דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות בעולם

התאגדות בעולם / ענקית תעופה קראה לעובדיה 'קנו בירה במקום להתאגד', וזכתה לתגובות חריפות

חברת התעופה האמריקנית ׳דלתא׳, השנייה בגודלה בעולם, פרסמה כרזות הקוראות לעובדיה שלא להצטרף לאיגודים מקצועיים | התגובות לא איחרו להגיע | בשנים האחרונות חלה בארה"ב תנופת התאגדות בקרב ענפים וקהלים חדשים

עובדים פורקים מטוס של חברת דלתא (צילום: shutterstock).
עובדים פורקים מטוס של חברת דלתא (צילום: shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שתי כרזות פרסום של 'דלתא' – חברת התעופה האמריקאית השניה בגודלה בעולם, שהעבירו מסרים נגד הצטרפות לאיגודי עובדים ונגד תשלום דמי החבר, עוררו סערה ברשתות החברתיות.

"דמי החברות באיגוד עולים בסביבות 700 דולר בשנה", צויין באחת הכרזות, "מערכת משחקי וידאו חדשה עם הלהיטים האחרונים נשמעת כמו דבר כיף. שים את הכסף שלך שם במקום לשלם דמי חבר לאיגוד."

הפרסומת השניה, עם תמונה של כדור פוטבול, היתה ממוסגרת באופן דומה. "מה המשמעות של 700 דולר עבורך? שום דבר לא מהנה יותר מלצאת עם החברים (לפאב) ולצפות במשחק פוטבול. כל דמי האיגוד שאתה משלם בכל שנה יכולים לקנות לך כמה סיבובים (של משקה)."

"אתם יודעים מה נשמע כיף 'דלתא'?" כתב משתמש בטוויטר. "בריאות. משכורת שניתן לחיות ממנה. כבוד. קול להשמיע בעבודה. תנאי עבודה בטוחים. תנאי פרישה בטוחים. 700 דולר הם השקעה מצוינת כשאתה מסתכל על כל מה שאתה מרוויח."

ב'וושינגטון פוסט' שהביא את הדברים לפרסום צוין כי הרקע לכרזות שפרסמה חברת 'דלתא' הוא הניסיון לאגד את 44 אלף עובדיה בכמה ארגונים שונים: דיילים, עובדי מגדל הפיקוח ועובדי המטען.

ג'יימס קרלסון, נציג האיגוד הבינלאומי של המכונאים ועובדי יורוספייס (IMA) העוסק בארגון עובדי החברה אמר ל'וושינגטון פוסט' כי 'דלתא' חילקה לעובדים פליירים נגד האיגוד בחדר המנוחה שלהם. לדבריו, החברה מנסה "להתערב ולהפריע לעובדים לממש את זכותם להתאגד, וכי מדובר במעשה אסור." עוד לדבריו, נציגי 'דלתא' נפגשים עם העובדים ומספרים להם שהתאגדות תסב להם נזק וכי הם לא זקוקים לאיגוד. ב'וושינגטון פוסט' צוין עוד כי החברה השיקה אתר אינטרנט הנקרא "אל תסתכן אל תחתום" – DontRiskItDontSignIt.com, המזהיר מפני "הסכנות של האיגוד המקצועי IAM ומציע "12סיבות מדוע לא לסמוך על IAM עם הכסף שלך".

דוברת 'דלתא', ליסה חנה, לא הגיבה לבקשה של 'וושינגטון פוסט' לאשר את האותנטיות של הכרזות. "העובדים שלנו מקבלים את תכנית חלוקת הרווחים הרווחית ביותר בעולם", אמרה בהצהרה שהופצה. "הם רוצים ומגיע להם לשמוע את העובדות ואנחנו מכבדים את זכותם של העובדים להחליט אם האיגוד מתאים להם. ל'דלתא' חשוב להבהיר לעובדים כי ההחלטה להתאגד או לא צריכה להישקל בכובד ראש."

נסיון ההתאגדות ב'דלתא' חובר לתנופת ההתאגדות בארה"ב המאופיינת בקהלים חדשים שטרם היו מאוגדים. מעבר לתנועת 'נאבקים למען ה-15' שסחפה את ארה"ב, בשנים האחרונות נראו נסיונות התאגדות ומחאה בעמק הסיליקון בחברות כמו גוגל, ומיקרוסופט. יש לציין כי בישראל, בעקבות התקדים שנקבע בפסק דין פלאפון, פגיעה של מעסיקים בניסיון של עובדיהם להתאגד פסולה ואסורה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!