יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, ביקש היום (שלישי) מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב בסגירת נמל התעופה דב הוז ('שדה דב') בת"א בעוד כשבועיים, וזאת בהמשך להודעת ההסתדרות היום כי תצטרף למאבק בנושא. יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אבי שמחון, אמר שיבדוק את הנושא.

בר דוד ונתניהו נפגשו היום ודנו בשורה של נושאים כלכליים, וביחסי ההסתדרות והממשלה, וכן קבעו להמשיך לעמוד בקשר. זוהי פגישתם הראשונה של השניים מאז נבחר בר דוד ליו"ר ההסתדרות.

מאהל מחאה נגד סגירת שדה דב. (צילום: עיריית אילת)

ההסתדרות הודיעה היום כי תצטרף למאבק כנגד סגירת שדה התעופה שדה דב בתל אביב, שצפוי להיסגר בעוד כשבועיים על פי החלטת הממשלה. הבוקר (שלישי) נערכה פגישת חירום בלשכת יו"ר ההסתדרות בה נכחו ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מנכ"ל ההסתדרות, אופיר אלקלעי, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, בעלי רשת מלונות פתאל, דוד פתאל, מנכ"ל רשת מלונות פתאל, אביה מזרחי-מגן, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל, ליאור רביב, ונציגים מעיריית תל אביב-יפו.

הפגישה נערכה על רקע חששם של תושבי אילת ושל גורמי התיירות, מפגיעה בנתיב התנועה המהיר בין העיר הדרומית וגוש דן. פגיעה כזאת ומעבר הטיסות משדה דב לנתב"ג צפויה להאריך בצורה משמעותית את משך הנסיעה בין שני אזורי הארץ, וצפויה לפגוע בתושבים שנוסעים לבדיקות רפואיות, באנשי עסקים וכמובן בתיירות שהיא מקור ההכנסות העיקרי של העיר אילת.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר במהלך הפגישה "סגירת שדה דב זו בכייה לדורות. זו החלטה לא נכונה אשר תפגע בכלכלת אילת, בתעסוקה, בתיירות הפנים והחוץ, בחולים, באקדמיה ובתשתיות. ניתן להמשיך להפעיל את המסלול תוך כדי התחלת הבנייה ממזרח למערב, הרי יש עוד שנים רבות לפנינו עד שתחל הבנייה. סגירת השדה כרגע היא חוסר אחריות ואסור לעשות זאת. ההסתדרות תתמוך במאבק נגד סגירת שדה דב בתחילת חודש יולי, ואנו בוחנים את המשך צעדינו".​

הפינוי שנדחה כבר חמישים שנה

נמל התעופה דב הוז הוקם בצפון ת"א והחל לפעול ב-1938 כשדה תעופה אזרחי. בעקבות מלחמת העולם השנייה פעילותו הופסקה, ובמהלך מלחמת העצמאות הוא חזר לפעול כשדה תעופה צבאי. בשנות החמישים הוא חזר לפעול כשדה תעופה אזרחי שלצדו פעל בסיס טיסה של חיל האוויר. החל משנות השישים התרחבו הטיסות המסחריות משדה דב בתוך ישראל, ובכללן הטיסות מתל אביב לאילת.

הממשלה החליטה לפנות את השדה כבר בשנות השישים, ואף מכרה חלק מקרקעותיו לרוכשים פרטיים. בפועל נדחה הפינוי פעם אחר פעם במשך חמישה עשורים. בשנת 2012 קבעה החלטת ממשלה כי שדה התעופה יפסיק לפעול עד יוני 2016 ויפונה עד 2018, ובשטחו ייבנו 12,000 יחידות דיור. הטיסות האזרחיות מת"א לאילת וממנה יועדו לעבור לנמל התעופה בן גוריון. בעקבות עתירה לבג"ץ של עיריית אילת וחברת התעופה 'ארקיע' נדחה מועד הסגירה לאפריל 2017.

בעקבות מחאה של תושבי אילת אישרה הכנסת במרץ 2017, חודש לפני המועד שקבע בג"ץ, הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ' לפיה שדה התעופה האזרחי ימשיך לפעול זמנית בתוך מתחם שדה התעופה צבאי, ויפונה רק עם פינוי הבסיס הצבאי ב-2019, ובכל מקרה לא לפני ינואר 2019.

בסופו של דבר הרעיון להפעיל את שדה התעופה האזרחי בשטח הבסיס הצבאי התגלה כיקר מדי, ובנובמבר 2017 החליט שר האוצר משה כחלון להמשיך את פעילותו כפי שהוא עד פינוי הבסיס הצבאי, שיועד ליולי 2019. ב-30 בדצמבר 2018 העניקה ועדת הפנים בכנסת לשר הביטחון סמכות לבחון מחדש את ההחלטה לפנות את הבסיס הצבאי משדה דב ואת ההשלכות הביטחוניות לכך, והחלטה זאת אושרה בכנסת יומיים לאחר מכן.

ב-13 בפברואר 2019 הודיעה רשות שדות התעופה שהשדה ייסגר כמתוכנן ב-1 ביולי 2019, ועיריית אילת חידשה את מאבקה. עם זאת, לשר הביטחון בנימין נתניהו עדיין עומדת הסמכות לדחות את פינוי הבסיס הצבאי בהתאם להחלטת הכנסת מינואר 2019.