דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת הסחר

מלחמת הסחר / לא רק גוגל: החרם האמריקאי על "וואווי" מתפשט גם לאירופה

לאחר שנשיא ארה"ב הכניס את חברת הטלקום הסינית ל"רשימה השחורה" ואסר עליה לפעול במדינה, הודיעה גוגל כי תסיר את רשיונה של וואווי להשתמש במערכת אנדרואיד | הרקע: טענות כי החברה מאפשרת לממשל הסיני לאסוף מידע מודיעיני רגיש על ארה"ב

וואווי, סין. (AP Photo/Kin Cheung)
וואווי, סין. (AP Photo/Kin Cheung)
יונתן קירשנבאום

כמעט שבוע אחרי שדונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי שמכריז על "מצב חירום לאומי" ואסר על חברת הטלקום הסינית "וואווי" לפעול בשטח ארה"ב, חוטפת החברה עוד ועוד מכות מהמערב. לפני יומיים הכריזה חברת גוגל שתסיר את רשיונה של "וואווי" להשתמש במערכת "אנדרואיד" בטלפונים הניידים של וואווי, ומספר חברות טלקום נוספות באירופה הודיעו שלא יאפשרו לטלפונים של היצרנית הסינית לפעול.

הצו הנשיאותי שנחתם בשבוע שעבר הכריז על "מצב חירום בשל איום מצד חברה זרה", ונועד לאפשר לנשיא להגיב לאיום מצד חברה זרה על אינטרס חיוני של ארה"ב. במסגרת מצב חירום זה הכניס הנשיא טראמפ את חברת "וואווי" ל"רשימה שחורה" של חברות. כעת, לחברות אמריקאיות אסור לבצע עסקאות עם "וואווי" ללא אישור מפורש של הממשל. מדובר בצעד שמגיע אחרי חודשים של מתיחות בין הממשל האמריקאי להנהלת חברת "וואווי", בנוגע לטענות לפיהן החברה מאפשרת לזרועות הממשלה הסינית להאזין לשיחות במכשירי החברה, ובכך לאסוף מידע מודיעיני רגיש על ארה"ב. החברה הסינית הכחישה את הטענות כמובן, אבל עד היום לא הושגה פשרה בינה לבין הממשל האמריקאי.

נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)

הרקע לחשש האמריקאי הוא הקשרים בינה לבין הממשלה הסינית. מדובר אמנם בחברה פרטית, אבל בדומה לכל החברות הפרטיות בסין, היא מפוקחת באופן הדוק על ידי הממשלה, ומקיימת קשר פעולה רציף איתה בקבלת החלטות על השקעות. החשש האמריקאי נובע מהטענה שהממשלה הסינית עלולה לעשות שימוש בתפוצה הרחבה של מכשירי "וואווי" כדי לאסוף מודיעין על מדינות המערב.

מדובר בתופעה שעולה לכותרות ברחבי המערב בשנים האחרונות, ואינה מוגבלת לארה"ב. בשנה שעברה נעצרה בקנדה בתו של מקים החברה, מנג וואנזו, לאחר שהואשמה בסיוע לחברות לעקוף את הסנקציות האמריקאיות על איראן. בתחילת השנה עצרה ממשלת פולין עובד החברה בטענה שניסה לאסוף מידע מודיעיני רגיש. מספר חברות בריטיות כבר ניתקו את הקשר עם "וואווי, ולאחרונה העלתה גם הממשלה הבריטית את האפשרות לאסור את פעילות החברה בבריטניה.

היום (רביעי) הודיעה גם חברת BT, חברת הטלקום הגדולה בבריטניה, על ביטול שיתופי הפעולה שלה עם חברת "וואוי", "עד שיתגלה מידע נוסף" לדבריהם. בנוסף, מספר חברות טלקום בריטיות הפועלות בארה"ב הודיעו על סיום שיתוף הפעולה עם החברה "כפי שעולה מהצו הנשיאותי".

על אף העובדה שהמתיחות בין ארה"ב לסין סביב מלחמת הסחר הגיעה לשיא בשבועות האחרונים כאשר שתי המדינות הטילו מכסים נושפים על יבוא אחת מהשנייה, מדובר בדרישה שראשי מערכת הביטחון האמריקאי קוראים ליישם כבר מספר שנים. עם זאת, חברות מערביות העלו היום את החשש שהממשלה הסינית תגיב בחריפות נגד הצעדים, ותגביל את פעילותן בסין.

אפליקציית גוגל פליי במכשיר אנדוראיד (צילום Alexander Supertramp / Shutterstock.com)
אפליקציית גוגל פליי במכשיר אנדוראיד (צילום Alexander Supertramp / Shutterstock.com)

"בייחוד מאז ההחלטה להכניס את "וואווי" לרשימה השחורה, עלה חשש שסין עלולה להחליט להגיב בפגיעה נגד חברות אמריקאיות" אמר טים סטרטפורד, מנכ"ל חברת אמצ'אם שפועלת בסין. לדבריו, עוד לפני המהלך האמריקאי היה חשש מצד חברות הפועלות בסין מפני תגובה שלילית כלפיהם, אבל המהלך הגביר משמעותית את הסיכון.

על אף העובדה שממשלת סין הטילה מכסים חדשים על מוצרי יבוא אמריקאים בשווי 60 מיליארד דולר בשנה, היא ממשיכה לאותת כי היא מעוניינת בסיום המחלוקת. סבב השיחות האחרון שהסתיים לפני שבועיים לא הוביל להסכם, ועוד לא נקבע מועד לסבב שיחות חדש. עם זאת, שגריר סין בארה"ב אמר לפני מספר ימים כי "סין נשארת מוכנה להמשיך את השיחות עם עמיתינו האמריקאים במטרה להגיע לסיום הפרשייה הזו. הדלת שלנו נשארת פתוחה".

טראמפ הגיב בשבוע שעבר לטענה שהטלת המכסים פוגעת בצרכנים האמריקאים, ואמר כי בטווח הארוך "החזרת" התעשייה מסין לארה"ב תוזיל את העלויות וכך גם את המוצרים. עם זאת, אתמול פנו לנשיא 173 יצרניות נעליים אמריקאיות, ביניהן חברות כמו נייק ואדידס, וביקשו לבטל את המכסים החדשים שהוטלו. לטענתן, מדובר ב"פגיעה קטסטרופלית" בצרכנים, וכי "הגיע הזמן לסיים את מלחמת הסחר הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!