דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החופש הגדול

החופש הגדול / מחירי הקייטנות העירוניות עדיין גבוהים מדי

זאת בהיעדר סבסוד של המדינה ולמרות פעולה של ועדי ההורים והשלטון המקומי. פורום ועדי ההורים: "ספק שמשהו יצליח לקרות כבר בקיץ הזה. אבל אנחנו רק בתחילת המאבק".

ילדים בחופש הגדול, ארכיון.  צילום: אדי ישראל / פלאש 90
ילדים בחופש הגדול, ארכיון. צילום: אדי ישראל / פלאש 90
דוד טברסקי

החופש הגדול מתקרב ואתו גם קייטנות הקיץ. כבכל שנה, עולה על סדר היום נושא עלות הקייטנות העירוניות, שהסבסוד שלהן מוטל על הרשויות המקומיות ללא תמיכה מהמדינה.

בחינה של מחירי הקייטנות העירוניות במספר ערים ברחבי הארץ מעלה כי מחירן של קייטנות לגיל הרך, בנות 21 עד 26 יום, נע בין 620 ש"ח ל-1,300 ש"ח. החברה למתנ"סים והמרכזים הקהילתיים במועצות השונות מפעילים קייטנות בנות 21 יום למסיימי כיתות ג' עד ו', שמחיריהן נעים בין 1,000 ל-1,700 ש"ח.

מחירן של קייטנות גיל הרך בכרמיאל הוא 760 ש"ח, עלות הקייטנה לכיתות ג' ומעלה – המופעלות על ידי החברה למתנ"סים- נעה בין 1,000 ש"ח ל-1,500 ש"ח, בהתאם לסוג הקייטנה. עיריית כרמיאל מקיימת מערך הנחות מיוחד לתושבים הזקוקים לכך. מהעירייה נמסר כי "מדינת ישראל לא מסבסדת או עוזרת בכל הקשור לקייטנות הקיץ וזו בחירתה של העירייה לתעדף תקציבים לעזרה למשפחות שזקוקות לכך".

בתל אביב משולבות הקייטנות לגיל הרך במערך הצהרונים העירוני, במסגרתו משלמים ההורים סכום חודשי של 1,100 ש"ח, בכלל זה גם עבור המענה לילדיהם בתקופת הקיץ. בדרום העיר מקיימת העירייה קייטנות קיץ למגוון בגילאים במחירים שנעים בין 700 ש"ח ל-900 ש"ח. העירייה מפעילה מערך סבסוד נרחב, המאפשר גם השתתפות ללא עלות למשפחות אשר ידן אינה משגת.

עיריית קריית ביאליק מסבסדת קייטנות בנות 21 יום לגיל הרך, כך שמחירן עומד על 1,750 ש"ח במקום 1,900 ש"ח. העירייה מפעילה מערך סבסודים נוסף לפי קריטריונים מיוחדים שעוזר למשפחות קשות יום.

סמנכ"ל המרכז לשלטון מקומי, פיני קבלו, טוען כי מזה מספר שנים יש מאמץ להגיע להסדר כלל ארצי שיוריד את מחירי הקייטנות לגיל הרך ולמסיימי כיתות ג' ומעלה. "ממה שאני יכול לספר, אנחנו כרגע לקראת מהלך של יצירת קייטנות עממיות, בכל הארץ שיהיו מתוקצבות וזולות יותר" אמר קבלו "המהלך צריך לצאת כבר בימים הקרובים ויתחיל בקיץ הזה. אנחנו מדברים גם על קייטנות מוזלות של גיל הרך וגם על קייטנות מהסוג של החופש הגדול לתלמידי ג' ו-ד'".

קבלו, יחד עם נציגי משרד החינוך ו-וועדי הורים מכל הארץ, נפגשו לפני כשנה בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), לדיון במהלך  ארצי שייתן מענה למשפחות מכל הארץ  ולא רק ברמה המקומית. "אנחנו מתכננים לפתוח את הגנים ובתי הספר כמו שהם ולעשות קייטנות זולות" הוסיף קבלו, "יש לנו את המקומות ויש לנו את כוח האדם. אז נכון שאולי יהיה רק שוקו ולחמנייה וזה לא יהיה מושקע כמו קייטנה באלפי שקלים. אבל זה יכול להיות מענה  רלוונטי להרבה משפחות".

בפורום ועדי ההורים היישוביים מגובש בימים אלה מסמך עמדה במטרתו להגיע לפריצת דרך בנושא ברמה הארצית. "הפעולה שלנו היא בשני כיוונים עיקריים , מול משרד החינוך ומול המרכז השלטון המקומי" אמר קובי שטיינר, נציג הפורום "אנחנו דורשים ממשרד החינוך לעמוד בהתחייבות של שי פירון מלפני שלוש שנים ולהרחיב את קייטנות החופש הגדול  עד לכיתה ה' (בשנתיים האחרונות מופעלות קייטנות אלו רק עבור תלמידי כיתות א' ו-ב', ד.ט)  וגם לבחון את הרחבת התכנית לאוגוסט".

"אנחנו מנסים לחייב את המרכז לשלטון מקומי לנסות לייצר סטנדרט של קייטנות לגיל הרך  שכל ההורים יכולים לעמוד בתשלום שלו והוא יהיה מפוקח הן במחיר, בתוכן ובבטיחות שלו על ידי המרכז לשלטון מקומי והחברה למתנ"סים", הוסיף שטיינר.

לטענתו, המועצות המקומיות מפעילות קייטנות אך ורק דרך החברה למתנ"סים ומקיימות בכך, הלכה למעשה, מונופול, עובדה שלא מאפשרת תחרות ומגדילה את הרווחים של הרשות המקומית. "המועצות המקומיות לא מאפשרות להשכיר את המוסדות שלהם לחברות אחרות שהן לא הזרוע המבצעת שלה ( החברה למתנ"סים, ד.ט)" אמר "וכך מחזיקות את ההורים בכיס שלהן. נכון שהמתנ"סים לא עושים מזה רווח, אבל המועצות המקומיות כן עושות – ואחר כך מביאות אומנים בעשרות אלפי שקלים ליום העצמאות. יש פה יד רוחצת יד וזה אבסורד".

נכון להיום, חודש לתחילת החופש הגדול, לא נראה שתהיה פריצת דרך משמעותית שתביא בשורה חדשה להורים כבר בקיץ הזה,  אבל שטיינר נשאר אופטימי "יש לנו הרבה שותפים גם במשרד החינוך וגם בשלטון המקומי. שנה הבאה אנחנו ניגש למשרד החינוך ונשים את המאבק שלנו בראש סדר העדיפויות. אני בספק שמשהו יצליח לקרות כבר בקיץ הזה. אבל אנחנו רק בתחילת המאבק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!