דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

חוק טבע / מדוע קורסת המניה של יצרנית התרופות הגדולה ואיך זה ישפיע עלינו?

כבר כשנדמה היה ש"טבע" נחלצת מהמשבר במהלכו פיטרה אלפי עובדים ברחבי העולם, בהם גם בישראל, והנה שמה נקשר בשתי פרשיות מפוקפקות וערך המניה החל לצלול | המשבר הבורסאי עלול להתגלגל גם לציבור הרחב

מטה חברת טבע בפתח-תקווה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
מטה חברת טבע בפתח-תקווה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מניית טבע צללה מתחילת השבוע בכ-20% וחזרה להיסחר במחירים של ימי שיא המשבר הקודם שלה בסתיו 2017, אז תפס קרל שולץ השוודי את הפיקוד על החברה והוביל תוכנית הבראה שכללה גם פיטורים נרחבים ברחבי העולם. כדי לתפוס את הטלטלה שעוברת על ענקית התרופות בשנים האחרונות, לפחות באופן שבו היא משתקפת במסחר בשוק ההון אפשר לציין ארבע נקודות ציון.

באוגוסט 2015 הגיע מחיר המניה של טבע לרמה של 26,000 אגורות. שנתיים בלבד אח"כ, בשיא המשבר שלה בנובמבר 2017 נסחרה המניה במחיר של 4,200 אג'. לאחר כניסתו של שולץ ושורה של צעדים שהוביל לריסון המשבר, הצליחה טבע למשוך חזרה את המשקיעים ובקיץ 2018 חצתה שוב את רף ה-9,000 אג'. היום עומדת מניית טבע על כ-4,400 אגורות.

ההסתבכות המשפטית של טבע

שתי פרשיות משפטיות חמורות שטבע במרכזן נחשפו בימים האחרונים: הראשונה היא פרשת משככי הכאבים במסגרתה נתבעות מספר חברות תרופות ששיווקו משככי כאבים אופיואידים (הכוללים חומרים ממכרים) ללא האזהרות הנדרשות. טבע היא אומנם שחקנית שולית יחסית בפרשה זו, אבל ההתמכרות למשככי כאבים נתפסת היום בארצות הברית כמגפה המסוכנת ביותר של המאה ה-21. הפרשיה השנייה שנחשפה בסוף השבוע היא ככל הנראה הקשה יותר מבחינת טבע, העומדת במרכזם של חשדות לתיאום מחירים בין ענקיות התרופות בארצות הברית. התיאום המדובר הביא, כך לטענת התובעות, לעליה במחירים שהגיעה במקרים מסויימים אף ל-1000%. אגב, התובעות הן 44 מתוך 50 המדינות של ארצות הברית.

נשיא טבע, קאר שולץ (צילום: News Oresund/ flicker)
נשיא טבע, קאר שולץ (צילום: News Oresund/ flicker)

המשבר הקודם של טבע בנובמבר 2017 נסוב בעיקר סביב החשש כי לא תוכל לעמוד בהחזרי החובות העצומים שלה שתפחו בעקבות רכישת מיילן ב-37 מיליארד דולר. למעשה, עד היום חובותיה של טבע הם המשקולת המרכזית על רגלי החברה שדו"חותיה השוטפים דווקא מציגים רווחיות יפה. מצב ההתחייבויות של טבע הוא כנראה גם הסיבה לכך שדווקא טבע, מתוך 20 החברות שנתבעות, ספגה את הירידה החדה ביותר במחיר המניה.

הקוקטייל הזה של חוב במינוף גבוה עם תביעות חמורות שעלולות להסתיים בקנסות כבדים בקנה מידה אמריקאי עלול להיות רעיל.

איך זה משפיע עלינו?

לטבע כ-6,000 עובדים בישראל המועסקים במספר אתרי ייצור ופיתוח, מה שהופך אותה לאחת מהמעסיקות הפרטיות הגדולות במשק הישראלי. לא סתם הגיע המשבר בסתיו 2017 ללשכתו של ראש הממשלה. אז חשו עובדי טבע את חרב הפיטורים על הצוואר ויצאו למאבק שהסתיים בהיקף מפוטרים מצומצם בהרבה מזה שתוכנן במקור. המשבר הנוכחי מאיים להכניס את החברה לסחרור נוסף וקשה לחזות כרגע כיצד תתמודד אתו הנהלת החברה.

השפעה נוספת של טבע על הישראלים עוברת דרך הפנסיה שלהם. כולנו מושקעים באמצעות הפנסיות שלנו בשוק המניות. טבע אומנם איבדה את מעמדה בעבר כמניה של המדינה, ותיקי ההשקעות של הפנסיות שלנו הרבה יותר מגוונים מבעבר. ובכל זאת, לקריסה של ענקית כזו בבורסה הקטנה של תל אביב יכולה לעשות הרבה מאוד רעש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!