דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבוא מודיעים

אחרי שהתפזר העשן / "מה יקרה בעוד שבוע כשכבר לא נהיה בחדשות? מי יפנה אלינו? מי ידבר איתנו?"

ברכי ספרונג ואביה שלום שוורץ בכניסה לביתם במושב מבוא מודיעים. (צילום: טולי וייז)
ברכי ספרונג ואביה שלום שוורץ בכניסה לביתם במושב מבוא מודיעים. (צילום: טולי וייז)

שבוע עבר מאז ש-300 תושבי מבוא מודיעים איבדו את ביתם בשריפה, ופתרון ארוך טווח לא נראה באופק | ברכי ספרונג שבית ילדותה נשרף הגיעה היישר מניו יורק כדי לתמוך באביה שחי בו כיום, עם חששות כבדים מהעתיד: "לא קיבלנו שום פניה מגורם רשמי. אנחנו מפחדים שישכחו אותנו"

רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

שבוע עבר מאז כילתה השריפה במושב מבוא מודיעים את בתיהם של 40 משפחות והותירה כ-300 בני אדם ללא קורת גג. כעת, לאחר שעברו שבעה ימים, בהם לדברי התושבים לא נמצא פתרון ארוך טווח למצבם, הם החליטו להקים ועד פעולה שייאבק על זכויותיהם הבסיסיות למגורים ראויים לאחר שאיבדו את ביתם ואת כל רכושם.

ברכי ספרונג (36) נולדה וגדלה במושב, שהוקם על ידי גרעין נח"ל שהשתייך לתנועת הנוער "עזרא" ואוזרח ב-28 באוגוסט 1967. הוא ננטש בשנת 1970 ובמחצית של אותה שנה יושב מחדש. למושב הצטרפו הרב שלמה קרליבך וחסידיו. עד היום רבים ממעריצי קרליבך באים למושב לחזות בבית הכנסת שלו, ובממשיכי דרכו החיים במקום.

מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. צילום: ברכי ספרונג
מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. צילום: ברכי ספרונג

כיום מתגוררת ברכי עם משפחתה בניו-יורק. היא סיפרה ל'דבר העובדים' כי כששמעה על השריפה עלתה בהקדם האפשרי על מטוס לארץ כדי לסייע לתושבי המקום בו גדלה ובו מתגורר אביה. "עליתי על מטוס כי הבנתי שזה צו 8. הגעתי לכאן, קודם כל בגלל שאבא שלי שעדיין גר שם איבד את כל הבית, אבל לא רק הוא, יש עוד 300 תושבים שנותרו חסרי בית."

היא סיפרה כי צפתה בתמונות השריפה דרך הטלפון הנייד ולא האמינה למראה עיניה: "כשאבא שלי התקשר אלי הורדתי את הילדים בבית הספר. הגעתי הביתה וראיתי את התמונות ופתאום אני רואה בשידור חי את הבית שלי נשרף. אמרתי לעצמי: 'אלוהים אדירים, איך זה הגיע למצב כזה?'. שירותי כבאות והצלה התמודדו שם עם מצב בלתי אפשרי."

אביה של ברכי, שלום שוורץ, בביתו שנשרף כליל. צילום: ברכי ספרונג
אביה של ברכי, שלום שוורץ, בביתו שנשרף כליל. צילום: ברכי ספרונג

ממצאי חקירת שירותי הכבאות העלו כי ישנם מספר מוקדים לשריפה במקום – מה שמעלה את החשד להצתה. בימים אלו נמשכת החקירה שעוד לא העלתה מסקנות חד משמעיות. עם זאת, תושבי המושב מאמינים כי מדובר בהצתה מכוונת. גם ברכי ציינה כי ניסיונות לפגוע במושב הם עניין שבשגרה, שכן הוא מוגדר כיישוב קו-תפר. "היו לנו בעבר התרעות ויש ניסיונות רבים בכל שבוע לכל מיני פעילויות חבלניות עוינות. דברים קורים. אבל עכשיו יישוב שלם חסר בית. אבא שלי חסר בית."

"אנחנו מפחדים שישכחו אותנו"

לפני יומיים ביקר שר הפנים, אריה דרעי, בחורבות המושב ואף חזה בנזק הכבד שנגרם לביתו של אביה של ברכי, שלום שוורץ. דרעי הבטיח כי צוות משותף של משרדי הפנים, האוצר וראש הממשלה יטפל בתושבי היישוב וידאג ליישוב זמני עבורם.

לצד ההבטחות, טוענת ברכי כי תושבי היישוב לא קיבלו פניה מאף גורם רשמי ששוחח איתם בנושא. "אריה דרעי ביקר בבית שלי, אותנו לא הזמינו באופן רשמי. הוא לא פנה אלינו, ולא קיבלנו שום פניה מגורם רשמי שאמר לנו 'אנחנו מבינים שיש פה משבר עמוק, שיש פה סיטואציה לא פשוטה, ש-300 תושבים מחוסרי בית ואנחנו רוצים להגיע לפתרון מיידי'. לא נשמע קול אחד כזה."

ביקור שר הפנים אריה דרעי ביישוב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (קרדיט: אשר מדינה)
ביקור שר הפנים אריה דרעי ביישוב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (קרדיט: אשר מדינה)

לדבריה, התושבים מודאגים כי הדרמה הפוליטית של הימים האחרונים מסיטה מהם את תשומת הלב הציבורית. "אנחנו מפחדים שישכחו אותנו. מה יקרה בעוד שבוע כשכבר לא נהיה בחדשות? מי יפנה אלינו? מי ידבר איתנו?"

כדי להתמודד עם המצב הקשה, הקימו התושבים חמ"ל במטרה לתמוך במשפחות. "אנשים לא מבינים, אבל אין תקדים לזה שישוב שלם נמחק מהמפה במדינה בגלל שריפה. אין ספר כללים. אין אף אחד שיודע להגיד לך מה עושים. המועצה המקומית שלנו וראש המועצה עושים כל שביכולתם, אבל זאת לא בעיה ברמה המקומית, זה אסון לאומי שראש הממשלה צריך לקחת עליו אחריות. צריך להקים ועדה מיוחדת שתעזור, תתמוך ותתן מענה ל-300 תושבים. יש 300 פליטים שחיים במדינה ושכרגע אף אחד לא פנה אליהם ואמר להם מה הולך להיות. שבוע שלם, משפחות, קשישים, תינוקות, ארבעה דורות של אנשים שנמצאים כרגע בתנאי פנימייה."

לדבריה, לצד הכנסת האורחים המרגשת של ישיבת צביה והיישוב יד בנימין שהעניקו מגורים זמניים למרבית המשפחות, בולטת התחושה כי זהו אינו פתרון ראוי. "הם עושים עבודה מעל ומעבר, אבל בסוף, לכי תסבירי למשפחה עם ארבעה ילדים שהם צריכים לגור בתוך מעון בחדר קטן. זה לא מענה לטווח ארוך וזה גם לא מענה לטווח המידי. אנחנו צריכים מענה שייתן למשפחות את הבסיס שהן צריכות כדי להתקיים. המשפחות בפוסט טראומה, הילדים הקטנים בשוק. ההורים קורסים. אנשים פה איבדו הכל."

יחד עם שאר התושבים הממתינים לעזרה מהמדינה נמצא כאמור גם אביה של ברכי, שלום. "אבא שלי מנסה להישאר חיובי. הוא אומר לי: 'העיקר שיש לי גג מעל הראש, שיש לי מיטה לישון בה'. הוא עדיין בשוק ומבין שהוא ניצל בנס. הוא היה האחרון להתפנות מהמושב והשאלה הראשונה שלי אליו היתה: 'לקחת את הכלב, לקחת את צ'יקו?' אחר כך שאלתי מה עוד הוא לקח והוא ענה: 'לא לקחתי כלום. הייתי בטוח שאני חוזר בעוד שעה. הדרכון שלי ישב מולי על השולחן ולא לקחתי אותו. לא חשבתי לרגע שזה יגיע למצב כזה'. כשהגעתי נכנסתי לבית עם אבא. לא נשאר שם כלום. אין מה לראות בבית כי הכל נשרף".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לטענות בכתבה כי "בביקורו בישובים השרופים, אמר שר הפנים אריה דרעי כי הממשלה צריכה לפעול במהירות למציאת פתרון זמני לתושבים שפונו, על מנת לצמצם את סבלם, ולא כפי שנטען. השר שותף להחלטת ממשלה להעברת תקציב לרשויות המקומיות, לכיסוי פעולות מידיות הנובעות מהשריפה." עוד נמסר כי "אנשי משרד הפנים סייעו בידי הרשויות המקומיות מיד עם היוודע גודל השריפות, ועל כך זכו לשבחים. מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, נפגש עם כל מפוני מבוא מודיעים ושוחח עימם למעלה משעה באופן אישי, כך שלא ברורה הטענה." לגבי ביקורו של השר דרעי בבתי המפונים, נמסר מהמשרד כי "השר דרעי סייר בישובים השרופים כדי להתרשם מהצרכים המידיים ומהדרך בה יכול משרד הפנים לסייע. אגב הסיור נכנס למספר בתים באופן ספונטני כדי לבחון את הנזק."

מרשות המסים נמסר בתגובה לדברים כי "רשות המסים עדיין לא קיבלה כל מידע רשמי ביחס לשאלה האם מדובר בהצתה, ואם אכן מדובר בהצתה, מה מקורה. הרשות עומדת בקשר רצוף עם כיבוי אש בעניין."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!