דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטרליה

בעולם / הבחירות באוסטרליה: הפסד מפתיע למועמד ה'לייבור' שקרא להעלאת שכר המינימום

הקמפיין של טוני שורטן, שהגדיר את הבחירות כ'משאל עם על המשכורות', זכה לתמיכת האיגודים ביבשת | למרות הובלה מוחלטת בסקרים, תוצאות האמת רשמו ניצחון לקואליציית המרכז-ימין בהנהגת ראש הממשלה המכהן סקוט מוריסון

מנהיג ה'לייבור' באוסטרליה ביל שורטן (Lukas Coch/AAP Image via AP)
מנהיג ה'לייבור' באוסטרליה ביל שורטן (Lukas Coch/AAP Image via AP)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

לאחר הובלה בסקרים, תבוסה למועמד הלייבור בבחירות באוסטרליה: תוצאות הבחירות שנערכו היום (שבת) ביבשת מצביעות על ניצחון מפתיע לקואליציית המרכז-ימין ששולטת כעת במדינה, בראשות המועמד הליברלי סקוט מוריסון. מועמד מפלגת הלייבור ביל שורטן, שהגדיר את הבחירות כ"משאל עם על המשכורות", הוביל בסקרי דעת הקהל וגם בסקרי היציאה מהקלפיות, אך נחל תבוסה בתוצאות האמת. לפי תוצאות לא-סופיות שפרסם אתר החדשות המוביל באוסטרליה news.com.au, לקואליציית הימין-מרכז מובטחים 73 מתוך 151 המושבים בפרלמנט, בעוד ללייבור מובטחים רק 68 מושבים. 6 מושבים נוספים מובטחים לנציגי מפלגות קטנות אחרות, וארבעה מושבים עדיין מתנדנדים. ספירת הקולות תימשך עד מחר (ראשון).

בנאום הניצחון שלו הגדיר מוריסון את תוצאות הבחירות כ"נס". שורטן אמר כי "אני מאוכזב עבור האנשים שסמכו עלינו, אבל אני שמח שאמרנו את הדבר הנכון, ולא את הדבר הקל".

בחירות באוסטרליה, 18 במאי 2019 (AP Photo/Rick Rycroft)
בחירות באוסטרליה, 18 במאי 2019 (AP Photo/Rick Rycroft)

הקרב על השכר

הפופולריות הרבה של שורטן והלייבור במערכת הבחירות הזו מתבססת על תסכול של אוסטרלים רבים מהמצב הכלכלי ביבשת בכלל ומפגיעה במעמד העובדים בפרט. בשנים האחרונות עלה השכר הריאלי באוסטרליה בשיעור נמוך יחסית, במה שכונה על ידי חלק מכלי התקשורת "הקיפאון הגדול ביותר בשכר מאז מלחמת העולם השנייה". סקר שערך עיתון ABC האוסטרלי מראה כי רוב של הבוחרים תומך בהעלאת שכר המינימום, וכן כי שני שליש מהבוחרים מבקשים להחזיר את תוספת השכר על עבודה בימי ראשון, שבוטלה בשנה שעברה. שתי הסוגיות הללו מהוות חלק מרכזי במצע מפלגת הלייבור. "הבחירות הבאות יהיו תחרות שתקבע עבור מי המשק אמור לעבוד, איזה אינטרסים המערכת צריכה לשרת" אמר שורטן לקראת הבחירות. מוריסון, מנגד, האשים אותו בכך שהוא "יחזיר אותנו לתקופה החשוכה של יחסי העבודה במדינה".

ג'ים סטנפורד, מנהל מכון מחקר פרוגרסיבי בשם עתיד העבודה, כתב במאמר שהוציא לקראת הבחירות כי "הכחשת משבר המשכורות לא תגרום לו להיעלם". לפי מחקרי המכון, השכר הריאלי באוסטרליה, בניכוי עליית המחירים, נותר קפוא בשנים האחרונות למרות שהפריון של העובדים עלה. לפי מדד שפרסם המכון, חלקם של העובדים בתמ"ג (מה שמכונה לעתים מדד "תמורה לעבודה") עומד על 47%, הנמוך ביותר מאז שנות ה-60. מנגד, חלקו של המאיון העליון באוסטרליה בכלל ההכנסות נמצא בעלייה, ועומד על 9.1%.

ראש ממשלת אוסטרליה – סקוט מוריסון (צילום: (Mark Metcalfe/Pool Photo via AP).
ראש ממשלת אוסטרליה – סקוט מוריסון (צילום: (Mark Metcalfe/Pool Photo via AP).

נתון מעניין נוסף שמפרסם המכון הוא ירידה חדה במספר העובדים המאוגדים, המועסקים תחת הסכם קיבוצי – מ-28% בשנת 2019, לכ-18% כעת. במגזר הפרטי המצב עגום במיוחד: רק 12% מהעובדים מועסקים תחת הסכמים קיבוציים.

על רקע נתונים אלה, מי ששיחקו תפקיד מרכזי בבחירות הם האיגודים המקצועיים. קמפיין המשותף לאיגודים מרכזיים ביבשת קרא באופן ישיר "לשנות את הממשלה, לשנות את החוקים". על פי העיתון סידני הרלד, ביום הבחירות עצמו הפעילו האיגודים מערך של 2,500 מתנדבים מרחבי המדינה כדי להשפיע על בוחרים במחוזות מתנדנדים. "כל אחד יכול לקנות מודעה, אבל רק תנועה של אנשים עובדים הפועלים למען אינטרס משותף יכולה להתגייס כך כדי לשנות את הכללים", אמרה מזכירת האיגודים המקצועיים של אוסטרליה סאלי מקמנוס.

בתקופתו הקצרה כראש הממשלה, הספיק מוריסון להצהיר כי הוא שוקל ללכת בעקבות החלטת טראמפ ולהעביר את שגרירות אוסטרליה מתל אביב לירושלים. לבסוף הסתפק מוריסון בהצהרה רשמית של הכרה בירושלים המערבית כבירת ישראל בלבד, ללא נקיטת צעדים של ממש. הוא הכחיש האשמות לפיהן ההכרזה נבעה משיקולים פוליטיים – ובראשם הרצון לזכות בתמיכה יהודי אוסטרליה בבחירות. מפלגת הלייבור הצהירה שאינה תומכת בהחלטת טראמפ ומעדיפה לשמור על הסטטוס קוו ביחס להכרה בירושלים כבירה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!