נהגי האפליקציות אובר וליפט, שאינם מוכרים כעובדים, אלא כ"קבלנים עצמאיים", מתכננים לשבות במשך שעתיים ביום רביעי הקרוב בניו יורק, באותה שעה בה אמורה חברת אובר לצאת להנפקה. בתור פלטפורמות תיווך, לאובר ולליפט אין מכוניות או נהגים, אלא רק פיסת טכנולוגיה. אובר מפסידה סכומי עתק בשנים האחרונות, ויש המתארים את המודל העסקי שלה פשוט כ"תרמית". ביום רביעי אובר תנסה לגייס כספים נוספים, והפעם דרך הנפקת מניות בשוק ההון, ולא בהשקעת פרטיות.

דארה קוסרוסאסי מנכ"ל אובר (AP Photo/Richard Drew)

על פי CNN, דרישות ארגון נהגי המוניות בניו יורק הם ביטחון תעסוקתי, פיקוח על התעריפים ושכר הוגן. המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס הודיע כי יצטרף להפגנת הנהגים.

ניו יורק היא העיר היחידה בה הונהג שכר מינימום לנהגי אפליקציות. מאז הראשון בפברואר, נהגים אלו זכאים לקבל לכל הפחות 17.22$ לשעה בה הם זמינים לנסיעות, סכום המקביל ל-15$ לשעה לאחר ניכוי מסים ואי תשלום על הפסקות.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי השביתה המתוכננת תתחיל בהתאספות נהגים ממספר אפליקציות בשעה 7:00 עד 9:00. נהגים מסן-פרנציסקו, שיקגו, לוס אנג'לס, סן דייגו, פילדלפיה וושינגטון הבירה אמורים לקיים שביתות הזדהות דומות. "אובר טוענת שאנחנו קבלנים עצמאיים למרות שהיא קובעת את התעריפים ושולטת ביום העבודה שלנו", אמרה סונאם למה, חברת הארגון. במסמכי ההנפקה אובר מזהירה כי יהיה "אפקט שלילי" מבחינה עסקית עם העובדים יוכרו כשכירים ולא כקבלנים עצמאיים.

מחאת נהגי מוניות בצ׳ילה בעקבות כניסת אובר לסנטיאגו (צילום ארכיון: AP Photo/Esteban Felix).

חברת ליפט הצהירה, כי שכר נהגיה עלה בשנתיים האחרונות: "מעל 75% מנהגינו נוהגים 10 שעות בשבוע כהכנסה משלימה. בממוצע, נהג ליפט מרוויח כ-20% לשעה, בממוצע כלל ארצי".

אפליקציות ההסעה דוגמת אובר וליפט התפשטו ברוב המטרופולינים במערב, למעט אלו שדרשו מהן לעמוד בכללים של חברת הסעות רגילה. במקרים אלו אפליקציות ההסעה חדלו מפעילותן. כנגד החברות נטען כי הן מגבירות את הגודש בכבישים ובעיקר מסיטות אליהן נוסעי תחבורה ציבורית, ולא את אלו שבעבר החזיקו רכב פרטי, והחליט לוותר עליו בעקבות השירות.

מה שברור מתוך הודעותיה של אובר עצמה היא שהחברה מפסידה כספים בהיקפי עתק באופן קבוע, בשל סבסוד מחירי הנסיעה בשירות העיקרי שלה – UBER X. הפסדיה צפויים לגדול מ-3 מיליארד דולר ב2018 ל-3.7 מיליארד ב-2019, ולכן חלק מהאנליסטים מכנים את המודל העסקי שלה פשוט כתרמית פיננסית. יש שסברו שהמעבר העתידי למכוניות אוטונומיות, ללא תשלום שכר לנהגים, הוא מה שיהפוך את הפלטפורמה לרווחית, לאחר שביצרה לעצמה נתח שוק עולמי יוצא דופן. אלא שתכנית זו מחייבת את החברה לרכוש את המכוניות האוטונומיות, כאשר כיום אובר איננה רוכשת את כלי הרכב, אלא הנהגים. כלומר, קשה לראות כיצד אובר תוכל לעמוד במעמסה הכלכלית של רכש זה ולתרגם את נתח השוק האדיר שלה לפרויקט עסקי רווחי.

אובר תנסה להנפיק את המניות לפי שווי שוק של עצום של 86 מיליארד דולר, מה שיאפשר אקזיט נאה למשקיעים בסבבים קודמים, לפי שווי שוק נמוך יותר, אך ללא הסבר ברור כיצד תוכל להתאזן כלכלית.

הפגנת נהגי מוניות נגד אובר בהונגריה (צילום: Zoltan Mathe/MTI via AP).

בישראל נאסרה פעילות UBER X, בשל צו שופט שקבע כי ללא ביטוח לנוסעים, מדובר בשירות בלתי חוקי. גם משרד התחבורה הביע התנגדות הנתמכת בנהגי המוניות המקומיים. מי שניסתה דווקא לסלול את השקת השירות בישראל היא הממונה על ההגבלים עסקיים עו"ד מיכל הלפרין. באופן תמוה, מי שממונה על מניעת השתלטות מונופולים, פעלה כדי לסלול את הדרך לכניסה לישראל של אחד המונופולים החזקים ביותר בעולם, תחת השם המטעה "תחבורה שיתופית", אף שאובר היא פלטפורמה לשכירות גמישה של הסעות ככל תחנת מוניות, ולא משתפת דבר בין הנוסעים לנהגים.