דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שבוע הספר העברי

שבוע הספר העברי / בין גרוסמן לאלנה פרנטה: מה וכמה קוראים הישראלים?

כמה כסף מוציאים הישראלים על ספרים, מה היה הספר המושאל ביותר בספריות העיר תל אביב ומי קורא יותר - מבוגרים או ילדים? | לכבוד שבוע הספר העברי שיחל היום (רביעי), קווים לדמותו של הקורא הישראלי

ילדה קוראת (צילום אילוסטרציה: חן ליאופולד/ פלאש90)
ילדה קוראת (צילום אילוסטרציה: חן ליאופולד/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2017 הוציאו משקי הבית בישראל 17.40 שקלים בחודש בממוצע על ספרים – כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לכבוד שבוע הספר העברי. משקי בית בחמישון העליון של הכנסה נטו לנפש מוציאים על ספרים בממוצע יותר מפי שניים מאשר בעשירון התחתון (29.50 שקלים ו-13.80 שקלים, בהתאמה). עוד עולה מהנתונים כי הרגלי הקריאה של הישראלים הולכים ומשתפרים עם הגיל. 45% מבני 65 ומעלה קוראים חמש שעות או יותר בשבוע, לעומת 22% מהצעירים בני 18-7. קרוב לחמישית (19%) מהצעירים אינם קוראים כלל (שלא למטרת לימודים).

ישראלים בשבוע הספר בכיכר רבין. 6 ביוני 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
ישראלים בשבוע הספר בכיכר רבין. 6 ביוני 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

מה קוראים הילדים?

לקראת שבוע הספר פרסם משרד החינוך, במסגרת התכנית הלאומית להעשרת הקריאה והכתיבה, את תוצאות "מצעד הספרים" שהתקיים בקרב 200 אלף ילדי גנים ותלמידים מכיתות א'-י"ב. לדברי משרד החינוך, מניתוח רשימת הספרים הזוכים עולה שתלמידים רבים רואים בקריאה אפשרות להזדהות עם מצבים מעולמם, מחברת הילדים או המשפחה. היבט נוסף שבא לידי ביטוי בבחירת התלמידים היא האפשרות שהקריאה מזמנת, "לצאת למסעות והרפתקאות קסומות" וקבלת האחר.

במקום הראשון ברשימת הספרים בכיתות א'-ג' זכה ספרו של רן כהן אהרונוב, "ילד לא רגיל". זהו הספר השלישי בסדרת "ילדי בית העץ" והוא מספר על מאבקם של הגיבורים למען איתי, ילד שיש לו אוטיזם. גם במקום הראשון במצעד העל-יסודי נבחר ספר העוסק בשונות – "פלא", ונוסף לו הספר "אוגי ואני", המציג את פלא מנקודת מבטם של אחרים ונבחר בין הספרים האהובים לכיתות ד'-ו'. במקום הראשון בגני הילדים נבחר הספר "העפרון השחור". הספר נוגע בנושאים של כוחניות ומלחמה, עצמאות מחשבתית, הזכות של כל אחד לחיות את חייו לפי רצונו ושמירה על ה"אני".

עוד עלה מסקר משרד החינוך כי הספרים "הרפתקה בווטסאפ" מאת אורית רינגל, שיוצא נגד חרמות ובידוד חברתי, והספר הנבחר "רוזלינדה יורדת מהעץ" מאת איריס ארגמן, שגיבורתו מוצאת חברוּת חדשה, סיפקו לקוראים הזדהות עם מצבים חברתיים בעולמם.

על פי ספריות עיריית תל-אביב-יפו, השליטה המוחלטת של סדרת ספרי "הארי פוטר" נמשכת כאשר גם השנה "הארי פוטר ואבן החכמים" ניצב במקום הראשון עם 368 השאלות. "יומנו של חנון – הקש האחרון" מאת ג'ף קיני עם 298 השאלות במקום השני. ספרי הארי פוטר ויומנו של חנון האחרים, תופסים לסירוגין גם את המקומות הבאים ברשימה, מה שמעיד על הפופולריות הגדולה שלהם בקרב הקוראים הצעירים.

ספרייה (קרדיט: מאיר שפירא)
ספרייה (קרדיט: מאיר שפירא)

ומי הם כוכבי הספריות של תל אביב-יפו?

ב-22 הספריות העירוניות בעיר תל אביב-יפו רשומים למעלה מ-36 אלף קוראים פעילים, שיחד שאלו כ-400,000 ספרים. שיאני ההשאלות – מנויה בספריית בית אריאלה ששאלה 360 ספרים ובת 10 מספריית צהלה ששאלה 208 ספרים. לקראת שבוע הספר חשפו הספריות בעיר את רשימת הספרים המושאלים ביותר לשנת 2018: הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו היה "אשתו של מגדל התה" (דיינה ג'פריס) שזכה ל- 488 השאלות והדיח מהפסגה את ספריה של אלנה פרנטה שדורגו במקום הראשון בשנתיים האחרונות. עם זאת "החברה הגאונה" עדיין זוכה לפופולריות וניצב במקום השני עם 425 השאלות וספריה האחרים של פרנטה תופסים גם את המקומות 6-4.

הספר העברי הראשון ברשימה ניצב במקום התשיעי, והוא "סוס אחד נכנס לבר" מאת דויד גרוסמן שהושאל 272 פעם. גם בשנה שעברה היו גרוסמן וספרו הנציגים העבריים היחידים בעשירייה הפותחת. הספר העברי הבא אחריו ברשימה הוא "פתח גדול מלמטה – סיפורים מאוד רומנטיים" מאת אסתר פלד, שניצב במקום ה-12 עם 237 השאלות.

יוצאים אל האור

מנתוני הלמ"ס עולה עוד כי בשנת 2017 יצאו בישראל 8,462 כותרים (ספרים וחוברות), כאשר בשנים 2017-2010 חל גידול של 60.8% במספר הכותרים שיצאו לאור בישראל. הנושאים השכיחים בהם עסקו כותרים שיצאו לאור ב-2017 היו: ספרות דתית ומחשבת ישראל (32.6%), ספרות (17.1%) פרסומים לילדים ולנוער (14.6%), מדינת ישראל ועם ישראל (10.3%) ומדעי הרוח הכלליים ומדעי החברה (5.6%).

בשנת 2017 תורגמו בישראל, לעברית או לשפות אחרות, 1,353 כותרים מלאים או חלקיים, שהם כ-16% מכלל הכותרים שיצאו לאור באותה שנה. שפות המקור שמהן תורגם מספר הכותרים הגדול ביותר היו: אנגלית (785 כותרים), עברית (260 כותרים), צרפתית (58 כותרים) גרמנית (57 כותרים) וערבית (20 כתרים).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!