דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / תאונת העבודה הקטלנית ביבנה: 4 עובדים נהרגו מקריסת חלקי מנוף

גיל חזאזי ז"ל בן ה-51 מחדרה הוא אחד ההרוגים בתאונת העבודה באתר הבנייה, שמם של שלושת ההורגים הנוספים טרם הותר לפרסום | פועל נוסף נהרג באתר בחודש שעבר | מתחילת השנה נהרגו 34 פועלים בתאונות עבודה | המשטרה חקרה אתמול 17 בעלי תפקידים הקשורים לאתר הבנייה

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
יונתן קירשנבאום
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארבעה עובדים נהרגו אתמול (ראשון) כתוצאה מקריסת מנוף ביבנה, באותו אתר של החברה הקבלנית רמי שבירו בו התחשמל למוות רק לפני חודש איציק כהן ז"ל בשל מגע המנוף בקו מתח גבוה.  מהמשטרה נמסר כי התאונה נמצאת בחקירה של יחידת פלס בלה"ב 443. 34 עובדים נהרגו בתאונות עבודה מתחילת השנה, 19 מהם בענף הבניין.

17 בעלי תפקידים שונים עוכבו לחקירה בעקבות התאונה הקטלנית, בהם 11 שנחקרו באזהרה. לקראת שעות הערב אתמול שוחררו ארבעה מעורבים למעצר בית למשך חמישה ימים יחד עם תנאים מגבילים נוספים, והשאר שוחררו בסיום החקירה. מיחידת "פלס", החוקרת תאונות עבודה בשיתוף פעולה של המשטרה ומשרד הרווחה, נמסר כי לזירה הובאו מומחים שיטפלו בה, והמנוף הורד לצורך תחקור האירוע.

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)

בשעה 10:00 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על חלקי מנוף שקרסו באתר הבניה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר. חובשים ופראמדיקים של מד"א דיווחו כי כשהגיעו למקום ראו שלושה פועלים מחוסרי הכרה ללא סימני חיים ונאלצו לקבוע את מותם. מאוחר יותר נקבע מותו של מותו של עובד נוסף שנלכד על המנוף ושנעשו ניסיונות לחלצו.

ב-15 באפריל התחשמל למוות נהג המשאית איציק כהן ז"ל (31) מחולון. העגורן באתר הוצב קרוב מדי לקווי מתח גבוה, ובעת שכהן נגע ברצועות המטען של המנוף, עבר החשמל דרך גופו ופצע אותו באורח אנוש. הוא פונה לבית החולים קפלן שם נקבע מותו. חצי שנה לפני כן נגרמה הפסקת חשמל גדולה באתר ובכמה שכונות ביבנה, כתוצאה מאירוע בטיחותי דומה. בעקבות התאונה הקטלנית הטמינו עובדי חברת החשמל את קו החשמל באדמה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס לתאונה המחרידה ביבנה בה קיפחו את חייהם ארבעה פועלי בניין ואמר: "התאונה המזעזעת שהתרחשה הבוקר ביבנה היא עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות ומהמדינה ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים. על רשויות האכיפה והמדינה מוטלת החובה לפעול ביתר שאת במאבק להצלת חיים ולא לפתור אף אחד מהאשמים מאחריות. ההסתדרות תמשיך ותיאבק למען השמירה על חיי אדם והגברת הבטיחות במשק בכלל ובענף הבנייה בפרט – ולא תפסיק לפעול עד אשר ייושמו ההסכמות בנושא".

מהמשטרה נמסר כי "חקירת תאונת העבודה הקטלנית, במהלכה קרסו חלקי מנוף צריח שהתרחשה היום באתר בנייה ברחוב שדרות ז'בוטינסקי ביבנה וגרמה למותם של ארבעה עובדים, הועברה למפלג 'פלס' לחקירת תאונות עבודה בלהב 433 המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). אנשי מפלג פלס נמצאים בזירת האירוע וחקירה נפתחה לברור נסיבות המקרה".

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)

"לפני חודש, כשהתחשמל למוות באותו אתר ממש איציק כהן ז"ל, דרשנו שמפלג פלס שהוקם לשם כך יחקור את התאונה שעוררה סימני שאלה כה מטרידים – ודבר לא אירע" כתבה היום מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניה ד"ר הדס תגרי, "שלוש וחצי שנים אנו דורשים הקמת קו חם לתלונות על הפרות בטיחות, ולמרות שהתחייבות לעשות כן כלולה בהסכם עם ההסתדרות, הדבר לא נעשה; בספטמבר אשתקד, בישיבת חירום של ועדת העבודה והרווחה בעקבות מותם של שלושה עובדים בשבוע של אוגוסט, דרשנו ללא הועיל שמפקחי מנהל הבטיחות יוסמכו לסגור לחודש ימים אתרים בהם בוצעו הפרות בטיחות חמורות וחוזרות. חצי שנה פועל מנהל הבטיחות ללא מפקח עבודה ראשי – ולא נראה שהדבר מטריד איש. יש לקוות שהאסון המחריד שהתרחש היום, יביא סוף סוף לשידוד מערכות כללי ולשינוי מן היסוד של הרגולציה על בטיחות העובדים בישראל".

יוסי דדוש, יו"ר ארגון נכי ואלמנות תאונות עבודה בישראל, אמר בעקבות התאונה כי "מדינת ישראל מפקירה את בוניה. הגיע הזמן שהמדינה תשנה את הטיפול בנושא – מעסיק שישנו חשד שפעל ברשלנות צריך להיעצר מידית ל-48 שעות ולהיחקר. בנוסף, יש לעדכן את התקנים של הציוד ותגדיל משמעותית את מספר המפקחים בשטח. אנחנו פוגשים את האלמנות לאחר מכן ורואים כיצד הן נאבקות על המשך חייהן.

"השבוע האחרון היה קשה ביותר עם חמישה הרוגים ועוד פצועים, שעל חלקם אף אחד לא שמע או ישמע. הגיעו מים עד נפש. הגיע הזמן שמעסיקים שהפועלים שלהם נפגעים או נהרגים ישאו באחריות פלילית וישבו בכלא. אין הבדל בין נהג פזיז או שיכור שהורג לבין מעסיק שרשלנותו הורגת. אוזלת היד של המדינה באכיפה מינימלית מאפשרת ומעודדת את אותם מעסיקים להמשיך ולעבוד בצורה חסרת אחריות ורשלנית שגובה חיי אדם|.

אורן שישיצסקי, דובר כבאות והצלה במחוז מרכז מסר: "פעולות החילוץ היו מהירות ביותר, הכוחות זיהו את האירוע, הבחינו בלכוד על המנוף והגדירו את זה כמשימת החילוץ העיקרית. התקבלה החלטה להגיע אליו כמה שיותר מהר למרות הסיכון. לוחמי אש עלו למעלה, הגיעו לשם ורתמו את הפועל הלכוד כדי למנוע נפילה והורידו אותו לקרקע. מיד לאחר מכן פינו עוד שני פצועים למעלה על העגורן".

מיו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי (העבודה) נמסר כי "מה שקורה זו פשוט הפקרות ושערורייה. אתרי הבניה הם מלכודות מוות והממשלה כמעט ולא עושה דבר במישור האכיפה. העובדה שאומת סטראטאפ שמסוגלת להזניק חללית לירח נותנת לפועלים שלה ליפול למותם פעם אחר בגלל פיגומים עקומים ונהלים מיושנים היא תולדה של הפקרות וזלזול מוחלט בחיי אדם".

מעיריית יבנה נמסר: "התאונה הטרגית התרחשה בשטח תחום ומגודר באתר לבניית שכונה חדשה בדרום העיר. בשעה 10.00 התקבל דיווח ראשוני על קריסת חלק ממנוף ונפגעים במקום. יצוין כי אתר הבנייה והעבודות הינם באחריות היזם ואנשי המקצוע אשר אחראים על ביצוע פירוק המנוף. נסיבות האירוע יבדקו על ידי הגורמים המקצועיים והמוסמכים. אנו משתתפים בצערם של בני המשפחות".

תאונת עבודה במתחם האירוויזיון. (צילום: משרד העבודה והרווחה)
תאונת עבודה במתחם האירוויזיון. (צילום: משרד העבודה והרווחה)

בשבוע שעבר נפטר מפצעיו  פולדי שוורץ ז"ל (67), נהג משאית שעבד עבור חברת גיל טייכמן אשר נפצע בעת שפרק ביום שני ציוד תאורה במתחם האירוויזיון.  בוריס גנטמן בן (72) נהרג ביום רביעי לאחר שנפל מסולם בגובה 4 מ' במהלך עבודות ניקיון בדירה בשיפוצים בנתניה.  שיה ג'נג לונג (44), אזרח סין, נהרג ביום חמישי מנפילה מגובה הקומה החמישית באתר בניה, במהלך פירוק פיגום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!