דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

אחרי שהתפזר העשן / גפני: "מדינה מתוקנת אינה יכולה להשאיר את נפגעי השריפות ללא מענה"

בדיון על הפתרון לנזקי השריפות במבוא מודיעים ובקיבוץ הראל דרש יו"ר ועדת הכספים תשובות מהמדינה, שהבטיחה כי תגבש מדיניות בתוך כשבוע | ברכי פרום, בת היישוב: "אנשים איבדו גם את הפרנסה שלהם וגם את הבית"

מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)
מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)

"מדינה מתוקנת אינה יכולה להשאיר את מבוא מודיעים ואת קיבוץ הראל ללא מענה", כך פתח את דבריו יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ משה גפני, שדנה הבוקר (רביעי) בהיקף הפיצויים והשיקום לנפגעי ולנזקי השריפות במבוא מודיעים ובקיבוץ הראל. גפני קרא למדינה למצוא למצב פתרון מיידי והבטיח כי יחוקק חוק שייתן מענה כולל לנפגעי השריפות.

"אנו דנים בישובים שנשרפו ואין להם פתרון", אמר גפני ודרש: "אני מבקש לדעת מה יעשו עבור התושבים שביתם נשרף. אנחנו מבקשים תשובות מידיות. אנחנו נראים לא טוב." עוד התייחס גפני לתקציב שאושר השבוע לתמיכה ברשויות המקומיות בהן ארעו השרפות והתריע כי אם לא יימצאו פתרונות בהקדם תכונס הוועדה בשנית: "לשמחתי יכולנו לכנס את הוועדה, אחרת היינו נשארים עם 4 וחצי מיליון שקלים. במקביל – נצטרך לקבוע חוק אחיד שמכסה את כל הבעיות, כל אסון בהתאם לדרכו. אם לא נקבל תשובה בשבוע הבא, נכנס את הוועדה שוב. אני רוצה תשובות חיוביות, אחרת אנחנו נראים גרוע כמדינה".

מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)
מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)

דן להב, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, התייחס לשאלותיו של גפני והסביר כי במשרד בוחנים חלופות שונות לפתרון המצב: "לפני יומיים התקיים דיון אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אנחנו עובדים בקצב מהיר כדי לקבל החלטה על מענה לסוגיה. נשלים את זה בימים הקרובים, ותהיה מדיניות. אנחנו בודקים חלופות שונות. העברנו 4.5 מיליון כדי לסייע בשהייה של התושבים שלא נמצאים בביתם. נשלים את העבודה שלנו השבוע."

לאורך השבועיים האחרונים התייחסו גורמים שונים לסוגיית התמיכה הכלכלית במשפחות היישובים שנפגעו בשריפות והדגישו כי המדינה ממתינה לתוצאות החקירה שיכריעו בין היתר אם מדובר בהצתה מכוונת. אליהם הצטרף גם רמי יצקן, סגן מנהל קרן הפיצויים ברשות המיסים, שנכח בדיון הוועדה ואמר כי "בעבר הכניסה שלנו לפעילות הייתה רק לאחר שהיו תוצאות של החקירה, אנחנו ממתינים לתוצאות".

יגאל עזרא, קצין אגף וחקירות, מחוז מרכז, התייחס לחקירת השריפות שעוד לא הסתיימה ואמר כי הוא מאמין שהחקירה תסתיים עד השבוע הבא: "אני מאמין שעד שבוע הבא נגיע למסקנות לגבי החקירה. בעזרת כל האמצעים, כולל מצלמות."

שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין תיאר את מצבם הקשה של התושבים שבתיהם נשרפו ודרש כי יוקם עבורם בהקדם יישוב זמני. "מהיום שהאסון פגש אותנו, החיים של התושבים הם לא חיים. הם לנים במרחק עשרות קילומטרים מהמועצה, ויש בעיה בכל תחומי החיים. התושבים חיים בחדר של פנימייה. זה סיר לחץ שצריך לסיים אותו כמה שיותר מהר. אני שמח שעושים עבודת מטה אבל אני מודאג. כל יום עולה רבע מיליון שקלים. ישוב זמני שיקום בשטח הישוב צריך להיות דבר דחוף. להביא אותם קודם כל לישוב שלהם ואחר כך לדבר על פתרון הקבע."

מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)
מושב מבוא מודיעים לאחר השריפה. (צילום: הדס פרוש/פלאש)

ברכי פרום, בת הישוב מבוא מודיעים ביטאה בהתרגשות את מצבם של נפגעי השריפות: "אנחנו האנשים מאחורי התמונות והמספרים. לפני שבוע וחצי נמחק לנו הישוב. כל התושבים הם עולים מארצות שונות שהגיעו מציונות ועכשיו אין להם כלום. אבא שלי היה האחרון להתפנות. לקח רק את הכלב. הוא לא האמין שלא יחזור. הישוב זה גם משק שאנשים עובדים בו. אנשים איבדו גם את הפרנסה שלהם וגם את הבית. נכנסתי לבית מספר פעמים, לא נשאר כלום. יש 66 משפחות שגרות כפליטים היום, מחוסרי כל. אנחנו צריכים טיפול כולל, אני לא יכולה לתאר איך זה שאתה מפנה את הילדים ואחר כך אין לך לאן לחזור."

ח"כ טל רוסו שנכח אף הוא בדיון הוסיף: "כשהייתה רעידת אדמה בהאיטי, קיבלנו את ההודעה בשעה 6:00 ובשעה 8:00 הסתיים הדיון, ב-10:00 היה אישור ממשלה, ב-11:00 היו על המסלולים. אנחנו עוסקים באסון, ובמצב כזה אנחנו צריכים להיות מוכנים בנוהל חירום מידי, קודם נותנים את המענה ואחר כך רבים מי משלם אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!