דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

גבעת עמל / אושר בקריאה טרומית: דיור חלופי למפוני גבעת עמל

ההצעה שהוגשה על ידי ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) קובעת פיצוים לכל מי שהחזיק בנכס בגבעת עמל לפני שנת 61. מועלם "מקום שהולכים להקים בו מגדלי יוקרה עצומים אין שום הצדקה לא לאפשר לתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת גג לראשיהם".

גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל. את הצעת החוק הגישה חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי ואליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת אילן גילאון ודב חנין. ההצעה, שעברה ברוב של 35 תומכים ו-0 מתנגדים, תועבר כעת לוועדת הפנים והגנת הסביבה.

בהצעת החוק מוצע שאדם שהחזיק לפני שנת 1961 בנכס במתחם גבעת עמל ב' או צאצא שלו שמחזיק בנכס ומלאו לו 21 שנים או מי שנולד במתחם ומלאו לו 21, ופינה את נכסו, יהיה זכאי לדיור חלופי שווה ערך בעד פינוי הנכס שבו התגורר או שהיה בחזקתו.

לפי הצעת החוק, "בסוף שנות ה-40 המדינה יזמה תהליך התיישבות בשטחי כפר ג'מוסין (כיום – גבעת עמל). לאחר מכן בתחילת שנות ה-60 נמכרו שטחים אלו על ידי המדינה, באמצעות מינהל מקרקעי ישראל, ליזם פרטי, תוך כדי שהמדינה דרשה מהיזם בהסכם המכר כי ידאג ל"דיור אקוויוולנטי" (שווה ערך) לדיירים. במשך השנים הקרקע נמכרה ועברה מיזם ליזם, וכעת חלק מהתושבים כבר פונו מבתיהם ללא קבלת פיצוי הולם ואחרים מצויים תחת איום פינוי אף הם ללא קבלת פיצוי הולם. מטרת הצעת החוק היא להבטיח את זכויות המפונים לדיור חלופי."

ח"כ מועלם רפאלי שהגישה את הצעת החוק אמרה כי "אנו מבקשים להביא צדק לשכונת גבעת עמל בתל אביב, ולהביא לסיומה ההוגן והמכבד פרשה בת כ-70 שנה של עוול וההפקרה מצד רשויות המדינה כלפי אזרחיה הנאמנים, תושבי גבעת עמל. נוצר מצב טרגי שאנשים בני יותר מ-65 שהגיעו לשכונה כילדים או נולדו בה וחיו בה כל חייהם, מוגדרים משפטית כ"פולשים" ואינם מוגנים על ידי החוק, דבר שמנוצל על ידי היזמים לפנותם בכוח וללא פיצוי ולגרוף הון על חשבונם.

"העברת הצעת החוק היום היא מסר חשוב שהכנסת לא תמשיך לעמוד מן הצד כאשר תושבים מנושלים מבתיהם לטובת רווחי ענק של יזמים. אחרי כל-כך הרבה שנים הגיע הזמן לפתור את בעיית גבעת עמל באמצעות פיצוי הוגן שיאפשר לדיירי השכונה דירות במקום הבתים שהם מפנים. במקום שהולכים להקים בו מגדלי יוקרה עצומים אין שום הצדקה לא לאפשר לתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת גג לראשיהם."

המאבק של תושבי גבעת עמל מתנהל נגד בעלי ההון תשובה וכוזהינוף, היזמים שמתכננים לבנות בנייני יוקרה על השטח, ונגד עיריית ת"א שגם לה יש חלק בבעלות על הקרקע (12%). בהסכם שחתמה העיריה עם אלעד אחזקות (חברה בבעלות יצחק תשובה) היא מחייבת את אלעד אחזקות לפנות את כל תושבי השכונה לפני תחילה הבנייה. אלעד אחזקות היא חלק מהבעלים על השטח, ולכן עליה גם לקחת חלק בפיצוי. כך בעצם העיריה מרוויחה פעמיים: פעם אחת היא לא תפצה את התושבים המפונים, ובפעם השנייה תרוויח מבנייני היוקרה שייבנו בשטח.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!