דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

טכנולוגיה ועבודה / בקוריאה הדרומית הרובוטים מכינים קפה, והעובדים חוששים למשרותיהם

בתי קפה, רשתות מזון מהיר, סופרמרקטים וחנויות בגדים במדינה מחליפים את עובדי השירות ברובוטים, ומציעים חוויית שירות יעילה אך מנוכרת יותר | שוק העבודה במעצמה הרובוטית משתנה במהירות, ואיגודי העובדים שובתים ומוחים נגד פיטורים

רובוט בריסטה מכין קפה ללקוחות בסניף של רשת בתי הקפה Dall.com בסיאול ((AP Photo/Lee Jin-man)
רובוט בריסטה מכין קפה ללקוחות בסניף של רשת בתי הקפה Dall.com בסיאול ((AP Photo/Lee Jin-man)

האם בריסטות רובוטיות הם העתיד של תרבות הקפה התוססת בקוריאה הדרומית? ב'דאל.קום' קפה (Dal.komm Coffee) חושבים שכן. לחברה יש כעת 45 סניפים המופעלים על ידי רובוטים, בקניונים, מקומות עבודה, בתי ספר ושדה תעופה.

קפה הוא רק אחד מענפים רבים שיכולים לעבור לשירות אוטומטי במדינה שהטכנולוגיה שלה דוהרת קדימה, רעיון שהוא מרגש ומדאיג כאחד, עקב הקיצוצים במשרות שהוא יוצר.

ענפים רבים בקוריאה הדרומית, בכללם מסעדות, חנויות נוחות, מרכולים, בנקים ומפעלים, משתמשים  יותר ויותר ברובוטים ובאמצעים אוטומטיים אחרים. יש לכך תוצאה: קוריאנים רבים, במיוחד הצעירים שבהם, נאבקים כדי למצוא עבודה.

בבית הקפה של דאל.קום בסיאול, רובוט-בריסטה לוקח הזמנות בשלט רחוק באמצעות אפליקציה סלולרית או מכונת תשלום, ומרתיח קפה טרי. בתוך פחות מדקה, הרובוט שולח קוד בן 4 ספרות שבו משתמש הלקוח כדי לאסוף קופסה עם ההזמנה. הרובוט יכול להכין עד 14 משקאות במקביל. משקאות שאינם נאספים בתוך 10 דקות נזרקים לפח, אך ניתן להזמין במקומם משקה חדש ללא חיוב נוסף.

רובוט בריסטה מכין קפה ללקוחות בסניף של רשת בתי הקפה Dall.com בסיאול ((AP Photo/Lee Jin-man)
רובוט בריסטה מכין קפה ללקוחות בסניף של רשת בתי הקפה Dall.com בסיאול ((AP Photo/Lee Jin-man)

"זה ממש כיף ונוח", סיפר צ'וי און ג'ין, עובד משרד בן 30. "האזור מוצף בעובדי משרדים ותושבים בזמן ארוחת הצהריים. זה טוב שיש רובוט כזה, שתוכל לקבל את הקפה שלך בקלות רבה יותר".

התמריצים והמחאה

שכר המינימום בקוריאה הדרומית קפץ ב-27.3 אחוזים במהלך השנתיים האחרונות, והיווה תמריץ לקיצוצים בכוח העבודה באמצעות שימוש באוטומציה, אומר סו יונג גו, דיקן בית הספר לכלכלה באוניברסיטת סוקמיונג לנשים בסיאול.

בשלישי האחרון, פתחו 2,500 מנופאים במדינה בשביתה, במחאה על השימוש הגובר במנופים קטנים המופעלים ע"י רובוטים באתרי הבנייה. איגודי עובדים מחו אף הם על השימוש בקופות אוטומטיות ברשת הסופרמרקטים הגדולה במדינה, Emart.

פקידים ממשלתיים נסוגו מתכנית ראשונית להפוך את עמדות התשלום בכבישי האגרה במדינה לאוטומטיות לחלוטין, לאחר מחאה על אובדן של 6,700 משרות. במקום אוטומציה מלאה, המערכת תפעל באוטומציה חלקית, ולעת עתה תשאיר בעבודתם את כל העובדים.

לפי נתוני הפדרציה הבינלאומית לרובוטים, בקוריאה הדרומית פועלים 710 רובוטים על כל 10,000 עובדי תעשייה, בעוד הממוצע העולמי הוא 85 רובוטים

קוריאה הדרומית אימצה את האוטומציה מוקדם יחסית ובהתלהבות, עם השיעור הגבוה ביותר של רובוטים תעשייתיים בעולם בשנת 2017. לפי נתוני הפדרציה הבינלאומית לרובוטים, במדינה פועלים 710 רובוטים על כל 10,000 עובדי תעשייה, בעוד הממוצע העולמי הוא 85 רובוטים.

למרות החששות מאובדן משרות, ענפי המזון והקמעונאות בקוריאה הדרומית מחליפים קופאים במכונות תשלום אוטומטיות. ברשת המזון המהיר 'לוטריה' פועלות מכונות כאלה ב-800 מתוך 1,350 סניפים. רשת 'קאנטקי פרייד צ'יקן' התקינה מכונות כאלה בכל הסניפים שלה בקוריאה הדרומית.

מעצמת רובוטים דוהרת

בשנת 2017 גלגל שוק הרובוטים של קוריאה הדרומית 5.5 טריליון וון, שהם 4.7 מיליארד דולר אחד מחמשת שווקי הרובוטים הגדולים בעולם, יחד עם סין, יפן, ארצות הברית וגרמניה. חמשת השווקים הללו חולשים על 70% משוק הרובוטים העולמי. היעד שהציבה ממשלת קוריאה הדרומית הוא להרחיב את השוק ל-15 טריליון וון (12.7 מיליארד דולר) עד 2023.

עבור חלק מהצעירים, זו מגמה מבורכת. "כעת ה'מילניאלס', אלו שנולדו לאחר שנת 1980, הם הצרכנים המועדפים. הדור הזה נוטה שלא לחבב מפגשים עם אנשים אחרים, ולכן הם מעדיפים טכנולוגיה שמצמצמת ככל האפשר אינטראקציות פנים אל פנים עם אחרים", אומר סו, דיקן בית הספר לכלכלה.

בחנות מכנסי ג'ינס בלתי מאויישת שנפתחה לאחרונה – LAB101 – בשכונ הונדאג' בסיאול, דלת ברזל כבדה נפתחת אוטומטית כשהמבקרים מעבירים את כרטיס האשראי שלהם במכונה ליד הכניסה. החנות, הפתוחה 24/7, מאפשרת ללקוחות למדוד ג'ינס ולשלם בשירות עצמי באמצעות מערכת דיגיטלית, ללא צורך לדבר עם צוות המכירות – למרות שלפעמים תקלות טכניות מפריעות לכך. "אני יכול להתבונן בחופשיות ולנסות כמה ג'ינסים שאני רוצה, מבלי להיות מוטרד", אומר קים קון וו, בן 29.

בחזרה לקפה דאל.קום. רובוט שיכול להכין 90 כוסות קפה בשעה. העלות היחידה היא פולי הקפה והמרכיבים השונים. המשקאות עולים בין 2$ ל-3$. המנהלים מבקרים במקום פעם ביום בממוצע, כדי לפקח ולנקות את הרובוטים. הם גם מפקחים עליהם מרחוק, באמצעות מצלמות וחיישנים.

אך בעוד חלק מהלקוחות מחבבים את הנוחות והחדשנות בקפה רובוטי, חלקם חשים ההיפך מכך. "באופן אישי אני מעדיף בריסטות אנושיות, כי רובוט לא יכול להכין משקאות בהתאמה אישית כמו שאדם יכול. אני אוהב קפה חלש, אבל הרובוט לא יכול לשלוט היטב בחוזק של הקפה" אומר לי סאנג ג'ין, עובד משרד בן 30, שמבקר לעיתים בבית הקפה הרובוטי. יכולים להיות גם עיכובים כשהרובוט מתמודד עם הרבה הזמנות, אומר לי. בהמשך השנה מתכננת החברה המפתחת את רובוט הבריסטה להשיק גירסה מהירה וחכמה יותר של הרובוט, שתוכל לזהות קול ותנועות של הלקוח, ולהציע תפריט מותאם אישית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!