דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הניצחון 2019

יום הניצחון 2019 / מאות צעדו בירושלים: "כל מדליה מסמלת קרב שבו ניצחנו את הגרמנים הפאשיסטים"

השאלה שליוותה את הצעדה לציון הניצחון על גרמניה במלחמת העולם השנייה היתה כיצד תיזכר בעתיד גבורת הלוחמים, שרבים מהם נפטרו? | פבל, נכד ללוחמים בצבא האדום: "זו משימה מאתגרת להעביר את הסיפורים הלאה, ועל הדור שלנו לעשות את זה"

מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

יום הניצחון ה-74 על גרמניה הנאצית צויין היום (שלישי) בירושלים בצעדה שהחלה ברחבת מגדל ג'נרלי והסתיימה בטקס שנערך בכיכר ספרא במעמד שר העלייה והקליטה, יואב גלנט וראש עיריית ירושלים, משה ליאון. בצעדה השתתפו מאות בני אדם וביניהם לוחמות, לוחמים ופועלי העורף שלקחו חלק במלחמה בנאצים, ילדיהם ואף נכדיהם. רוב הווטרנים הגיעו לאירוע יחד עם חבריהם למועדוני הווטרנים העירוניים המונים בין עשרות למאות משתתפים. בזמן מלחמת העולם השנייה לחמו בשורות הצבאות הלאומיים, ובעיקר בצבא האדום כ-1.5 מיליון חיילים יהודים. רבים מהם זכו באותות גבורה וחלקם הגיעו לתפקידי פיקוד בכירים, בהם גם גנרלים. כרבע מיליון חיילים יהודים נפלו במלחמה.

"הגענו לפה 30 איש מהמועדון באופקים" סיפר ל'דבר העובדים' איגור לוין שעלה ארצה לפני עשור ולוקח חלק פעיל בפעילות המועדון מאז. לוין, יליד העיר קורסק בה גדל וחי את חייו הבוגרים, לקח חלק בקרבות הגדולים בסביבת עיר מגוריו והגיע עד לדרגות פיקוד בכירות, המעטרות את מדיו יחד עם המדליות שקיבל – "כל מדליה היא קרב שבו ניצחנו את הגרמנים הפאשיסטים" אמר לוין בגאווה.

מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: דוד טברסקי)
מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: דוד טברסקי)

"אבא שלי נפל בזמן טיסה בשנת 52" סיפרה ילנה זאלוגינה, בתו של אהרון חייחאל ז"ל, שאת תמונתו נשאה בצעדה. מסורת הצעדות, כפי שהתגבשה עוד בימי ברה"מ, מזמינה את כל משפחות הלוחמים לקחת חלק בצעדות עם תמונות של יקיריהם שנפלו בקרב או נפטרו. כיום רבים מבני המשפחות צועדים עם תמונות הווטרנים בתקופה בה שירתו כדי להזכיר את גבורתם – "הוא עבר את כל המלחמה מההתחלה ועד הסוף. אני יודעת עליו מעט כי הייתי צעירה כשהוא נהרג. פה בתמונה אפשר לראות אותו עם אות הכוכב האדום, אחד העיטורים הגבוהים במלחמה."

לדבריה, למרות הזמן הרב שעבר מאז המלחמה, גם ילדיה, נכדיו של אביה, מכירים את סיפור גבורתו: "זאת מורשת משפחתית. מספרים את הסיפור לכל הילדים ולכל הנכדים והנינים. אצלי חלקם כבר לא בארץ, אבל גם בארה"ב צועדים וזוכרים."

מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: דוד טברסקי)
מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: דוד טברסקי)

אריה רוטרון, נציג מועדון החיילים האמריקאיים לשעבר מגיע למצעד כבר שנים ארוכות כדי להוקיר את הלוחמים. רוטרון עצמו לחם במלחמת ויטנאם, עלה לארץ בשנות ה-70 והספיק להילחם גם בלבנון. "כל המשפחה שלי לחמה במלחמה ההיא, בני דודים, הורים וחברים של המשפחה. שני בני דודים שלי צנחו מעל גרמניה. מטוסו של אחד מהם הופל אך הוא הצליח לשרוד." לדבריו, הוקרת הווטרנים היהודים היא "סיפור של יהודים שלקחו חלק בצבאות שלחמו במלחמה ויחד עם אותם צבאות עזרו לנצח את הנאצים."

נראה שהשנה פחת עוד יותר מספר הווטרנים שהגיעו לצעדה וכי רוב המשתתפים היו ילדי ונכדי הווטרנים. בזמן שבתו התבוננה בתערוכה שהקימו חברי תנועת הנוער העובד והלומד כדי לספר את סיפורם של הלוחמים היהודים, סיפר פבל, שהגיע מהוד השרון כי הגיע כדי "לספר את הסיפור. שני הסבים שלי עברו את המלחמה מא' ועד ת' ואני גדלתי על הסיפורים שלהם." לדבריו, "זו משימה מאתגרת להעביר את הסיפורים הלאה. בארץ לומדים על השואה, על הרצח. ברוסיה זה יום עצוב אבל גם שמח. יש פה אתגר לעמוד בו ולעשות כך שהזיכרון יהיה רחב יותר, וזה על הדור שלנו לעשות את זה."

שרה אברמוביץ', בת ה-94 שעלתה לארץ מבלרוס, סיפרה כי במהלך המלחמה כולה עבדה במפעל בעורף הרוסי, יחד עם עוד מיליוני נשים. "הייתי במלחמה מהיום הראשון ועד האחרון. אין לי מדליות אבל יש הרבה נשים שלקחו חלק במלחמה ונמצאות כאן."

מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית, בירושלים. 14 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולג אירויצקי, הגיע עם המועדון שלו מראשון לציון. "עליתי מקייב לפני שלוש וחצי שנים ואני צועד בכל פעם. לחמתי בתור חייל קרבי באוגדה האוקראינית הראשונה ונפצעתי בשדה הקרב באוקראינה." אירויצקי מגיע בכל שנה לצעדות ובידיו תמונה של חבר משפחה שנפל במערכה. "כל המשפחה שלי גרה פה, הנכדים שלי מכירים את הסיפור, דאגתי לספר להם אותו וגם כתבתי ספר." לדבריו, הוא לא חושש לזיכרון הגבורה היהודית במהלך המלחמה. "יש לי תחושה שדווקא פה בישראל מתעצב מצב בו לומדים וזוכרים את הסיפור והדורות הצעירים יכולים ללמוד עליו בבית הספר ובעוד מקומות."

"העם הרוסי שילם מחיר דמים שאין דומה לו בהיסטוריה האנושית", אמר שר העלייה והקליטה, יואב גלאנט. "מעל 20 מיליון מאזרחי ברה"מ, ובתוכם מיליוני חיילים, נהרגו במלחמה. בקרב הרואי הצליח הצבא האדום לבלום את המפלצת הנאצית." גלנט התייחס גם למקומו של זיכרון הגבורה של החיילים בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי ומדינת ישראל. "תרומתם של הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה היא זרם מרכזי בתולדות העם בשואה וחלק בלתי נפרד מסיפורי מלחמת העולם השנייה. רבע מיליון יהודים נפלו בחזית המלחמה. הם לא חזו בהקמת מדינת ישראל אך תרמו ברוחם ובעוז להקמת המדינה וכוחה הצבאי."

"אנחנו עומדים בפני שישה מיליון יהודים שנרצחו, נשרפו והושמדו" אמר אברהם גרינזייד, יו"ר ברית הווטרנים בישראל. "זהו אסון נוראי, אבל לצדו אנחנו חייבים לזכור שהתקיימה גבורה. מעל למיליון וחצי יהודים נלחמו בשורות הצבאות והלאומים השונים. הניצחון היה אחד בשביל כולם. יום ניצחון שמח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!