דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קשישים

הקיצוץ בפנסיות / יחזקאל אנגלר, בן 85, יפגין נגד קיצוץ הפנסיות: "הפכנו לכספומט של האוצר"

החל מיוני הקרוב תגזול המדינה ממאות אלפי גמלאים כספים שחסכו לפנסיה | סגן יו"ר הסתדרות הגמלאים יחזקאל אנגלר: ״כששילמנו פנסיה אמרו לנו שנקבל אותה בסוף כמו שהוסכם, ואנחנו האמנו. למה אי אפשר לדאוג שלגמלאים יהיה המינימום כדי להתקיים?״

הפגנת הגמלאים על הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות (צילום: טל כרמון)
הפגנת הגמלאים על הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות (צילום: טל כרמון)
יונתן קירשנבאום

״יש הרבה כסף במדינה. יש מספיק כסף כדי לדאוג שגם המבוגרים פה יוכלו להתקיים בכבוד, אז למה לא לעשות את זה? תנו לקבל את הפנסיה בכבוד״ אומר יחזקאל אנגלר, סגן יו"ר הסתדרות הגמלאים, שיחד עם מאות גמלאים יפגין היום, בשעה 10:00, מול קרית הממשלה בתל אביב במחאה על הקיצוץ הצפוי בפנסיות של מבוטחי הקרנות הוותיקות.

אנגלר הוא בן 85. הוא שרד את השואה, עלה לישראל ובמשך ארבעים שנה עבד כאזרח עובד צה"ל והיה פעיל בארגון עובדי צה"ל. הקיצוץ הצפוי מכעיס אותו, גם בגלל הפגיעה הממשית במאות אלפי גמלאים, וגם בגלל אי הצדק שבו. ״אני לא יודע מה להגיד. כל כך הרבה שנים עבדנו, שמנו כסף בצד לזמן שבו נפרוש. עכשיו לוקחים לנו את זה, לא הרווחנו את זה ביושר?״ אמר ל'דבר העובדים'.

לפי הנחיות הממונה על שוק ההון והביטוח הקודמת, דורית סלינג'ר, צפויות קרנות הפנסיה הוותיקות לקצץ כ-1.2% מהקצבה החודשית של עמיתיהם כבר בחודש יוני הקרוב – בין עשרות למאות שקלים בחודש לכל גמלאי. מדובר בדחיית החלטה קודמת: שעון החול שהוקצב לכנסת ולממשלה לטפל בבעיה האקטוארית של הקרנות הוותיקות באמצעות העלאת גיל הפרישה לנשים ל-67 הולך ונגמר, והמחלוקות בנושא לא צפויות להיפתר בשבועיים הקרובים. שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ ויו״ר ועדת הכספים משה גפני הצהירו על מחויבותם לטיפול במשבר, אלא שבתקופת הדמדומים שבין הממשלות הגזירה עלולה לצאת לפועל.

יש בישראל מיליון גמלאים שהקיצוץ הזה מהווה עבורם תקדים מאד גרוע ומאד מאד לא צודק. אם אפשר עכשיו לקצץ, אז מי אומר שלא יהיה אפשר גם בעתיד? גם ככה חלק גדול מהגמלאים בקושי מצליחים להתקיים מהפנסיה הזאת, אז להוריד עוד?

״במשך ארבעים שנה עבדתי כמנהל בבית הדפוס המרכזי של צה"ל,״ מספר אנגלר, ״בניגוד לאנשי קבע, אזרחים עובדי צה"ל מפרישים בעצמם לפנסיה. כששילמנו פנסיה אמרו לנו שנקבל אותה בסוף כמו שהוסכם, ואנחנו האמנו. למה לא? תראו כמה כסף יש פה במדינה, יש אנשים שיש להם ארמונות, הון עתק. אז למה אי אפשר לדאוג שלגמלאים, חלקם אנשים שבקושי מצליחים להתקיים, יהיה המינימום כדי להתקיים?״

״אנחנו חתמנו על חוזה, ואת התנאים בחוזים צריך לקיים,״ מוסיף אנגלר, ״בשביל זה שילמנו פנסיה כל השנים, כדי שאפשר יהיה לחיות בכבוד אחרי העבודה. עכשיו אנחנו צריכים לקבל את זה שחותכים לנו?״. אנגלר ממשיך ״זה לא רק אני. יש בישראל מיליון גמלאים שהקיצוץ הזה מהווה עבורם תקדים מאד גרוע ומאד מאד לא צודק. אם אפשר עכשיו לקצץ, אז מי אומר שלא יהיה אפשר גם בעתיד? ואם יחליטו לקצץ עוד בהמשך? גם ככה חלק גדול מהגמלאים בקושי מצליחים להתקיים מהפנסיה הזאת, אז להוריד עוד?״

״חמישים אחוז מהאוכלוסיה הגימלאית לא מגיעים ל-4,000 ש"ח. זה נתון של ביטוח לאומי. להוריד לאנשים האלה, אוכלוסיה מבוגרת שצריכה לקנות תרופות ומזון, זה לא הגיוני. היום רק עשירים יכולים לחיות. מי שאין לו, לא שומעים אותו. אי אפשר להתעלם מהקשישים. זאת אוכלוסייה מבוגרת, הרבה מהאנשים בודדים״.

״אנחנו הפכנו לכספומט של האוצר. יש הרבה כסף במדינה ואין חלוקה צודקת שלו. הנושא הפך להיות נושא פוליטי. כל השנים אנחנו דאגנו לאלה שפורשים, ואיך לעזור להם. בשביל זה שילמנו פנסיה. תנו לקבל את הפנסיה בכבוד, תנו לנו לחיות בכבוד״ מסכם אנגלר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!