דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודאן

שביתה ללא הגבלה / שביתת ענק בסודן: קוראים לסיום הממשל הצבאי במדינה

את המחאה מוביל ארגון העובדים המקצועיים של סודן, המאגד תחתיו 17 ארגוני עובדים | לפני כחודשיים הודח הרודן עומר אל-באשיר, ומאז שולטת במדינה מועצה צבאית, שלטענת המוחים אחראית להריגת כמאה מפגינים לפני כשבוע

חנויות סגורות ורחובות ריקים בשוק אל-ערבי במחוז חרתום בסודן, במהלך שביתה כללית. 9 ביוני 2019 (AP Photo)
חנויות סגורות ורחובות ריקים בשוק אל-ערבי במחוז חרתום בסודן, במהלך שביתה כללית. 9 ביוני 2019 (AP Photo)

הרחובות הראשיים בסודן היו ריקים אתמול (ראשון) והחנויות היו סגורות, ביומה הראשון של שביתה כללית, ללא הגבלת זמן, בה פתחו כוחות האופוזיציה המונהגים על ידי איגוד העובדים המקצועיים של סודאן, ארגון גג המאגד בתוכו איגודים של בעלי מקצועות חופשיים בעיקר. בכך מגיע לשיאו גל מחאה שהחל בסוף 2018 סביב הדרישה לעליית שכר המינימום ונגד עליית המחירים, והפך לדרישה להחליף את מועצת המעבר הצבאית השולטת במדינה בחודשים האחרונים מאז סילוקו של הרודן עומר אל-באשיר מהשלטון.

איגוד העובדים המקצועיים קרא לאנשים להישאר בבתיהם במחאה על האלימות בשבוע שעבר, כאשר כוחות הביטחון פיזרו באלימות מפגש של הקבוצה מחוץ למפקדת ההנהגה הצבאית בחרטום בירת סודן. המוחים טוענים כי למעלה מ-100 אנשים מתו בימים האחרונים, ביניהם לפחות ארבעה שנהרגו על ידי כוחות הביטחון אתמול.

עומדים בתור לקבלת דלק בתחנת דלק שובתת במחוז חרתום בסודן, במהלך שביתה כללית. 9 ביוני 2019 (AP Photo)
עומדים בתור לקבלת דלק בתחנת דלק שובתת במחוז חרתום בסודן, במהלך שביתה כללית. 9 ביוני 2019 (AP Photo)

המפגינים מקווים שהשביתה והקמפיין הקורא לאי ציות אזרחי יאלצו את הצבא למסור את השלטון לאזרחים. השלטון הצבאי הדיח את באשיר מתפקידו באפריל, לאחר יותר מארבע חודשים של מחאות ברחבי סודן. נכון לעכשיו דחתה ההנהגה הצבאית את הדרישה לעבור מידית לשלטון אזרחי במדינה.

מנהיגי האיגוד פרסמו תמונות שלטענתם מראות את שדה התעופה הבינלאומי בחרטום ריק, והוסיפו שעובדי שדה התעופה והטייסים לוקחים חלק במאבק. סרטונים נוספים שפורסמו הראו תנועה דלילה ברחובות ועסקים סגורים ברחובות חרטום ובעיר פורט סודאן. פעילת הארגון דורה גאמבו אמרה שהשתתפות בשביתה "עברה את הציפיות". עוד  הוסיפה "כל הבנקים הפרטיים וחלק מהממשלתי הצטרפו לשביתה. ערים ברחבי המדינה ריקות כמעט לגמרי".

מנגד, דובר המועצה הצבאית שמס אל-דין אל-קבשי, קרא למנהיגי המחאה לחזור בהם מקריאתם לאי ציות אזרחי. בדבריו ששודרו בטלוויזיה המקומית אמר שהמועצה הצבאית מוכנה להצעת מנהיג אתיופיה לחזור לשיחות.

המחאות בסודן התחילו בדצמבר 2018 סביב עליית מחירי הלחם בעיר אטברה, והתפשטו מהר לרחבי המדינה. אחרי גל מחאות שהוביל איגוד העובדים המקצועיים עצר צבא סודאן את שליט המדינה עומאר אל באשיר, שנחשב למעורב ברצח העם בדארפור. לאחר שלושה עשורים בשלטון הושם אל-באשיר במעצר בית, ומאז שולטת המועצה הצבאית הזמנית במדינה.

לפני כשבוע, ב-3 ביוני, דיווחה האופוזיציה בסודן על טבח בו נהרגו למעלה מ-100 מוחים. על פי הדיווחים הסתערו מיליציות ה-RSF, הפועלות בשיתוף פעולה עם הממשלה, וכוחות חמושים נוספים, על פעילי האופוזיציה ששבתו, וירו עליה בנשק חם. מקורותיה של המיליציה הם קבוצות הג'ינג'וויד שלקחה חלק בביצוע רצח העם בדרפור.

איגוד העובדים המקצועיים הוא איגוד גג של 17 איגודים מקצועיים מקומיים, רובם במקצועות כמו חופשיים כמו עורכי דין, רופאים, עיתונאים ומורים, והוא מייצג את מעמד הביניים העירוני במדינה. האיגוד הוא כבר ב-2012, אבל בגלל חוקים נגד איגודים בימי אל-באשיר לא נרשם באופן פורמלי. בין השאר מאגד הארגון עובדי בריאות, מהנדסים, רוקחים, מרצים, עובדי חינוך ועוד. בעמוד המספר על הארגון נכתב כי הוא מהווה "המשך היסטורי לניסיונות המתמשכים להקים איגודים מקצועיים בלתי תלויים כדי להגן על זכויותיהם ולמצוא שיפור בתנאי עבודתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!