דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות הנוער העובד והלומד

לא כולל ניצול / הסתדרות הנוער העובד והלומד החזירה 1.25 מיליון ש"ח לנוער ולצעירים שנוצלו בעבודה

23% מהתלונות על ניצול בעבודה ב-2018 - מענף המסעדות ובתי הקפה, 8% ממפלגות ומועמדים בבחירות המקומיות | יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוע"ל אורי מתוקי: "מעסיקים, זכרו שהעובדים שלכם היו יכולים להיות הילדים והנכדים שלכם" | השבוע יתקיימו ירידי תעסוקה הוגנת לקראת חופשת הקיץ

הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).
הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

 1,258,978 ש"ח הוא הסכום שהושב לבני נוער וצעירים בשנת 2018, 6% יותר מאשר בשנה הקודמת, כך על פי דו"ח סיכום השנה שהוציאה אתמול (ראשון) הסתדרות הנוער העובד והלומד, המהווה ארגון יציג לבני נוער עובדים.

מהנתונים בדו"ח עולה תמונה מדאיגה של עולם העבודה לבני נוער ולצעירים בישראל. 62% מבני הנוער, שהם כ-380,000 בני נוער, משתתפים בשוק העבודה לאורך השנה, בין אם כעובדים ובין אם כמחפשים אחר עבודה. בשנה שעברה התקבלו 5,265 פניות מבני נוער וצעירים בבקשה לקבלת יעוץ או סיוע משפטי. למרות שמספר הפניות השנתי דומה למספר הפניות בשנה הקודמת, ישנה עלייה במספר הפניות שהפכו למקרים מטופלים – 31% מהפניות (1,613 במספר) הגיעו לבית הדין לעבודה להמשך טיפול או שנסגרו מול המעסיק. יתר הפניות (3,652) הסתיימו לאחר מתן ייעוץ והכוונה. התנועה קוראת לבני הנוער עובדים או כאלו המחפשים עבודה להשתתף השבוע ביריד תעסוקה הוגנת, בהם יוכלו לקבל מידע על מקומות עבודה פוטנציאליים וכן על זכויותיהם.

הדוח השנתי של הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2018 בסימן המאבק בניצול ילדים, בני נוער וצעירים בעבודה.
הדוח השנתי של הסתדרות הנוער העובד והלומד לשנת 2018 בסימן המאבק בניצול ילדים, בני נוער וצעירים בעבודה.

ענף המסעדות "מוביל" בהיקף התלונות על ניצול עובדים צעירים

על פי הדו"ח, ענף המסעדות הוא "שיאן" מקרי הטיפול שנפתחו השנה והוא עומד על 23% מסך מקרי הטיפול, זאת לאור השינויים בענף בעקבות "הלכת הטיפים" והקמת ארגון המלצרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד. אחריו מובילים במספר הפניות ענף המזון המהיר (12%) ואולמות אירועים וחברות קייטרינג (10%). ומי עוד תופס חלק מכובד ברשימה? נבחרי הציבור והמפלגות שביקשו את האמון שלנו והעסיקו לשם כך צעירים ובני נוער שלא קיבלו את שכרם (8%).

בענף המסעדות, שהינו הענף הבעייתי ביותר בתחום של עבודת נוער וצעירים, נעשו שינויים מעמיקים בשנת 2018. בזכות מהלכים שבהם לקחה חלק הסתדרות הנוער העובד והלומד, מאבק עובדי קפה נואר ו'הלכת הטיפים', נרשמה עלייה של 73% במקרי הטיפול שנפתחו בענף המסעדות ב-2018 ביחס לשנה שקדמה (363 לעומת 209).

הפגיעה המרכזית היא בשכר

עיקר הפגיעה בצעירים העובדים הוא בתחום השכר, שמהווה 80% מסך מקרי הטיפול. סעיפי הפגיעה בתחום זה מתייחסים להלנת שכר, הפרשי שכר, אי תשלום שכר מינימום, שיבוש תלושים ועוד.

ב-2018, שהייתה שנת בחירות ברשויות המוניציפליות, הגיעו להסתדרות הנוער העובד והלומד מאות פניות על פגיעה בצעירים ובני נוער שעבדו בבחירות עבור מועמדים שונים, מתוכן נפתחו 126 מקרי טיפול. קיים צפי של עלייה נוספת בכמות הפניות בשנת 2019 לאור העובדה שמערכת הבחירות ברשויות המקומיות רק הסתיימה בסוף שנת 2018 ולאור קיום הבחירות הכלליות לכנסת ה–21 שהתקיימו רק לאחרונה.

 לדברי אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "הסתדרות הנוער העובד והלומד היא הגב של בני הנוער והצעירים העובדים כבר 95 שנה והזרוע נטויה. נמשיך לפעול בנחישות נגד מעסיקים מנצלים, לעודד התאגדות של עובדים צעירים במקומות העבודה ולטפח את דור העתיד של עולם העבודה הישראלי, בכל חלקי החברה ללא יוצא מן הכלל".

"עובד בן 16 הוא עובד לכל דבר ומגיעות לו מלוא הזכויות על פי גילו. כל אחד מאיתנו שהיה ילד, נער או צעיר בעולם העבודה וודאי זוכר את החוויה המכוננת הזו, שעיצבה את מי שאנחנו כעובדים בוגרים ואת תפיסתנו על עולם העבודה. אני קורא לכל מי שיעסיק בני נוער וצעירים בחופשת הקיץ: זכרו שהעובדים שלכם היו יכולים להיות הילדים והנכדים שלכם – הסתכלו להם בעיניים, כבדו אותם, שמרו עליהם!" מוסיף מתוקי.

"שבוע הנוער העובד"

הסתדרות הנוער העובד והלומד מציינת לראשונה השנה את 'שבוע הנוער העובד', שיחול מעתה בכל שנה בחודש מאי לקראת צאת בני הנוער לחופש הגדול ותחילת חיפושיהם אחר מקומות עבודה.

במסגרת שבוע זה מתפרסם הדו"ח השנתי של האיגוד המקצועי בסימן המאבק בניצול ילדים, בני נוער וצעירים בעבודה. כמו כן, יינתן אות 'הנוער העובד' לבני נוער וצעירים עובדים אשר נאבקו באופן נחוש לקידום זכויותיהם וזכויות חבריהם במקום העבודה, מתוך כוונה להפוך את עולם העבודה למקום טוב והוגן יותר.

בנוסף, יתקיימו ירידי תעסוקה בכל רחבי הארץ, בהם תוצע לבני הנוער עבודה אצל מעסיקים הוגנים (פתח תקווה, אשדוד, חולון, יבנה, ראשל"צ ועוד), והרצאות בנושא זכויות בני נוער וצעירים בעבודה.

 ירידי 'תעסוקה הוגנת' יתקיימו במועדים הבאים:

29/5 יום רביעי – פתח תקווה ברחבת העירייה אחה"צ

30/5 יום חמישי – אשדוד בקניון בעיר – שעות אחה"צ.

2/6 יום ראשון – יבנה – שעות אחה"צ

3/6 יום שני – ראשון לציון – שעות אחה"צ

6/6 יום חמישי – חולון במתחם ביג (בחוץ) – שעות אחה"צ

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!