דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברני סנדרס

הבחירות והאיגודים / ארה"ב: המועמד הדמוקרטי סנדרס מתמקם לצד עובדי שכר המינימום

אחרי שמתחרהו בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן זכה לתמיכת חלק מאיגודי העובדים, יגיע סנדרס לאירוע של חברת "וולמרט" כדי למחות על תנאי העסקתם של 2.2 מיליון העובדים ולדרוש העלאה בשכרם | לפני כשבוע הצטרף סנדרס להפגנת עובדי ועובדות מקדונלד'ס

הסנטור ברני סנדרס. מרץ 2019 (AP Photo/Richard Vogel)
הסנטור ברני סנדרס. מרץ 2019 (AP Photo/Richard Vogel)
יונתן קירשנבאום

ברני סנדרס, הסנטור מטעם מדינת ורמונט שמתמודד שוב השנה על מועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, דואג למקם את עצמו לצד העובדים האמריקאים. יתכן שמדובר בתגובה להודעת מספר איגודים מקצועיים גדולים בארה"ב שיתמכו דווקא במועמד ג'ו ביידן.

עובדי וולמארט מוחים מול חנות של החברה בדרישה לשכר מינימום של 15$. (צילום: Marie Kanger Born / Shutterstock.com)
עובדי וולמארט מוחים מול חנות של החברה בדרישה לשכר מינימום של 15$. (צילום: Marie Kanger Born / Shutterstock.com)

סנדרס הודיע כי יגיע לאירוע השנתי של חברת הקמעונאות הענקית "וולמרט" כדי למחות על "שכר העוני", לדבריו, שהחברה משלמת לעובדיה. סנדרס הודיע כי יקיים אירוע נפרד מחוץ לשערי הכנס בו ידרוש מהחברה להעלות את שכרם של 2.2 מיליון העובדים. "לעובדי וולמרט נמאס משכר עוני, בזמן שמשפחת וולטון שווה מעל ל-170 מיליארד דולר" צייץ סנדרס. "אני מתכבד לקבל את הזמנתם של עובדי וולמרט" הוסיף. סנדרס גם חזר על הדרישה להעניק לעובדים כיסא בדירקטוריון בחברות גדולות, כפי שעשה בעבר.

במהלך הכנס ידבר סנדרס כנציג עובדי החברה, ויעלה את הדרישה להעלאת שכר וייצוג בדירקטוריון. אחד העובדים שהנהיג את המאבק האחרון להעלאת שכר בחברה, קאט דיוויס, אמר כי "צריכה להיות לנו הזכות להחליט מה קורה בחברה שאנחנו עובדים בה, חברה שנתנו את כל שנות העבודה שלנו בשבילה", והוסיף כי "לעובדים בחברה מגיע יותר ממה שהם מקבלים היום, בעיקר בגלל שאנחנו אלה שמייצרים את הרווחים לחברה".

השכר בחברת וולמרט ידוע כנמוך במיוחד, בתמורה לשעות עבודה ארוכות ויחס גרוע מצד המעסיקים. חברת וולמרט יצרה לעצמה דימוי שלילי בקרב פעילי איגוד מקצועי, וניסתה בעבר לטרפד ניסיון התאגדות ברשת. לעומת שכר העובדים הנמוך, החברה עצמה היא רווחית למדי בעבור בעליה: משפחת וולטון, בעלי החברה, הם מולטי מיליארדרים, ומנכ"ל החברה קיבל לאחרונה מענק מיוחד של 23.6 מיליון דולר. לעומת זאת, השכר הממוצע של עובד ממוצע בחברה עומד על 14.26 דולר לשעה בלבד.

"אם הסנטור סנדרס יגיע לכנס, אנחנו מקווים שהוא יתייחס לאירוע לא כתחנה בקמפיין שלו אלא כהזדמנות ללמוד על הדרכים בהן אנחנו מספקים הזדמנויות כלכליות ומוביליות חברתית לעובדים שלנו" נמסר מדוברות החברה. חלק גדול מעובדי החברה נאלצים להישען על סיוע ממוקדי הרווחה, על אף העובדה שהם עובדים במשרה מלאה. בעבר טען סנדרס שמשפחת וולטון מחזיקה בעושר גדול יותר מ-40% האמריקאים העניים ביותר יחד.

לפני שבוע הצטרף סנדרס להפגנת עובדי מקדונלדס ברחבי ארה"ב, וקרא לפעילי הקמפיין שלו לצאת ולתמוך במאבק. עובדי מקדונלדס יצאו לשביתה בת יום בשבוע שעבר, במהלכה התקיימו מספר הפגנות ברחבי המדינה. העובדים דרשו העלאת שכר ל-15 דולר לשעה, ייצוג באיגוד מקצועי – דבר שההנהלה מתנגדת לו, בכל רחבי העולם, ופעולה נגד הטרדות מיניות בעבודה.

עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)

על פי עובדי רשת מקדונלדס, העובדות נמצאות במצוקה ממשית במקום העבודה. בדו"ח של ארגון אזרחי למען בטיחות בעבודה שפורסם לפני שבועיים נכתב כי בשיקגו יש בממוצע 21 קריאות מצוקה למשטרה מצד עובדות בכל יום. מוקדם יותר בשבוע שעבר הגישו 25 עובדות הרשת תלונות נגד הרשת בטענה שהוטרדו מינית בעבודה. בנוסף לייצוג של איגוד והעלאת שכר, העובדים דורשים גם חקירות מעמיקות יותר למקרי ההטרדה, והרתעה אגרסיבית יותר נגד מנהלים מטרידים בעתיד.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!