דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל

יום הזיכרון ליהודי אתיופיה / במקביל ליום ירושלים: היום יצוין יום הזיכרון ליהודים שנספו בדרכם מאתיופיה לישראל

יום הזיכרון לכ-4,000 מיהודי אתיופיה שנספו בדרכם להגשים את חלומם ולהגיע לישראל, בטקסים ברחבי הארץ | טקס ממלכתי יתקיים ב-11:00 בירושלים במעמד נשיא המדינה | בנתניה יתקיים טקס במעמד אסירי ציון יוצאי אתיופיה

טקס יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בסודן (צילום: הנוער העובד והלומד).
טקס יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בסודן (צילום: הנוער העובד והלומד).

במקביל ליום ירושלים, יצוין היום (ראשון) יום הזיכרון לנספים של עליית יהודי אתיופיה – כ-4,000 מיהודי ביתא ישראל שנספו בדרכם להגשים את חלומם ולהגיע לישראל במהלך מסע העלייה ובהמתנה לעלייה במחנות הפליטים בסודן.

"זו צריכה להיות בחירה להרים את הסיפורים האלו ולא לשכוח אותם, לא לשכוח את האנשים שנפלו, כמו שהם לא שכחו שהם נפלו כדי להגיע לירוסלם", אמר אסיר ציון, אייטו מלדה, בטקס הזיכרון לנספים שנערך בשנה שעברה.

יזכור ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל (גרפיקה: אידאה)
יזכור ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל (גרפיקה: אידאה)

בשעה 11:00 יתקיים הטקס הממלכתי לזכרם של הנספים ברחבת קבר הרצל בהר הרצל במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמעמד שרים ואישי ציבור נוספים. בשעה 19:30 באמפי פארק בנתניה, יתקיים זו השנה השמינית טקס הנעילה הרשמי של יום הזיכרון, המבקש לציין את גבורתם של עשרות אלפיי משפחות יהודיות מאתיופיה שחלמו לעלות לארץ ישראל ואת זיכרון הנספים, מתוכם ילדים וזקנים רבים, שלא סיימו את המסע לארץ לישראל. את הטקס מארגנת תנועת 'הנוער העובד והלומד' בשיתוף עיריית נתניה, וישתתפו בו חניכי התנועה וצעירים לצד אסירי ציון יוצאי אתיופיה, בני העדה ומשפחות הנספים.

"גם היום, מעטים הם האנשים שמכירים את סיפור העלייה המרתק והעשיר של קהילת 'ביתא ישראל', יהדות אתיופיה, ואת סיפורם של מנהיגי העלייה. רוב הציבור, במידה ויישאל על כך, ישיב כי מדובר במבצעים צבאיים שבהם אנשי צה"ל והמוסד העלו את הקהילה לישראל", אמרה בשנה שעברה עדי פורת, רכזת הטקס. "במשך 2,500 שנה כמהו יהודי אתיופיה לירוסלם וייחלו לרגע שבו יעלו לציון. הקהילה ניהלה אורח חיים יהודי עשיר עד שקמו מנהיגיה ועשו מעשה – הובילו את יהודי אתיופיה להגשמת מטרתם הציונית ולעלייה ארצה. מסע זה היה רצוף סכנות וקשיים ואף נפלו בדרך כ-4,000 איש ואישה. אף על פי כן, היו נחושים ודבקים במטרתם האחת לעלות, מתוך אמונה שמקומם בישראל עם שאר העם היהודי."

פרדה אקלום. מקור: עמרם אקלום, תצלום משפחתי
פרדה אקלום. מקור: עמרם אקלום, תצלום משפחתי

בשנת 2003 החליטה ממשלת ישראל לערבב שמחה ועצב וקבעה כי יום הזיכרון לאלפי היהודים שנספו בדרכם לארץ יתקיים ביום השמחה על כיבוש ירושלים. כחלק ממסורת ציון היום, הפיקה תנועת הנוער העובד והלומד תערוכה שמספרת את סיפורם של מנהיגי הקהילה שהובילו את תהליך העלייה כמו פרדה אקלום, ברוך טגניה ורבים נוספים, כולל אסירי ציון שנאסרו עקב פעילותם הציונית לקידום העלייה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!