דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות האחיות

האחים והאחיות / האחיות הכריזו על סכסוך עבודה: "בוחרות במטופלים על פני המדדים"

במכתב ששלחה למנכ"ל משרד הבריאות טוענת יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן כי בנוסף לעומסים במערכת הבריאות, מוטלת על האחיות מטלות רבות שכל מטרתן לעמוד במדדים חיצוניים, על חשבון טיפול איכותי

אחיות בבית חולים. ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)
אחיות בבית חולים. ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות האחיות הכריזה אתמול (שני) על סכסוך עבודה, בעקבות העומסים הכבדים בבתי החולים ונגד שיטת הפיקוח על ידי גופים חיצוניים (אקרדיטציה), שלטענתן גורמת למערכת להתעסק ביצירת מצג שווא כדי לעמוד במדדים על חשבון טיפול בחולים. אם בתוך שבועיים לא יגיעו הצדדים להסכמות יוכלו האחיות לשבות.

במכתב שהוציאה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב נכתב, "לאחר שנים ארוכות של פניות חוזרות ונשנות של האחיות, בלב כבד ומתוך אחריות לאומית למטופלים ולמטפלים, נאלצה הסתדרות האחיות להכריז על סכסוך עבודה". לדבריה, האחיות לא מוכנות להמשיך לעבוד בעומסים הכבדים, וכי הן לא ישתפו פעולה עם ההליכים הנוגעים והנדרשים להפעלת האקרדיטציה. עוד הוסיפה: "היה צריך לבחור או מדדים או מטופלים ואנחנו מחזירות היום את האחיות למטופלים".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות בהפגנה במחאה על שכר האחיות מול משרד האוצר. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות בהפגנה במחאה על שכר האחיות מול משרד האוצר. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)

בהסתדרות האחיות טוענים שעל העומסים הכבדים איתן הן נאלצות להתמודד בגלל מצבה של מערכת הבריאות נוספו בשנים האחרונות עשרות מטלות, הנחיות ונהלים חדשים, כשהאחיות נדרשות לבצע באמצעות כוח האדם הקיים, מבלי שהתווספו תקנים לאחיות. "אופן יישום האקרדיטציה בכל מערכת הבריאות הגביר והעצים את העומסים הרובצים ממילא על האחיות, דחקו את צרכיו וכאביו של המטופל אל השוליים, ובתוך כך הפרוצדורות והעבודה אל מול מסכי המחשב השתלטו על עבודתנו היומיומית עד שהבירוקרטיה הפכה חזות פני הכל" כתבה כהן.

עוד הוסיפה כי "אף בהיבט הקליני, האקרדיטציה הפכה בסופו של יום להצגה מסוכנת וחמורה: בעוד תכליתה הייתה לשקף את רמת הבטיחות בטיפול ותפקוד המוסד בימי שגרה, בחרו ההנהלות בבריאות הציבור, במרפאות ובבתי החולים להקצות את כל המשאבים וכוח אדם באופן זמני רק לצורך המבחן. עם סיום המבחן וקבלת האישור, לרוב ההצגה מסתיימת, והמוסד הופך את עורו וחוזר להיקפי כוח האדם ולמשאבים הדלים המאפיינים אותו שלא בימי המבחן לאקרדיטציה".

יסמין אבו דיב אלצאנע, אחות אחראית בטיפת חלב בכסייפה (צילום באדיבות המצולמת)
יסמין אבו דיב אלצאנע, אחות אחראית בטיפת חלב בכסייפה (צילום באדיבות המצולמת)

לדבריה, בתקופת המבחן המערכת יוצרת מצג שווא, "מתבצע פינוי מיטות מהמסדרונות של המחלקות, מתוגבר כוח האדם המקצועי, מתוגבר מערך הניקיון, מעובה המיכון, מוקצים מוצרים מתכלים. עם סיום ההצגה, המחסור חוזר לשלוט".

"התוצאה – המוסדות עוברים את מבחן מראית העין, אבל אזרחי ישראל מקבלים הלכה למעשה פחות בריאות, פחות טיפול, פחות כוח אדם סיעודי זמין – מכאן ברור, כי אנו האחיות לא נוכל להמשיך לשתף פעולה עם מצב בו האחיות אינן מסוגלות להעניק את הטיפול הראוי, ובוודאי שהאחיות לא תשתתפנה בתהליך האקרדיטציה אשר אוחז את עיני הציבור ומטייח את מצבם הקשה של המוסדות בשוטף".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!