דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד מקצועי

סולידריות אזורית / "למרות הדיכוי והסכסוכים, האיגודים מביאים שינוי למדינות המזרח התיכון"

כנס בביירות של ראשי איגודים מהמדינות הערביות באזור דן בחיזוק האיגודים המקצועיים באזור, המתמודדים עם רדיפות משטרים עוינים | נקודות אופטימיות: התעוררות האיגודים בעיראק והשתתפות נשים בכנס

כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)
כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מפגש של 11 איגודים מקצועיים ממדינות צפון אפריקה והמזרח התיכון, כולם מסונפים לאיגוד המקצועי הבינלאומי של עובדי התעשייה אינדסטריאול (IndustryALL), התקיים בלבנון בסוף אפריל, כחלק מניסיון לחזק את העובדים באזור זה ולבנות סולידריות בינלאומית. לטענת אינדסטריאול, תרומת המפגשים אינה מוגבלת רק לעובדים המאוגדים בהם אלא לאזור כולו, היות והאיגודים מביאים יציבות למזרח התיכון ולצפון אפריקה.

כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)
כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)

"ברוכים הבאים לארץ הארזים וההתנגדות", נאמר בתחילת הכנס האזורי שהחל בביירות שבלבנון ב-23 באפריל ונמשך יומיים. 85 נציגי איגודים מקצועיים השתתפו בוועידה האזורית הסטטוטורית שהונחתה על ידי השמייה אלסדאו מעיראק, טאהר ברברי מתוניסיה, וסגן נשיא אינדסטריאול – עבדלמג'ד מתואל ממרוקו.

בדבריהם  ציינו המנחים כי האזור כולו מתנהל עדיין בתוך תוצאות האביב הערבי שממשיך להשפיע על סודן ואלג'יריה. ההתעוררות הפוליטית הגדולה הזאת הביאה לשינוי מתמשך בכמה מדינות, אך התגובה החוזרת לכך מתדלקת קונפליקטים ודיכוי. למרות זאת, באיגודי המזרח התיכון וצפון אפריקה יש אופטימיות רבה לעתיד. האיגודים החברים בארגון הגג של אינדסטריאול הם כוח מייצב עצום שמייצג דרישות חברתיות ומאבקים עבור יותר זכויות.

ישראל, אשר גאוגרפית שייכת לאזור איננה חלק ממדינות MENA  בגלל העוינות האזורית והסכסוך הקיים עם מרבית המדינות. לעומת זאת האיגוד המקצועי הפלסטיני כן שותף.

מזכ"ל האיגוד ולטר סנצ'ס הדגיש את החשיבות של האזור לכלכלה העולמית בגלל עתודות הנפט והגז שלה. העובדים בעולם עומדים בפני אתגרים של סכסוכים אלימים, חוסר יציבות, השתלטות שיטות עבודה פוגעניות כמו אובר, והמהפכה התעשייתית הרביעית. "רק אם נעמוד ביחד נוכל להתמודד עם אתגרים אלו", אמר. "למרות הדיכוי והסכסוך, האיגודים מביאים שינוי למדינות האזור" הוא הוסיף.

על פי אינדקס הזכויות העולמי שפרסם  הארגון בשנה שעברה, אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה היה שוב הגרוע ביותר בעולם ביחסו לעובדים, והסכסוך בלוב, ברשות הפלסטינית, בסוריה ובתימן הביא להתמוטטות שלטון החוק ורמיסת זכויות עובדים. מחאות של שלום הודחקו באלימות וניסיונות להקים תנועת פועלים עצמאית נמחצו על ידי השלטונות בארצות שונות.

מדינה אחת שחווה דיכוי חמור היא אלג'יריה, בה הנשיא שולט 20 שנה. הודעת סולידריות נשלחה לנשיא האיגוד הלאומי האוטונומי של עובדי חשמל וגז באלג'יריה (SNATEG) ראוף מלאל, שנעצר זמן קצר לפני תחילת הוועידה.

נקודת אור בלתי צפויה היא עיראק, אשר עד לאחרונה הייתה שקועה בעימות, עם שטחים רבים שנכבשו על ידי דאעש – ארגון המדינה האסלאמית. לאיגודים יש השפעה פרוגרסיבית על החברה, שמטרתה לאשרור את אמנת 87 של ארגון העבודה הבינלאומי בנושא חופש ההתאגדות, לזכות בחוזים קבועים לעובדים בתנאי סיכון במגזר הציבורי, ולעזור לחסום את החוק הג'אפרי הרגרסיבי המאפשר נישואי ילדות גם בגיל 8. האיגודים נלחמים בכיתתיות, כאשר רשת שנוצרה של איגוד הנפט העיראקי מפגישה עובדים באזורים סוניים, שיעים וכורדים כדי להגן על הבעלות הציבורית על עתודות האנרגיה של המדינה.

כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)
כנס אינדסטיראול לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון אפריל 2019 (By: IndustriALL Global Union)

עוד סימן מעודד ניתן היה לראות ברמת ההשתתפות של נשים בכינוס. זו עדות להתעוררות של מנהיגות נשית חזקה מהאזור. בדיווח על פגישת הרשת של נשים ב- MENA אשר הסתיימה ביום הקודם, נשים הביעו את נחישותן להשיג שוויון בין המינים וגישה למוקדי כוח וקבלת החלטות.

באיגודים בינלאומיים יש משמעות גדולה ליצירת קשרים באזורם דומים עם אתגרים שניתן להתחבר אליהם. במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה היציבות המדינית איננה חזקה ואיגודים נרדפים על ידי מוסדות השלטון וחלקם אף נתונים לשליטת הממשלים. חיזוק האיגודים המקצועיים ברמה המקומית ועצמאותן מהווה פעולה חשובה של האיגודים הבינלאומיים לנתינת המסגרת והבמה לכך לצורך חיזוק העובדים שם.

עוזר המזכ"ל של אינדסטריאול כאמל אוזקאן ואחמד כמאל דיווחו על התקדמות שנעשתה באזור, שיבחו את הדוגמאות קונקרטיות של העבודה הנעשית לחיזוק כוחו של האיגוד, שמירת כמות החברים המאוגדים והעלאתם, חיזוק הקשרים הבינלאומיים ושימוש בכלים בינלאומיים למאבקים מקומיים. המשתתפים הסכימו כי העבודה של האיגוד הבינלאומי אינדוסטריאל באזור תורמת לחיזוק הנשים והצעירים ולחברה כולה.

בכנס השתתפו גם נציגי האיגוד מצרפת, איטליה, ספרד ונורווגיה שהגיעו על מנת לפתח סולידריות בין שני הצדדים של הים התיכון. מנהיגי האיחוד מאזור MENA ואירופה התחייבו לשתף פעולה, במיוחד בחיזוק התיאום של רשתות חברתיות אזוריות עם מועצות עבודה אירופאיות, הסכמי מסגרת גלובליים וכלים אחרים לקראת יצירת דיאלוג.

עם סגירת הכנס, שרו המשתתפים את שירו של הסולן הלבנוני מרסל חליפה, "הליכה ארוכה": "אני הולך גבוה, אני הולך עם הראש גבוה! "

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!