דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

שבוע הספר העברי / צרכנות לשבוע הספר: מתי מותר להחזיר ספר שקניתי ולקבל את הכסף בחזרה?

כשאתם משוטטים בין דוכני שבוע הספר, חשוב לדעתך שזכותכם גם להתחרט על הקנייה, ובתנאים מיטיבים יותר מאשר בחנויות הספרים | וגם - האם ניתן להחזיר ספר שקניתי באמצעות תווי שי? | מדריך המועצה לצרכנות לקורא המאוכזב

שבוע הספר 2016 בירושלים (צילום: מרים אלסטר  פלאש90)
שבוע הספר 2016 בירושלים (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אירועי "שבוע הספר העברי" ייפתחו מחר (רביעי), עם שלל ירידים ואירועים בכל רחבי הארץ. לכבוד אירועי שבוע הספר, פרסמה המועצה הישראלית לצרכנות את הזכויות להן זכאי מי שביצע קנייה לא מוצלחת. חשוב לדעת כי במקרה של קניית ספר ביריד שבוע הספר, החוק נוטה יותר לטובת הצרכן מאשר בקנייה בחנות ספרים. עם זאת, במקרה של רכישה בתווי קנייה, החוק אינו מחייב את המוכר לבטל את העסקה.

ישראלים בשבוע הספר בכיכר רבין. 6 ביוני 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
ישראלים בשבוע הספר בכיכר רבין. 6 ביוני 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

 

קניתי ספר בחנות ספרים, האם ניתן להחזיר אותו ולקבל תמורתו זיכוי או החזר כספי ותוך כמה זמן?

ככלל, תקנות חוק הגנת הצרכן אמנם מקנות את הזכות לבטל עסקה "בתנאי שהצרכן יחזירם לעוסק והטובין לא נפגמו ולא נעשה בהם שימוש בידי הצרכן הרוכש", אך קובעות גם כי זכות הביטול לא תחול לגבי "טובין הניתנים להחלטה, לשעתוק או לשכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית".

לכן, צרכן  לא זכאי לקבל החזר כספי לאחר ביטול עסקה לרכישת ספר. אבל,  אם הספר ארוז באריזה הרמטית (שרינק למשל) והוא נותר באריזתו המקורית, ניתן לבטל את העסקה עד 14 יום לאחר קבלת הספר ולקבל החזר כספי, בניכוי דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר העסקה.

אם העסקה בוצעה בחנות (ולא ביריד) ניתן להחזיר ספר באריזתו המקורית, בתנאי שמחירו עולה על 50 שקלים. במקרה כזה, על הצרכן להציג חשבונית, פתק החלפה, או הוכחה אחרת לביצוע העסקה. הדבר נכון גם אם הספר ניתן במתנה.

אם הספר לא נמכר באריזה הרמטית, כדאי לבדוק מהי מדיניות החזרת המוצרים של החנות. בכל מקרה שבו המדיניות מיטיבה עם הצרכן, היא הקובעת.

ואם רכשתי את הספר ב"שבוע הספר" בכיכר העיר, ולא בחנות ספרים, האם ניתן להחזירו ולקבל החזר כספי?

במקרה זה, החוק נוטה לטובתו של הצרכן יותר מאשר בקנייה בחנות, מאחר שעסקה שנעשתה ביריד ולא בבית עסק נחשבת לעסקה ברוכלות. סוג כזה של עסקה ניתן לבטל תוך 14 ימים מיום ללא תשלום דמי ביטול, אפילו אם כבר נעשה שימוש במוצר. כלומר, גם אם הספר לא נמכר כשהוא ארוז ומחירו נמוך מ-50 ש"ח, ניתן לקבל עליו החזר.

רכשתי ספר בחנות ושילמתי באמצעות תווי קניה. האם החוק מאפשר לי לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי?

תקנות חוק הגנת הצרכן קובעות שלא ניתן לבטל עסקה שנעשתה בתווי קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען. גם אם הספר ארוז באריזה הרמטית. במקרה כזה, בדקו  את  מדיניות החזרת המוצרים של החנות. בכל מקום שהמדיניות מיטיבה עם הצרכן, היא גוברת על החוק.

קניתי ספר, אבל כשדפדפתי בו ראיתי שבחלק מהעמודים הדיו חלש ולא ניתן לקרוא. גיליתי זאת רק כשהייתי בבית. האם ניתן להחזיר את הספר?

אם הספר פגום ברמה שלא מאפשרת שימוש בו, ניתן לדרוש להחליף את הספר או לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי. זאת בתנאי שהקונה יבדוק את הספר מיד אחרי הרכישה, ויודיע למוכר מיד על הפגם.

האם יש הבדל מבחינת ביטול עסקה בין ספרי עיון / ספרי קריאה / ספרי לימוד וכד'?

ככלל, אין הפרדה בין סוגים שונים של ספרים. אבל, אם הספר נרכש במסגרת קורס, והצרכן ביטל את העסקה כדין, הוא רשאי להחזיר את הספר, גם אם נעשה בו שימוש, ועל המוכר להשיב לצרכן את מלוא הסכום, בניכוי 5%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!