דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרבנות סחר בבני אדם

סחר בבני אדם / סטודנטים ממקסיקו הועסקו בתנאי ניצול במסגרת לימודיהם בישראל - והוכרו כקורבנות סחר

במסגרת תכנית ללימודי קולינריה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון הועסקו הסטודנטים במלונות באילת, קיבלו 800 ש"ח בלבד ולמדו רק יום אחד בשבוע | קו לעובד: "האוניברסיטה מתנערת מאחריותה" | החברה המפעילה את התכנית אליה נרשמו הסטודנטים טרם נחקרה

מטבח במלון. (אילוסטרציה: shutterstock)
מטבח במלון. (אילוסטרציה: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

15 סטודנטים ממקסיקו הוכרו על ידי המדינה כקרבנות סחר בבני אדם לכאורה, כך נחשף הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל. הסטודנטים הגיעו לישראל לצורך לימודי קולינריה שאמורים היו לשלב עבודה מעשית ולמידה עיונית באוניברסיטת בן גוריון. בפועל נדרשו לעבוד משך 5 ימים בשבוע במלונות באילת, תמורת 800 שקלים בלבד לחודש, כשללימודים באוניברסיטה הוקדש יום אחד בלבד.

אילת (shutterstock)
אילת (shutterstock)

לעובדים ניתנה האפשרות להיעזר במקלט לקרבנות סחר בבני אדם, אך כ-10 מהם בחרו בעקבות הפרשה לעזוב את הארץ. למעט עובדים אלו, מאז שנת 2016, רק 40 אנשים הוכרו כקרבנות סחר בבני אדם, באופן המאפשר להם הגנת מקלט שכזה, מתוכם כ-36 קרבנות זנות.

בסוף מרץ האחרון נעצרו העובדים במסגרת פעילות שגרתית של רשות האוכלוסין וההגירה בחשד כי עבודתם אינה חוקית, אך בירור שנערך העלה חשש ברשות ההגירה כי דווקא העובדים הם אלו שנוצלו, ואנשי רשות האוכלוסין העבירו את הפרטים למשטרת ישראל אשר פתחה בבדיקה בנושא.

התכנית המעשית הופעלה על ידי חברה פרטית, "רונן שי ייעוץ והדרכה". "כדי שיוכרו קרבנות סחר בבני אדם צריכה להתבצע עבירת סחר בבני אדם" אמר הבוקר לגל"צ עו"ד דני רונן המייצג את החברה. לדבריו החברה או גורמים בה לא נחשדו או נחקרו בגין עבירות סחר בבני אדם, ואין בסיס לטענות נגדה.

"הם לא מרוויחים 800 שקל בחודש" טען. "הם באים במסגרת תכנית של האוניברסיטה שלהם, שבתחום הקולינריה רובה ככולה היא מעשית. הם עובדים בבתי המלון שהסכימו לקחת חלק בתכנית. בחצי השנה הזו הם עוברים 12 תחנות כשהמלון אחראי על ההדרכות שלהם, ובסופו של דבר הם עוברים בחינות, יוצאים דוחו"ת, השעות מוכרות כשעות פרקטיות ועל סמך השעות הללו הם מקבלים את התואר במכסיקו. הם ידעו מראש למה הם באים ובחרו להגיע. זה פשוט קורס מעשי. יש דברים כאלה גם בארץ, יש אפילו באוניברסיטאות קליניקות משפטיות שבהן סטודנטים עובדים בהגשת תביעות משפטיות ולא מקבלים על כך שכר כיוון שזה נחשב להם ללימוד לכל דבר ועניין".

סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דודו גרינשפן/ פלאש90)
סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דודו גרינשפן/ פלאש90)

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר כי "קמפוס אילת של האוניברסיטה מקיים בין השאר, תכניות שונות להכשרה מעשית בתחומי המלונאות והתיירות. חברה פרטית, המקיימת תכנית התמחות כוללת לסטודנטים מחו"ל, התקשרה עם האוניברסיטה בהסכם, במסגרתו התבקשה האוניברסיטה לתת הכשרות בתחום הקולינריה לקבוצת סטודנטים ממקסיקו. האוניברסיטה אכן ביצעה את ההכשרות וברמה מקצועית מעולה. כל הטענות הקיימות נוגעות לפעילות אותם סטודנטים מחוץ לאוניברסיטה. במסגרת ההתמחות שניתנה להם על ידי אותה חברה פרטית, ואינן קשורות לאוניברסיטה. אין לאוניברסיטה אחריות ו/או מעורבות אלא בקיום הכשרות בקמפוס. האוניברסיטה אינה צד בהליך המתנהל ואין כנגדה כל טענה מצד הרשויות".

בארגון קו לעובד המייצג עובדים מאוכלוסיות מוחלשות בין היתר בהליכים הנוגעים לקרבנות סחר בבני אדם נמסר: "לאחרונה אנו עדים לתופעה בה אוניברסיטאות בישראל משתפות פעולה עם ניצול עובדים וסחר בבני אדם. מקרה ראשון התגלה לפני מספר חודשים כאשר נחשף שסטודנטים שהגיעו ללמוד מדעי הצמח, הועסקו בתנאים קשים בעבודת חקלאות בדרום הארץ. אוניברסיטת בן גוריון מתנערת מאחריותה בעניין, במקום לבדוק את התקשרויותיה ולקחת עליהן אחריות, היא מגלגלת אותה הלאה, כמו שעשתה אוניברסיטת ת"א לא מכבר. לכך יש להוסיף את העובדה החמורה שהמקרה התגלה אך ורק בעקבות העובדה שרשות האוכלוסין וההגירה ביקשה לעצור עובדים, לא לאכוף את זכויותיהם. כך 'בטעות' התגלה שלמעשה עובדים אלו הם קרבנות סחר בבני אדם. טעות זו יכלה להימנע, עם אכיפה ראויה על מעסיקים, ועל ההיתרים אשר ניתנים ואופן ביצועם".

"יש צורך במדיניות עקבית שתעניק הגנה למי שמגיעים מארצות זרות, ונותנים את נפשם בעבודה קשה, ומגיעות להם זכויות עובדים כחוק" הוסיפו בקו לעובד. "אי אכיפה הינה כמו הכשר להפרת זכויות עובדים, שכפי שאנו רואים, בקצה המדרון, הופכת לסחר בבני אדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!