דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

כלכלה / הסכם הסיוע של ארה"ב וישראל עלול להוביל פגיעה בתעשיה הבטחונית

הממשל בארה"ב דורש ש-100% מהסיוע הבטחוני לישראל יושקע בכלכלה האמריקנית. התעשיינים: "פגיעה אנושה בתעשייה הביטחונית הישראלית, לצד אובדן של אלפי מקומות עבודה".

טקס גלילת מטוס ה "לביא" בשנת 1986. צילום ארכיון: נתי הרניק. מתוך אוסף התצלומים הלאומי.
טקס גלילת מטוס ה "לביא" בשנת 1986. צילום ארכיון: נתי הרניק. מתוך אוסף התצלומים הלאומי.
שי ניר

בתעשיות הבטחוניות בישראל מודאגים בזמן האחרון, מודאגים מאד. עיני התעשיינים נשואות בדאגה לוושינגטון, שם מתחולל מאבק פנים-אמריקאי, ובמקביל משא ומתן עם ממשלת ישראל, לגבי דמותו של הסכם הסיוע הבטחוני האמריקאי לישראל.

"מה שהממשל בארה"ב מציע זה דבר שלא בטוח שהישראלים הבינו את מלוא המשמעות שלו", אמר תת-אלוף (במיל.) אברהם בר-דוד, יו"ר פורום תעשיות ה'מרכבה' וה'נמר' ויו"ר פעיל לשעבר של 'אימקו' תעשיות. "זה לקנות הכל באמריקה. זה אומר לקנות ציוד אמריקאי".

הסכם סיוע יחודי לישראל

כדי להבין את ההצעה האמריקאית הנוכחית והשפעתה על ישראל כדאי לחזור 30 שנה לאחור, לשנת 1986. מטוס 'הלביא', מטוס קרב מתוצרת התעשיה האוירית הישראלית, ונחשב עד היום לאחד מההישגים הטכנולוגיים הגדולים של ישראל, כבר עמד הכן לפיתוח לטובת חיל האויר הישראלי. אך לחץ אמריקאי כבד משקל על ממשלת האחדות בישראל, בראשות רה"מ שמיר ושר החוץ שמעון פרס, הוביל להפסקת הפרויקט.

האמריקאים חששו לאבד לקוח מרכזי של מטוסי הקרב שלהם, ובין היתר הכניסו סעיף ייחודי להסכם הסיוע הבטחוני המשופר שהציעו לישראל: כרבע מסכום הסיוע הבטחוני השנתי יינתן במזומן, ויוכל לשמש את ישראל בתוך ישראל. האמריקאים מעניקים סיוע בטחוני למדינות רבות, אך בכל המקרים על המדינה להוציא את כל הסכום בארה"ב – מה שהופך את הסיוע הבטחוני להזרמת כספים, למעשה, של הממשל בארה"ב לתעשיה הבטחונית בארצו.

"מה שיקרה הוא שעשרות קווי ייצור ואף מפעלים ביטחוניים שלמים ייסגרו, אלפי עובדים יפוטרו ומדינת ישראל תאבד את העצמאות הביטחונית שלה"

אחת לעשר שנים נחתם ההסכם בין ישראל וארה"ב, וההסכם הנוכחי, אשר כולל סיוע בסך כ-3.1 מיליארד דולר בשנה, עתיד להסתיים בסוף שנת 2017. על פי הדיווחים, האמריקאים מבקשים לשנות את תנאי ההסכם. מחד, להגדיל את סכום הסיוע, ולכך כנראה לא יימצאו מתנגדים בישראל, ומאידך לקבוע כי כל הסכום הניתן יוכל לשמש את ישראל בארה"ב בלבד. מדובר באובדן של כ-800 מיליון דולר אשר שימשו את ישראל לרכישת ציוד מהתעשיות הבטחוניות בארץ.

על פי דיווחים שונים, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הציע בשנת 2015 לראש הממשלה בנימין נתניהו, להגדיל את חבילת הסיוע הבטחוני כפיצוי על הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, שהיה אז על האובניים, בתמורה לתמיכת ממשלת ישראל בהסכם המתגבש.

אובמה, כך דווח בזמנו, הציע שסכום הסיוע יגדל מ-3.1 מליארד דולר בשנה לסכום שנע בין 4.3 ל-4.7 מיליארד דולר בשנה. נתניהו סירב להצעת אובמה ועמד על התנגדותו להסכם המתגבש עם איראן. כעת נטען כי הממשל האמריקאי מציע סכום של 4 מיליארד דולר בשנה לעשר שנים, אך, כאמור, מציב תנאי נוסף והוא ש-100% מסכום הסיוע יושקע בכלכלה האמריקאית.

'מדינת ישראל תצטרך לסמוך על מדינות זרות'

"לא נוכל לקנות מרכבה", מסביר תא"ל (במיל.) בר-דוד, "גם אם נרצה לייצר מרכבה בארצות הברית. כי ארצות הברית לא מייצרת מרכבה. אתה רוצה תקנה את הטנק האמריקאי".

"המשמעות מבחינת ישראל היא שהמון תעשיות תסגרנה פה. דווקא התעשיות הקטנות של 300-50 איש" מזהיר בר-דוד. "התעשיות הגדולות אולי תשרודנה, אבל רוב התעשיות הקטנות תעלמנה. זה אובדן של אלפי אנשים, אובדן של מקומות עבודה, אובדן מקורות הכנסה וחוסר יכולת פיתוח עתידית. לדעתי זהו שבר טוטלי של התעשייה הבטחונית בארץ".

"הסכמה של ממשלת ישראל לתוכנית של הממשל האמריקני" אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, "משמעותה פגיעה אנושה בתעשייה הביטחונית הישראלית, לצד אובדן של אלפי מקומות עבודה".

"במקום שהתעשייה הביטחונית בישראל תמשיך לגדול ולעמוד בחזית הטכנולוגית בעולם, מה שיקרה הוא שעשרות קווי ייצור ואף מפעלים ביטחוניים שלמים ייסגרו, אלפי עובדים יפוטרו ומדינת ישראל תאבד את העצמאות הביטחונית שלה. במקום שהכספים יממנו אמצעי לחימה מתקדמים ויעודדו טכנולוגיה חדשנית 'כחול לבן', מדינת ישראל תצטרך לסמוך על מדינות זרות, שיספקו – או לא יספקו – לה את אמצעי הביטחון הייחודיים שהמדינה צריכה, כמו כיפת ברזל, קלע דוד (שרביט קסמים), וחץ".

לא רק אתגרים בטחוניים עומדים בפני שר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן. נושא חבילת הסיוע האמריקנית בעשר השנים הקרובות הוא משמעותי ליתרון האסטרטגי של מדינת ישראל בשדה הצבאי, אך זה הוא איננו הנושא היחיד שעומד על הפרק. גם עתידן של של התעשיות הבטחוניות, ועובדיהן, תלוי בהסכם המתגבש עם האמריקאים.

מלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן נמסר בתגובה לנאמר בכתבה כי אין בכוונתם להתייחס לדברים בשלב זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!