דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה

ישראל מתייחדת / יום הזיכרון תשע"ט: ישראל מתייחדת עם זכרם של חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

בשעה 11 נשמעה צפירה בת שתי דקות ולאחריה החלו הטקסים בחלקות הצבאיות לזכרם של 23,741 חללי מערכות ישראל ו-3,150 נרצחי פעולות האיבה | אל חללי פעולות האיבה הצטרפו בשבוע האחרון ארבעת הרוגי סבב ההסלמה בעוטף ישראל

טקס ערב יום הזיכרון תשע"ט ברחבת הכותל (צילום ארכיון: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
טקס ערב יום הזיכרון תשע"ט ברחבת הכותל (צילום ארכיון: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: היום בשעה 11:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות, ולאחריה החלו הטקסים בחלקות הצבאיות. ישראל מתייחדת עם זכרם של 23,741 חללי מערכות ישראל ו-3,150 נרצחי פעולות האיבה, ארבעה מתוכם, בסבב ההסלמה האחרון מול רצועת עזה. מנתוני משרד הביטחון עולה כי מיום הזיכרון הקודם נוספו 56 חללים למניין הנופלים, ועוד 40 נכי צה"ל שמתו כתוצאה מנכותם והוכרו בשנה האחרונה כחללי מערכות ישראל.

יום הזיכרון נפתח אמש (שלישי) ב-20:00 בצפירת דומייה ואחריה טקסים ברחבי הארץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי השתתפו בטקס שנערך ברחבת הכותל.

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי נואם בטקס ערב יום הזיכרון תשע"ט ברחבת הכותל (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי נואם בטקס ערב יום הזיכרון תשע"ט ברחבת הכותל (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

הרמטכ"ל כוכבי אמר בטקס: "החללים נפלו בשירות העם וכל אחד מהם היה ללבנה נוספת שחיזקה את כותל הביטחון וכולם יחדיו הפכו לחומת המגן של העם. הביטוי העליון ביותר לקדושת החיים, הוא לעשות כל שביכולתנו כדי להקטין את היקף הנפגעים בשגרה ובמלחמה. המשימה המבצעית לעולם קודמת לכל ובשמה נסכן את חיינו, אך שכלול שיטות הלחימה, ושיפור דרכינו באימונים ובשגרה, הם צוואה גלויה, שהותירו הנופלים, ועלינו לעמול כדי לממש אותה בכל יום".

הנשיא ריבלין אמר בטקס כי "לפני חודש הבאנו למנוחת עולמים את רב סמל זכריה באומל, 37 שנים אחרי שנפל בקרב סולטן יעקב. בכך, קיימה מדינת ישראל את ההבטחה לכל אב ואם בישראל, ההבטחה להחזיר את הבנים שלא שבו מן הקרב הביתה. זהו חוב שאנחנו ממשיכים לשאת אתנו למשפחותיהם של כל נעדרי צה"ל וחלליו שמקום קבורתם לא נודע. לא נשקוט עד שישובו כולם לכאן".

נשיא המדינה וראש הממשלה ישתתפו בטקס המרכזי בבית הקברות הצבאי בהר הרצל בשעה 11:00, אליו מגיעות עשרות אלפי משפחות שכולות. ב-13:00 יתקיים בהר הרצל הטקס המרכזי לזכר נרצחי פעולות האיבה במעמד נשיא המדינה וראש הממשלה.

בשעה ב-8:45 יתקיים ברחבת בניין הסוכנות היהודית אירוע התייחדות עם זכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בארץ ועם זכרם של יהודים שנרצחו באירועים אנטישמיים בעולם.

חיילות מניחות דגלים על קברי חללי צהר בחלקה הצבאית בהר הרצל 16 באפריל (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
חיילות מניחות דגלים על קברי חללי צהר בחלקה הצבאית בהר הרצל 16 באפריל (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

 

״אורו של נר הזיכרון, המועלה היום ברחבי ישראל, מקרין על 364 הימים הנותרים בשנה" אמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס שנערך בבית יד לבנים בירושלים. יום אחד לעומת 364 – והוא שקול כנגדם. כי בזכות הבנים והבנות, בזכות יקירינו שנפלו, שזכרם צורב את נשמתנו –  מובטחים חיינו, מתקיימת מדינתנו. בלעדיהם, אנה היינו באים? והיום אנו מרכינים ראש וחולקים כבוד ל-23,741 חללי מערכות ישראל: יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בדואים, צ'רקסים."

נתניהו סיפר על חברת ילדות שלו, אריק אנג'ל, שנפל חלל בפעילות מבצעית בתעלת סואץ במלחמת ההתשה. "מפקדו כתב להוריו: 'לקורבן כבד נדרשנו, ומי יודע מה צופן בחובו העתיד'. ואכן, רבים שהכרתי נפלו גם במלחמת יום הכיפורים – אבל הבית עמד. בלמנו בגבורה עילאית את מתקפת הפתע, זכינו בניצחון פלאים, ניצחון מזהיר. תמיד נזכור: גורל מדינתנו היה מוטל על הכף. ולולא יקירינו שנפלו, המדינה הייתה נופלת".

ישראלים עומדים בצפירה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
ישראלים עומדים בצפירה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2018 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

במערכת החינוך מציינים את יום הזיכרון בטקסים בבתי הספר ובשלל אירועים שמטרתם להנציח את הנופלים ולהוקיר כבוד להם ולבני משפחותיהם. חניכי ומדריכי תנועות הנוער משתתפים בשני פרויקטים: "זר לנופל", שמתקיים בשיתוף משרד הביטחון, בו מחלקים חניכי תנועת הנוער העובד והלומד זר למשפחות השכולות בבתי העלמין הצבאיים ו"נר ודגל" – פרויקט בשיתוף הביטוח הלאומי, בו מניחים חניכי התנועות נר זיכרון ודגל ישראל על קברי חללי נפגעי פעולות האיבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!