דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ל"ג בעומר

ל"ג בעומר תשע"ט / למרות השרב: ערב ל"ג בעומר עבר ללא נפגעים קשה או שריפות ממדורות

12 משתתפים בהילולת הרשב"י במירון פונו לבית החולים 'זיו' בצפת | שריפות בנגב המערבי כתוצאה מבלוני תבערה מרצועת עזה | גל החום שהחל ברוב אזורי הארץ יגיע היום לשיאו ויימשך עד שישי

מדורת ל"ג בעומר בקרית ספר (צילום: יוסי זלינגר / פלאש 90).
מדורת ל"ג בעומר בקרית ספר (צילום: יוסי זלינגר / פלאש 90).

למרות מזג האוויר החם, אירועי ל"ג בעומר עברו ללא פגיעות חמורות או שריפות כתוצאה ממדורות. מנציבות הכבאות וההצלה נמסר כי לוחמי האש טיפלו במאות אירועי אש ברחבי הארץ, אך לא דווח על אירועים חריגים. בהילולת הרשב"י במירון, האירוע המרכזי של החג, טופלו 220 משתתפים על ידי כוחות 'איחוד הצלה' במקום, ו-58 משתתפים טופלו על ידי כוחות מד"א. ממד"א נמסר כי 12 משתתפים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים 'זיו' בצפת. בגבעת עדה נפגע ילד בן 9 מהכשת נחש וטופל בבית החולים הלל יפה בחדרה, מצבו יציב.

ל"ג בעומר, החג המציין 33 ימים מאז ליל הסדר, בדרך לשבעת השבועות שיסיימו את תקופת העומר בחג השבועות, החל הערב (רביעי). אחת המסורות המרכזיות בחג, אם כי היא אינה מצווה או חובה דתית, היא הדלקת המדורות הקשורה גם למרד בר כוכבא וגם לרבי שמעון בר יוחאי, שנולד ונפטר בל"ג בעומר וקבור במירון. השנה, בשל עומס החום החריג, עיריות רבות וכן שירותי ההצלה השונים וגם הרבנים הראשיים לישראל מפצירים בחוגגים לצמצם מדורות, להחליף את הדלקת האש בפעילות אחרת ולהישמר לנפשותיהם ולשמור על הסביבה.

שיא גל החום יגיע בימים חמישי ושישי, אז ישרור שרב כבד עם טמפרטורה של מעל 40 מעלות ברוב אזורי הארץ. בהרים ובמישור החוף תגיע הטמפרטורה ל-35 עד 40 מעלות. ביום שישי גם בחלק מאזורים אלה הטמפרטורות יהיו גבוהות מ-40 מעלות. הטמפרטורות הגבוהות ילוו באחוזי לחות נמוכים ובחלק מהזמן ברוחות ערות. שבירת השרב תתרחש רק במהלך יום שישי, ולמרות זאת, ביום זה עדיין ישררו תנאי שרב כבד בכל אזורי הארץ.

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, חתם ביום שני על הגבלות לקיום מדורות ל"ג בעומר. בתום הערכת מצב במהלכה הוצגו בפניו נתוני מזג האויר החריג, כיווני הרוחות והיערכות הכוחות, חתם הנציב על צו המורה על שורה של הגבלות הכוללת בין היתר, איסור הדלקת מדורות ביערות, שמורות טבע, גנים לאומיים ואזורי סיכון. כמו כן, הגבלת מימדי המדורה עד לגובה של מטר וחצי וקוטר של עד 3 מטר. יש להדגיש כי איסור הדלקת מדורה ביער וחורש קיים גם במקומות המיועדים לכך. בנוסף, ניתנו מגבלות להגדלת המרחקים בין המדורות לגורמי סיכון כגון יערות, בנייני מגורים, מתקני גז ודלק, קווי חשמל. נציב הכבאות הנחה על תגבור כוחות ובמהלך ימי החג יצאו לשטח ולמוקדי האש כאלף לוחמי אש, מפקחי מניעת דלקות ומתנדבים. ״אני קורא להורים ולילדים להקפיד על הנחיות הבטיחות הכוללות הדלקה של מדורות קטנות, אך ורק במקומות שהוגדרו לכך על ידי הרשות המקומית", אמר שמחי. בנציבות כיבוי והצלה קראו לציבור "לגלות אחריות, לאחד מדורות, ולהקפיד על הנחיות הבטיחות המפורסמות באתר ובדיגיטל של הכבאות".

הרבנים הראשיים: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"

גם הרבנים הראשיים, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, פרסמו אתמול קול קורא להיזהר בעת הדלקת מדורות ל"ג בעומר ולציית להוראות כוחות הכיבוי וההצלה: "חובה עלינו לנהוג תוך שמירה על הלכות התורה הקדושה, ובראשן "ונשמרתם מאד לנפשותיכם", כאשר יש לציית להוראות כוחות ההצלה ולהימנע מהדלקת מדורות במקומות סכנה ולהקפיד על האיסור החמור בשימוש בחומרי בעירה מסוכנים אשר יכולים לסכן את חיי הציבור המשתתף בהדלקות הרבות."

בנוסף מתריעים הרבנים הראשיים לישראל כי השנה לאור החום הרב הצפוי להיות ביום ל"ג בעומר יש לנקוט בשמירה יתירה בכל הנוגע לגודל המדורות ומיקומן: "השנה באופן מיוחד, לפי התחזית אמור להיות חום גדול, ובמזג אויר כזה החששות רבים יותר. ראוי למעט במספר המדורות ובגודלן. אין כל צורך להעמיד מדורות גדולות שיש בהן סכנה, ועדיף להתלכד סביב מדורות מועטות. יש לזכור שהמדורה אינה תכלית היום, אלא הרעיון הוא להגביר את הדבקות בתורת הרשב"י."

באם החלטתם לעשות מדורה, בת"א הכינו לכם מספר הנחיות מרכזיות שיעזרו לכם לשמור על החוגגים ועל הסביבה:

המדריך לבניית מדורה סביבתית. (קרדיט: דוברות עיריית תל אביב-יפו)
המדריך לבניית מדורה סביבתית. (קרדיט: דוברות עיריית תל אביב-יפו)

לשמור על על החיות ועל הסביבה

בשל מקרים רבים של התעללות בבעלי חיים במדורות, הוציא ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, הנחיות ברורות לציבור שאכפת לו מבעלי החיים: "בכל מקרה שבו יש חשד למעשה התעללות בבעלי חיים יש להודיע לגורמי האכיפה העירוניים ולשירות הווטרינרי העירוני. בעזרת שיתוף פעולה מצד גורמי האכיפה ומצד התושבים הערניים נצליח למגר את התופעה לרווחת בעלי החיים ולרווחתנו כולנו".

בערים רבות נאסרה הדלקת מדורות מלבד באזורים מסויימים בעיר. בחולון ובאלפי מנשה נאסרו המדורות לחלוטין, ועיריית ת"א מציעה את הבריכות העירוניות כמוצא חברתי וקריר לחגיגות ל"ג בעומר.

גם בחברה להגנת הטבע מציעים מספר חלופות ירוקות ובטוחות יותר למדורות המסורתיות:

במידה והחלטתם לערוך מדורה ואחד מהחוגגים נפגע מהאש, במגן דוד אדום מפרסמים את ההנחיות הבאות לפיהן יש לפעול בכדי לדאוג לנפגע. כמובן שמומלץ במקביל להזעיק את כוחות ההצלה.

  1. אם אש אחזה בבגדיו של אדם יש להשכיבו על הקרקע ולגלגלו בעפר או לכבות את האש במים רבים. אפשר גם להחניק את האש על ידי כיסוי הנפגע בשמיכה רטובה, או במגבת גדולה כאשר ראש הנפגע נשאר חשוף, על מנת למנוע חנק.
  2. אין להסיר או לתלוש בגדים חרוכים שנדבקו באזור הכוויה. במקרה של כוויה באזור מסויים בגוף, יש לקרר מיד במים זורמים את המקום, או להניח רטיות קרות ולחות (רצוי סטריליות) על הכוויה. ניתן להשתמש גם בממחטות בד או בבגדים.
  3. אין לנקב שלפוחיות ואין להסיר עור. כמו כן, אין למרוח על הכוויה משחות או חומרים שונים אחרים.
  4. במידת האפשר, יש להוריד תכשיטים מהפצוע.
  5. במקרה של חדירת גץ לעין, מומלץ לשטוף את העין היטב עם הרבה מים זורמים.
  6. מומלץ לנעול נעלים סגורות וללבוש מכנסיים ארוכים וחולצות עם שרוולים, כדי להגן על הגוף מפני גיצים וגחלים וכן מעקיצות זוחלים ורמשים שונים הנמשכים לאור וחום המדורה.
  7. בשל זיהום האוויר החריג מהעשן הסמיך, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) וכן לפעוטות, לשהות בבתים עם חלונות מוגפים.

חג שמח ובטוח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!