דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיקוקים

עובדים עצמאות / שיא העבודה ביום העצמאות: הכירו את מפעילי הזיקוקים שעושים לנו שמח בחג

זיקוקים בערב יום העצמאות (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90)
זיקוקים בערב יום העצמאות (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90)

העבודה המייגעת והארוכה לפני, הדקות של האדרנלין עד לפיצוץ, הפידבקים מהקהל וגם העצב המהול בשמחה של מפעילי הזיקוקים באשקלון: כל מה שרציתם לדעת על האנשים שמאירים לכם את השמיים

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"ביום הולדת 39, עדכנתי את אשתי שבמקום לנסוע להודו ולעשות קרחת נתפשר על קורס זיקוקים", כך מספר קובי סלע (50), מבית אל, שיפעיל את הזיקוקים בבירה ירושלים. לצד עבודתו ביחסי ציבור ושדרנות רדיו, הוא לא מוותר על הפעלת הזיקוקים בעצמאות ישראל. "תמיד אהבתי את זה, הסתכלתי על זיקוקים בהשתאות, זה סקרן אותי, רציתי לדעת איך מתכננים את זה ומתי זה מתפוצץ. אז הלכתי לקורס של משרד העבודה והרווחה, שילמתי את האגרה ועשיתי את הקורס והיה מגניב ומאז כל שנה בעצמאות אני מפוצץ".

קובי הוא אחד מהעובדים שיפעילו את 600 אתרי הזיקוקים שפזורים הערב ברחבי הארץ. למרות שבעבור רובם הגדול מדובר בעבודה צדדית, ששיאה מגיע בערב חג העצמאות, הם מתייחסים לנושא ברצינות רבה. הפעלת זיקוקים דורשת עמידה תנאי בטיחות קפדניים הכוללים אישורים רבים, פרמטר בטיחות מהקהל, עיסוק בבניית האתר מראש וברגע האמת – התמודדות עם הלחץ והאדרנלין שזורם בדם בזמן שמאירים את השמים.

זיקוקים (באדיבות משה מישוד)
זיקוקים (באדיבות משה מישוד)

יומו של מפעיל הזיקוקים מתחיל בהרבה עבודה קשה, ומסתיים בכמה דקות של ריגוש גבוה במיוחד. "עד הרגע שאתה מדליק זה הרבה עבודה מתישה ולא סקסית בעליל. צריך לסחוב הרבה, החוקים דורשים שזה יהיה חפור באדמה ואי אפשר לחפור אז צריך לבטן את זה בשקי חול, לקשור חוטים, להפעיל מצתים, לחבר גפרורי הפעלה וברגע שמקבלים את הקיו להתחיל לעבוד זה מדליק. הקטע עצמו מלא אדרנלין. יש מתח מסוים לדעת ששום דבר לא השתבש ,ואף שיש באגים קטנים אז מתגברים עליהם".

הוא מתרגש במיוחד מהדלקת הזיקוקים בירושלים, דבר סמלי במיוחד בעבורו. "זה מרגש לעשות את זה בבירה, ירושלים היא גבוהה כך שאת העבודה שלי רואים כולם מסביב. זה מאוד מותח לדעת מה יקרה במופע, איך יקרה, אנשים מבחוץ חושבים על זה וחושבים עליי. יש משהו יפה באורות של ירושלים שזה משתלב מרחוק וזה ממש מדליק, יש לנו בירה יפיפייה ואורותיה מדליקים". רגע אחרי שמסתיים המופע הוא עושה "סקירת נפלים" קטנה ויוצא לקבל פידבק. "זה הזמן שאנשים יכולים לפגוש אותך ומתייחסים אלייך כאילו גאלת אותם. 'איזה יופי, איזה קצב, איך לא היה רעש מוגזם'. אני מגיע הביתה עם ניחוח חומרי נפץ. זאת החגיגה של יום העצמאות. זאת חגיגיות שהיא מעבר ללשמוע מישהו מנגן".

זיקוקים (באדיבות משה מישוד)
זיקוקים (באדיבות משה מישוד)

התחום השתנה, הבסיס נשאר

יורם ון וסט, הבעלים של חברת פיירוטקס הפועלת משנת 2006 ומפעילה השנה  זיקוקים ב-80 אתרים ברחבי ארץ, מסביר שזיקוקים זה עסק רציני. "מפעיל זיקוקים עובר קורס מטעם משרד העבודה של הפעלת זיקוקי דינור – 4 ימים מרוכזים וסטאז' בנוכחות מדריכי זיקוקים. לאחר שהם מקבלים את הרישיון מתבצע רענון כל 3 שנים לנהלים וחידוד תקנות", מספר ון וסט. "יש הוראות בטיחות ותקנות. כדי להפעיל זיקוקים צריך רישיון מפעיל זיקוקים מוסמך ובכל הפעלה יש צרכי בטיחות משתנים, החל משמירת מרחק של 25 מטר מקהל ועד ל 150 מטר, תלוי בקוטר. בהפעלות הרציניות נדרשים אישורים רבים כמו משטרה, חבלן משטרה, כיבוי אש, מד"א. כל האישורים נשלחים למשרד העבודה ומקבלים היתר שימוש לזיקוקים".

כמו בתחומים אחרים, הטכנולוגיה בתחום הזיקוקים התפתחה בשנים האחרונות, אבל הרעיון הבסיסי נשאר דומה. "ההפעלה הבסיסית ביותר היא עם נר הדלקה ופתיל שמדליק את הזיקוק. בהפקות גדולות יותר יש הפעלה חשמלית ואז כל זיקק מתחבר למערכת הפעלה אפילו ממוחשבת לרמה של עשרות זיקוקים מתוזמנים. השמים הם הגבול תרתי משמע."

יורם ון וסט (באדיבות המצולם)
יורם ון וסט (באדיבות המצולם)

"לרוב לכל אתר יש מפעיל זיקוקים אחד ואם צריך יש לו עזרה של עוד אנשים לצד הטכני כמו סחיבת שקי החול אבל במערכת ההפעלה ובזיקוק עצמו מתעסק רק המפעיל. ל-80 האתרים שמופעלים על ידינו יהיו 200 אנשים סה"כ שיעבדו. אתרים קטנים יורכבו באותו היום ואתרים מורכבים גם שלושה וארבעה ימים קודם".

"רוב מפעילי הזיקוקים עושים עוד עבודה נוספת כי יום השיא הוא יום העצמאות. יש מפעילים שעושים את זה בשביל הכייף, מתוך אהבה לתחום ולא כעיסוק עיקרי", אומר ון וסט.

בשמי באשקלון, השמחה מהולה בעצב

משה מישוד (54) מאשקלון, יפעיל את הזיקוקים בעיר מגוריו. לאחר ימים סוערים במערכה עם חמאס הוא ניגש השנה למשימה עם לב כבד. "אצלנו בעיר נפגענו ויש פגועי הלם, אנשים וילדים, אני מאמין שהיום בערב שאני אפעיל את הזיקוקים יש פגועי חרדה שלא ייהנו מזה וזה עצוב. הכל טרי, אנחנו יומיים בהפסקת אש". את משה אגדי ז"ל, שנהרג השבוע מפגיעת רקטה, הוא הכיר באופן אישי. "היה קשה לכולם וגם לי עם כל מה שעברתי בצבא והמלחמות. נעשה את הכי טוב בעולם בעצמאות אבל יש בבטן הרגשה לא טובה".

משה מישוד (באדיבות המצולם)
משה מישוד (באדיבות המצולם)

מישוד, שאת תחום הפיצוצים החל עוד בשירות הצבאי בהנדסה קרבית כחבלן,  נמצא בתחום הזיקוקים כבר 30 שנה. "כל החיים יש לי חיבה לפיצוצים", הוא מספר. לצד עבודתו בחברת החשמל, מישוד הוא הבעלים של חברת זיקוקים "כוכב עולה". "שימרתי את זה מהצבא. באשקלון אנחנו עושים את מופע הזיקוקים הכי גדול בארץ. אנחנו משקיעים פה כי זאת העיר שלנו. כל שנה אנחנו באים בשמחה". העיסוק בזיקוקים הוא אהבה משפחתית: אחיו של משה, שמוליק, יפעיל את אחד משני האתרים בעיר, ושני הבנים יצטרפו גם הם לפעולה. "זה התחביב שלהם מאז שהם קטנים".

מרגש גם אחרי 22 שנה

רוני ישראל , בן 52, ממושב לימן, יהיה אחראי על מספר אתרי זיקוקים בארץ, ויפעיל בעצמו את הזיקוקים בראשון לציון. "זה התחיל כתחביב, היה לי חבר מפעיל שהייתי עוזר לו ואז החלטתי לעשות את הקורס והיינו עושים לחברים בחתונות בלי כסף. שפנו אליי אחרים התחלנו לגבות כסף וכך התרחב מעגל הלקוחות עד שנהפכנו לעסק".

רוני ישראל (באדיבות המצולם)
רוני ישראל (באדיבות המצולם)

ישראל שיפעיל בעצמו זיקוקים בראשון לציון משלב בין אהבת ישראל לעבודה. גם אצל ישראל האהבה לזיקוק היא גם מה שמחברת את העובדים בחברה שלו וההתרגשות מההפעלת הזיקוקים מהולה בהתעסקות סזיפית וטכנית המקדימה לכך. "כל המפעילים הם חברים שלי שמתגייסים ביום העצמאות כדי לבצע את ההפעלות בכל שאר האתרים. אנחנו מוטרדים מידי בענייני בטיחות ואחראיות באישורים ומשטרות וטווח מהקהל מכדי להתרגש מעצם ההפעלה בעצמאות עצמה. כל פעם שאני מפעיל את הזיקוקים יש התעסקות. בתור פטריוט יום העצמאות זה יום מאוד חשוב עבורי ומאוד משמעותי, אבל זאת גם העבודה. יש התרגשות לפני כל מופע זיקוקים לא משנה כמה שנים אתה במקצוע ואני 22 שנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!