דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון התשע"ט

יום הזיכרון תשע"ט / מי יזכור את יוסי לייבו שנהרג בקרב תל פאחר במלחמת ששת הימים?

לייבו, אחד מבין 34 החיילים שנהרגו בקרב העקוב מדם ברמת הגולן, היה בן יחיד והוריו נפטרו | בשנים האחרונות הבחין שלמה מן, החוקר את הקרב המפורסם, כי אף אדם לא פוקד את קברו | השנה החליט לעשות מעשה והזמין את הציבור להדליק נר לזכרו

יוסי לייבו ז"ל (תמונות מאתר 'יזכור' ומעמוד הפייסבוק "תל פאחר אז והיום")
יוסי לייבו ז"ל (תמונות מאתר 'יזכור' ומעמוד הפייסבוק "תל פאחר אז והיום")
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, משפחות החיילים הולכות ומזדקנות ועם הזמן שחולף זכרם של החללים הולך ומתעמעם.

יוסי לייבו, נהרג בקרב העקוב מדם בתל פאחר שברמת הגולן במלחמת ששת הימים, בו נהרגו 34 חיילים. ללייבו לא היו אחים ועם השנים הוריו נפטרו. היום, ערב יום הזיכרון התשע"ט, עלה פוסט לזכרו בקבוצת הפייסבוק הנקראת "תל פאחר אז והיום".

“יוסי לייבו מפלוגה ב' מגדוד 12 הוא כפי הנראה החלל היחיד מכל 34 ההרוגים בקרב תל פאחר שאין מי שידליק לו נר. כבר שנים שחלקת הקרב שלו בהר הרצל נשארת מיותמת. בן יחיד להוריו שהלכו לעולמם זה מכבר. יוסי לייבו חלל בודד". לסיום, הזמין הכותב את אלו שיגיעו להר הרצל ביום הזיכרון, להדליק נר גם לזכרו של יוסי.

קרב תל פאחר (תמונה מאתר צה"ל)
קרב תל פאחר (תמונה מאתר צה"ל)

העומד מאחורי הפוסט הוא שלמה מן מרעננה. מן שירת בגולני ובמלחמת ששת הימים היה עוד ילד. לפני מספר שנים החל לחקור את מלחמת ששת הימים ברמה הסורית, פתח בלוג בנושא שנקרא נעמוש וכתב ספר על הקרב בתל פאחר.

ל'דבר העובדים בארץ ישראל' סיפר כי "הקרב על תל פאחר היה אחד מהקשים וההירואים בתולדות צה"ל ובעקבותיו חולקו 20 צל"שים. זהו קרב שהוא אבן דרך בחטיבת גולני, עליו מתחנכים כל הטירונים. זה אחד הקרבות הגדולים שחקרתי ושאני עדיין חוקר".

מן הוסיף כי "יוסי לייבו הוא החייל היחידי מבין 34 חללים שאין לו הורים, אחים או אחיות. זה החלל היחיד שאנחנו יודעים שלא מגיע אליו אף אחד כמעט. זה סיפור נוגע ללב על חלל בודד שאין מי שיקדיש לו תשומת לב ולו לדקה אחת, במיוחד ביום הזה."

מן פרסם את הסיפור בתקווה שאנשים שפוקדים קברים בהר הרצל יפקדו גם את קברו של לייבו. "בשנה שעברה כשהייתי בהר הרצל ועברתי בקברים של תל פאחר, ראיתי שאת קברו של לייבו לא פקדו. ביררתי עם מישהו שפקד קבר אחר והוא אמר שכבר כמה שנים לא מגיעים לקבר."

מבט ממצדית בחלק הצפוני של תל-פאחר אל הגאיון שבין שתי הכיפות (ואדי אל-חצין) (צילום: דני ביזר)
מבט ממצדית בחלק הצפוני של תל-פאחר אל הגאיון שבין שתי הכיפות (ואדי אל-חצין) (צילום: דני ביזר)

אפי עמדי, בן 71 מירושלים, היה בפלוגה ב' של גדוד 12 של גולני בכוח סולוביץ' שספג פגיעות רבות וביניהן עמדי עצמו. את יוסי לייבו הוא הכיר אישית ולייבו נהרג באותה התעלה בה עמדי נפצע קשה. "בכל שנה הייתי עולה להר הרצל ופוקד את הקבר שלו ושל עוד כמה חבר'ה שנהרגו. עברו 51 שנים. אני זוכר אותו. הוא היה אדם מקסים, אדם חבל על הזמן, הוא היה מ"כ שלי, הוא נהדר, חמודי כזה". עמדי, שמצבו הבריאותי מונע ממנו לפקוד את קברי חבריו לנשק מצר על כך.

כיום, מעבר להגעה לקברים עצמם, ניתן להדליק נר באינטרנט באתר ייעודי לכך ולכתוב כמה מילים. יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הוא הזדמנות לספר את סיפורם של אותם אלו שמשפחותיהם כבר אינן וזיכרון גבורתם הוא של כולנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!