דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

טבע ישראלי / אין נשר בשמיים: כמחצית מאוכלוסיית הנשרים בגולן נפגעה מהרעלה

שמונה נשרים נמצאו הבוקר (שישי) מתים ועוד כעשרה נפגעו אך ניצלו | בישראל כ-150 נשרים, אשר נפגעים בנקל מהרעלות שאמנם אינן מכוונות כלפיהם, אך הם קורבנות עקיפים שלהן

שמונת הנשרים שנמצאו מתים כתוצאה מהרעלה ברמת הגולן. (קרדיט: דודו פילס רשות הטבע והגנים)
שמונת הנשרים שנמצאו מתים כתוצאה מהרעלה ברמת הגולן. (קרדיט: דודו פילס רשות הטבע והגנים)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שמונה נשרים נמצאו הבוקר (שישי) מתים, ועוד שניים פגועים באירוע הרעלה חמור ברמת הגולן. עשרת הנשרים שנפגעו מהווים מחצית מכלל אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן, המונה על פי הערכות רשות הטבע והגנים כ-20 נשרים בלבד.

ברשות הטבע והגנים הדגישו כי "מדובר באירוע חמור וקשה מאוד אשר פוגע משמעותית באוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן בתקופת הקינון." מלבד הנשרים, נמצאו בשטח גם שועל ושני תנים שמתו גם הם ככל הנראה כתוצאה מההרעלה. "הרשות תפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ועל מנת למצות איתם את הדין. בית החולים לחיות בר נכנס לכוננות."

טיפול באחד הנשרים שנפגעו מההרעלה בבית החולים לחיות בר (צילום: ברק ספקטור ורוני אליאס)
טיפול באחד הנשרים שנפגעו מההרעלה בבית החולים לחיות בר (צילום: ברק ספקטור ורוני אליאס)

לבית חולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים הגיע נשר אחד מכלל הנשרים שנפגעו בהרעלה ההמונית שהתרחשה ברמת הגולן. הנשר נמצא במצב קשה, הוא סובל מסימני הרעלה מזרחנים אורגניים. מהספארי נמסר כי "לפני שהנשר הגיע לבית החולים שלנו, הוא קיבל עוד ברמת הגולן מנת אטרופין וכעת הוא עירני ומגיב. אנחנו מבצעים ברגעים אלה בדיקות כלליות ומעניקים לו טיפול רפואי ראשוני שכולל גם שטיפת קיבה, כדי להוציא את שאריות המזון המורעל שאכל. כמו כן, הוא יקבל פחם פעיל כדי לספוח את הרעלים מהקיבה. לאורך כל הבדיקות והטיפול אנחנו מבצעים מעקב אחרי הדופק שלו כדי לוודא שהוא לא יורד יתר על המידה. אם ירד, הוא יקבל מנות אטרופין נוספות. ההרעלה הגדולה היא מכה קשה לאוכלוסיית הנשרים בגולן, לשומרי הטבע ולאוהבי הארץ. ההשקעה בכל גוזל נשר מרגע ההטלה בגרעיני הרבייה שבגני החיות בישראל דרך הגידול שלהם וההשבה לטבע דורשים משאבים אדירים מאנשי רשות הטבע והגנים וכל הפועלים לכך, כפי שאנו עושים בספארי. אנחנו מקווים שהנשר הפגוע יחלים במהרה ויוכל לשוב אל הטבע".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בעקבות האירוע כי "הרעלה היא אחת העבירות החמורות מבחינת השפעתן על חיות הבר כולן, ועל הנשרים בפרט. למרות זאת, החוק להגנת חיית הבר הנוכחי, אינו מאפשר למצות כראוי את הדין עם הפושעים, ובכך, למעשה, מפקיר את אוכלוסיית הנשרים בישראל, שנמצאת על סף הכחדה. אנחנו מקווים שמי שאחראי על העוול הנורא הזה, יישא במלוא חומרת הדין".

טיפול בשטח בשני הנשרים שנפגעו בניסיון להצילם. פונו לבית החולים לחיות בר להמשך טיפול :

כלל אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן מנתה טרם ההרעלה כ-20 פרטים בלבד, ועל כן מדובר בפגיעה במחצית מאוכלוסיית הנשרים ברמה, שנמצאת בשנים האחרונות במגמת התדרדרות. בעשור הקודם עמדה האוכלוסייה ברמת הגולן על כ-130 נשרים, אך הרעלות המוניות ולא חוקיות שנעשות בעיקר על ידי מגדלי בקר, פגעו קשות בנשרים, וכעת נותרו כאמור פחות מעשרה נשרים בשמי רמת הגולן.

הנשרים הם עופות דורסים אוכלי נבלות, ומהווים נדבך חשוב במארג האקולוגי, ומתפקדים כמעין סניטרים של הטבע. הנשרים מתחרים על המזון שלהם עם התנים ואוכלי נבלות נוספים, אך בניגוד אליהם לא מעבירים את מחלות הכלבת. על פי רוב ההרעלות אינן מכוונות כלפי הנשרים, אלא כלפי בעלי חיים אחרים הפוגעים בחקלאים. הנשרים נפגעים גם הם כתוצאה מאכילת הפגר המורעל, או באופן משני כתוצאה מאכילת פגר של בעל חיים שאכל מהפגר המורעל.

אוכלוסיית הנשרים בכלל ארץ ישראל עומדת על כ-147 נשרים בלבד, כאשר האוכלוסיית בנגב ובכרמל שם מתבצע פרויקט השבה נמצאות במגמת התאוששות לעומת הנשרים ברמת הגולן ומדבר יהודה שנמצאים במגמת ירידה במספר הנשרים ובמספר הקינונים.

הסכנות: האדם

הסכנות העיקריות העומדות בפני הנשרים הם הרעלה כתוצאה מאכילת פגרים שהודברו בחומרי הדברה רעילים והתחשמלות על קווי מתח גבוהים. סכנה נוספת שעתידה לעמוד בפני אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן, היא אישור התוכנית להקמת טורבינות רוח בתל פארס על ידי חברת אנלייט. התוכנית, שאושרה ב-2017 בוועדה לתשתיות לאומיות, עתידה על פי הערכת רשות הטבע והגנים, להביא לפגיעה בכ-5 נשרים בשנה מתוך כ-71 נשרים המהווים כיום את אוכלוסיית נשרי הצפון.

הנשרים עלולים להיפגע מהטורבינות שיתנשאו לגובה 150 מטר, אשר על פי התכנון הנוכחי ימוקמו באיזור הקינון והתעופה שלהם. התוכנית עברה בוועדה למרות התנגדות נחרצות של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ותושבי רמת הגולן. בנוסף, גם האקולוג של הוועדה הגיש חוות דעת המתנגדת לתוכנית,, בה סבר כי לאור הסכנה הנשקפת לנשרים בישראל, אין לאשר את התכנית, אך ללא הועיל בינתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!