דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונת עבודה

ההפקרות נמשכת / עובד נפל ונפצע קשה באתר בנייה שקיבל צו סגירה עקב הפרות בטיחות

העובד נפל מגובה 8 מטרים, נחבל בראשו ופונה כשהוא מורדם ומונשם | לפני שבועיים הגיעו פקחי משרד העבודה לאתר בקריית גת והורו על סגירתו | הקבלן 'תאופיק מחמוד חברה לפיתוח בע"מ' צבר 12 צווי בטיחות בשנה וחצי, ולמרות זאת רישיונו לא נשלל על ידי רשם הקבלנים

אתר התאונה בקרית גת ולצידו צווי הבטיחות שהוצאו לאתר בחודש שלפנייה (צילום: דוברות המשטרה, משרד העבודה והרווחה)
אתר התאונה בקרית גת ולצידו צווי הבטיחות שהוצאו לאתר בחודש שלפנייה (צילום: דוברות המשטרה, משרד העבודה והרווחה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד בשנות ה-20 לחייו נפל מגובה כ-8 מטרים באתר בניה ברחוב הנופך בקריית גת, ונפצע באורח קשה. הוא פונה כשהוא מורדם ומונשם עם חבלת ראש לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם הובל לחדר הניתוח. במשרד העבודה טוענים כי האתר, בביצוע החברה הקבלנית תאופיק מחמוד חברה לפיתוח בע"מ, אמור היה להיות סגור כיוון שלפני שבועיים הוטל עליו צו בטיחות אשר טרם הוסר.

לפני כשבועיים הגיעו מפקחי משרד העבודה והרווחה לאתר ומצאו כי אין בו גידורים למשטחי עובדה, הפיגומים בו מסוכנים וכן שורה של ליקויי בטיחות נוספים המסכנים את חיי העובדים בו – והטילו עליו צו בטיחות האוסר ביצוע עבודות בו, למעט תיקון הליקויים. הפרת צו בטיחות מהווה עבירה פלילית. המשטרה שזומנה למקום, עיכבה את הקבלן לחקירה. הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע מסר: "שוב אנחנו עדים לרשלנות פושעת ותרבות הזלזול של הקבלנים שגובה חיי אדם לשווא. הנחיתי את מפקחי הבטיחות להגיע מיד לשטח, לחבור למשטרה ולטפל במקרה בכל האמצעים ולמצות את הדין עם האשמים. מנהל הבטיחות ימשיך לנקוט במדיניות אכיפה מחמירה וביד קשה כלפי קבלנים שלא יישמו את הוראות הבטיחות והחוק, יפקירו את פועלי הבניין ויגרמו לפציעתם או למותם".

פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)

באתר זה ארעה כבר תאונה לפני כחצי שנה, בה נפצע עובד באורח קשה. בשבוע שעבר, זומן מנהל העבודה באתר לשימוע במנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, לפני פסילתו כמנהל עבודה באתר בעקבות רשלנות בטיחותית לכאורה הנוגעת לתאונה הקודמת, והחקירה בנוגע לתאונה זו עודנה מתנהלת.

רשם הקבלנים נדרש לאלתר לשלול את רישיונו של הקבלן שהפר את צו הפסקת העבודה ואיפשר את העבודות במקום ובכך גרם לתאונה הקשה הבוקר. יחידת 'פלס' נדרשת לחקור את התאונה במהירות ואפקטיביות כך שמיצוי הדין יצא לאור בהקדם. התאונה בקרית גת היא עדות מצמררת לרמת ההפקרות בענף הבניין והשלכותיה של "מדיניות אפס ההרתעה" של רשויות המדינה. קבלנים מפירים ברגל גסה את צווי הפסקת העבודה באתרי הבניה, כי הם יודעים שאין מי שיפקח ויבדוק אם העבודות הופסקו באמת, הקבלנים יודעים גם שהם אינם נדרשים היום לתת דין וחשבון לא למינהל הבטיחות, לא למשטרת ישראל, לא לרשם הקבלנים ולא בבית המשפט. הקבלן הספציפי בתאונה מהבוקר צבר מאז נובמבר 2017, 12 צווי בטיחות ב-8 אתרי בנייה שונים בביצועו, בגין עבירות בטיחות חמורות, אך עד לא כה ננקטו נגדו כל הליכי משמעת אצל רשם הקבלנים.

הקבלן: "נחקור את התאונה ונפיק לקחים"

ממשרד עורכי הדין פרופ' דן ביין ושות', המייצג את חברת 'מחמוד תאופיק חברה לפיתוח בע"מ' נמסר בתגובה: "החברה שכרה את שירותיהם של יועצים חיצוניים על מנת לעבור תהליך יסודי ומקיף של אסדרה, במטרה לפעול בהתאם לכל חוקי הבטיחות בעבודה. בנוסף, החברה מעסיקה יועץ בטיחות במשרה מלאה. החברה חוקרת את האירוע שהתרחש באמצעות יועצים מטעמה ותפעל בהתאם לעצת יועציה. ואולם יובהר כי כתוצאה מפעולות מקדימות בהן נקטה החברה עם קבלת צו הבטיחות (לרבות שיגור הנחייה כתובה בקשר לצו, ימים לפני האירוע), החברה סמוכה ובטוחה כי יתברר שנקטה בכל האמצעים למנוע את התאונה המצערת"

דיר אל אסד: עובד נפצע קשה

בתאונה נוספת שאירעה היום בדיר אל אסד נפגע עובד באורח קשה מחפץ שנפל עליו בעת העמסת ציוד בבניין מגורים בדיר אל אסד. העובד, תושב טמרה כבן 55, טופל על ידי צוות מד"א ופונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה כשהוא מורדם ומונשם עם חבלת ראש.

אמש (שני) האריך בית המשפט השלום את מעצרם של הקבלן ומנהלת המפעל בו ארעה התאונה שהביאה למותו של  וואסים אבו כף (22) שנהרג ביום ראשון בנפילה מגובה במפעל 'תבניות כל בע"מ' באשקלון. השופט אבישי כהן קבע כי אבו כף דרך על חלק פלסטיק בגג, שהקבלן ומנהלת המפעל ידעו כי הוא מועד להתמוטטות – וזאת מבלי שצוייד ברתמת בטיחות ומבלי שנבדקה כראוי הכשרתו לעבודה בגובה. התאונה ארעה בעת שעסק בהתקנת מערכת סולרית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!