דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמ"ת

קול לשוויון / יו"ר נעמת במחאה על מיעוט הזוכות בפרסי אקו"ם: "תמוה שהתקשו במציאת יוצרות מוכשרות"

זוכי הפרס השנה כוללים יוצרים מוערכים ביניהם ברי סחרוף ורמי פורטיס, אך מתוך 12 הזוכים רק שתיים הן נשים: הכותבת שרון טובה לוי והמלחינה בר חן | חגית פאר: "נשמח להגיע לוועדה עם המלצות קונקרטיות אודות אמניות מוכשרות שהן חלק מפס הקול של כולנו"

חגית פאר, יו"ר נעמ"ת. צילום באדיבות המצולמת
חגית פאר, יו"ר נעמ"ת. צילום באדיבות המצולמת
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר נעמת חגית פאר מוחה על מיעוט הנשים הזוכות בפרסי אקו״ם השנה – שתי יוצרות בלבד מתוך 12 זוכים. ״פרסי אקו"ם ראויים השנה לתואר 'פרסי עקום'. תמוה שראשי הארגון התקשו במציאת יוצרות מוכשרות – אם הם זקוקים לסיוע בכך, נשמח להגיע לוועדה עם המלצות קונקרטיות אודות אמניות מוכשרות שהן חלק מפס הקול של כולנו. אני קוראת לראשי אקו"ם להקפיא את ההליך, להתכנס מחדש ולאפשר ייצוג הולם יותר לחצי מהאוכלוסייה במדינת ישראל".

ביום שני הכריזה אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים) על הזוכים בפרס הארגון. פרס מפעל חיים הוענק לברי סחרוף ולרמי פורטיס, שיזכו בפרס בסך 35 אלף שקלים כל אחד. בפרס מחבר השנה זכה אבי אוחיון, בפרס אלבום השנה זכו "אלון עדר ולהקה", בפרס שיר השנה זכה עדן חסון (על השיר 'שמישהו יעצור אותי'), ובפרס תגלית השנה זכה בניה ברבי. פרסים נוספים יוענקו לדורון מדלי (מלחין השנה), סתיו בגר (מעבד השנה), דקלון, אבינועם (אבי) קורן, שלמה צח וינון מועלם. מתוך 12 זוכים רק שתיים הן נשים: שרון טובה לוי שזכתה בפרס מחברת השנה, ובר חן, שזכתה בפרס על הלחנה. ב'הארץ' פורסם כי חבר השופטים שבחר את הזוכים כלל אשה אחת – הזמרת דיקלה, ולצדה שפטו אברהם טל, גל אוחובסקי, יאיר ניצני ופיטר רוט.

ההכרזה על הזוכים בפרס עוררה ביקורת על מיעוט הנשים הזוכות, בין השאר מטעמה של יו"ר הרשות לקידום מעמד האישה אווה מדז'יבוז': "לצערי הרב מדובר במגמה חוזרת. גם בשנתיים האחרונות עמד מספר הזוכות על שלוש נשים לכל היותר וגם אז ועדות השיפוט היו בעלות רוב גברי מובהק. נשים היו שותפות בהקמת אקו"ם וראו לנגד עיניהן מוסד שוויוני. התירוץ לפיו מספר היוצרות קטן ממספר היוצרים אינו מקובל עלי, ודאי כשחלק לא מבוטל מהפרסים נועדו מלכתחילה לעידוד יצירה צעירה, ואחרים הם פרסי מפעל חיים אשר ניתן להעניק לכל מי שמאחוריו או מאחוריה קילומטראז' יצירתי ארוך. חסרות יוצרות משמעותיות? כותבות, מלחינות, מעבדות ומבצעות שהטביעו חותם על הזמר העברי?", אמרה מדז'יבוז' ל'הארץ'.

באקו"ם הסבירו את מיעוט הנשים הזוכות במיעוט מספרי של נשים יוצרות לעומת גברים.  "לצערנו, אובייקטיבית וסטטיסטית, מספר הנשים היוצרות קטן ביחס למספר הגברים. אקו"ם, כארגון המייצג את כלל היוצרים והיוצרות, ישמח מאוד לראות מגמה זו הולכת ומשתנה. בכל שנה ישנה ועדת שיפוט המורכבת מיוצרים ויוצרות מכל הסגנונות המוזיקליים. הוועדה היא שבוחרת את הזוכים וזוהי בחירתה. בין הזוכים השנה יש שתי נשים".

במכתב ששלחה יו"ר נעמת חגית פאר ליו"ר אקו"ם עובד אפרת דרשה פאר לקיים חשיבה מחודשת על ההחלטה: "בישראל פועלות מאות יוצרות איכותיות בתחום המוזיקה. לצערנו, רבות מהן אינן מצליחות לזכות בחשיפה ראויה ובהשמעות בערוצי המוזיקה השונים. לטעמי, זהו בדיוק תפקידה של אקו"ם. לשים זרקור על יוצרים ויוצרות איכותיים תוך הקפדה על מתן ביטוי לכל המגדרים והמגזרים, ובכך להוות קול מוביל ומשפיע בקידום היצירה הישראלית על כל גווניה באופן שוויוני".

פאר הוסיפה: "אני תקווה כי הביקורת הציבורית המושמעת בנדון ביממה האחרונה תגרום לאקו"ם חשיבה מחדש, כדי להבטיח שלא יישנה מצב בו הייצוג הנשי כה דל וחסר במעמד הענקת הפרס. אשמח לסייע, להיפגש ולתרום בכל דרך לשינוי המצב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!