצמך
(אמור: הלוואי שהייתי נר בחשכה)

בברכת רמדאן כרים, וכל עאם ואנתם בח'יר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!