דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

מאחדים כוחות / לראשונה: איגודי עורכי הדין במגזר הציבורי יתמודדו בבחירות ללשכת עורכי הדין

איגוד המשפטנים וארגון פרקליטי המדינה יתמודדו בסיעה משותפת בבחירות שייערכו בשלישי הקרוב | יו"ר איגוד המשפטנים עו"ד יצחק (יצי) גורדון: "הניסיונות לפגוע בעבודה המאורגנת ובמערכת המשפט באים ביחד, נגייס את הלשכה להיאבק בהם"

עו"ד אורית קורין, יו"ר ארגון הפרקליטים, יצחק (יצי) גורדון ועו"ד איילת וינר בנימיני, סגנית בכירה ליועמ"ש עיריית תל אביב יפו
עו"ד אורית קורין, יו"ר ארגון הפרקליטים, יצחק (יצי) גורדון ועו"ד איילת וינר בנימיני, סגנית בכירה ליועמ"ש עיריית תל אביב יפו
שי ניר

רשימת "עורכי דין בשירות הציבור" המייצגת משפטנים בשירות המדינה, בשלטון המקומי ובמגזר הציבורי תתמודד לראשונה בבחירות ללשכת עורכי הדין שייערכו בשלישי הקרוב. ההתמודדות המשותפת היא פרי שיתוף פעולה בין שני איגודים הפועלים בהסתדרות – איגוד המשפטנים בהנהגת עו"ד יצחק (יצי) גורדון, המייצג את עורכי הדין המועסקים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובחברות הממשלתיות, וארגון הפרקליטים, המייצג את פרקליטי המדינה, בראשותה של עו"ד אורית קורין. הסיעה תתמודד על נציגות במועצה הארצית של הלשכה ובוועד מחוז ירושלים.

גורדון, העומד בראש הרשימה, אמר ל'דבר' כי הארגונים בחרו לראשונה לשתף פעולה כדי לגייס את הכוח של לשכת עורכי הדין "לקדם ערכים ויעדים משמעותיים החשובים לנו כארגוני עובדים בשירות הציבורי. הלשכה היא גוף משמעותי שיש לו סמכויות והשפעה, וחשוב שהמגזר הציבורי יהיה מיוצג בלשכת עורכי הדין כמו עורכי הדין מהמגזר הפרטי".

שני הארגונים מייצגים בין 4,000 ל-5,000 עורכי דין במגזר הציבורי הרחב ועוד כמה אלפי גימלאים, מתוך כ-67 אלף בעלי זכות בחירה ללשכה. בארגונים מקווים להכניס 3-4 נציגים למועצה הארצית של הלשכה, המונה 48 חברים בסך הכל.

גורדון (43), תושב אפרת שבגוש עציון, שימש עד לפני כשנתיים כעו"ד במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים במשך תקופה של כ-13 שנים שבחלקן גם כיהן כיו"ר ועד הפעולה של המשפטנים בשירות המדינה. לבקשתו של יו"ר ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן, לקח על עצמו את המשימה לשקם את איגוד המשפטנים ולהפוך אותו לאיגוד חזק, עצמאי ומוביל. "עזבתי את משרד המשפטים לשליחות ציבורית מסוג אחר", אמר גורדון והוסיף: "אחד היעדים המרכזיים של איגוד המשפטנים כיום הוא להחזיר את המשפטנים בשירות הציבורי מחוזים אישיים להסכם קיבוצי חדש, עם מלוא ההגנות הקיבוצית, עם שכר ותנאי העסקה ראויים ההולמים את עבודתם הייחודית והחשובה, תוך פתרון בעיות התקינה הקשות."

מצאנו בראש לשכת עורכי הדין אבי חימי שותף ובן ברית בהשגת היעדים שלנו. הוא מגויס לטובת זכות ההתאגדות והעבודה המאורגנת והתחייב לתמוך בארגונים במאבקיהם למען תנאי עבודה ראויים

ההחלטה על ההליכה המשותפת של שני הגופים להתמודד ברשימה אחת להנהגת לשכת עורכי הדין אינה מובנת מאליה, לאחר שנים בהן לא שיתפו פעולה. לדברי גורדון, הארגונים החליטו לשתף פעולה באופן היסטורי בשל הצורך בהתמודדות משותפת מול המתקפות על השירות המשפטי הציבורי. "בשנתיים האחרונות הובלתי את המאבק בהצעת חוק היועמ"שים שנועדה להוביל לפוליטיזציה של השירות המשפטי הציבורי ולמינוי פוליטי של יועצים משפטיים במשרדי הממשלה בידי השר המכהן. הסכנה בחוק כזה היא פוליטיזציה של השירות המשפטי הציבורי. פגיעה בשלטון החוק, במנהל התקין והחלשת שומרי הסף המרכזיים בשירות הציבורי" אמר גורדון והוסיף כי על אף הדימוי הציבורי שדבק במאבק לפיו הוא מתחולל בין ימין ושמאל, אין כך הדבר. "אין לזה שום קשר לעמדה פוליטית. כל חלקי החברה הישראלית זקוקים לשירות משפטי ציבורי עצמאי וא-פוליטי שיגן על המנהל התקין ועל תקינות הפעילות הציבורית".

"את המאבק הובלתי במספר מישורים. בלשכת עורכי הדין שם עמדתי בראש הוועדה למשפטנים בשירות הציבורי. כתבתי נייר עמדה ויזמתי דיון בוועד המרכזי בעניין. בדיונים בוועדת החוקה הגשתי עמדה בשם איגוד המשפטנים וההסתדרות והופעתי שם בפני הוועדה מספר פעמים. הכרזנו סכסוך עבודה כי מדובר בצעד חד-צדדי של המדינה שקוטע את כל אפשרות הקידום אל החלק העליון של הפירמידה של השירות המשפטי-ציבורי ולא מאפשר אופק קידום."

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ויו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות יצי גורדון (צילום: ניצן צבי כהן)
היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ויו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות יצי גורדון (צילום: ניצן צבי כהן)

המתקפות על מערכת המשפט אינן מסתיימות רק בנושאי המנהל התקין וטוהר המידות אלא גם בתנאי ההעסקה ובמעמד העבודה המאורגנת. האם לדעתך זהו צירוף מקרים או מהלך מתוכנן?
"באופן מעניין אני מוצא במערכת הפוליטית שני סוגי יוזמות שאני מתנגד אליהן, שבדרך כלל באות יחד. ניסיונות לפגוע בעבודה המאורגנת לצד הניסיונות לפגוע במערכת המשפט. משום מה הניסיונות האלה באים יחד. זה כביכול ניסיון של המערכת להחליש בעלי תפקידים חשובים בחברה הישראלית. מערכת המשפט מחד וארגוני העובדים והעבודה המאורגנת מאידך. לכן שמנו לנו מטרה בהתמודדות לבחירות בלשכה לקדם את המישורים החשובים האלה ולגייס את כוחה של הלשכה להגן על העבודה המאורגנת ולהתנגד ליוזמות שנועדו לפגוע בזכות ההתאגדות ובזכות השביתה. לשמור על השירות המשפטי הציבורי ועל שלטון החוק ולהגן עליהם מיוזמות המנסות לפגוע בהם. זאת לצד גיוס הלשכה שתעמוד לצד עורכי הדין בשירות הציבורי במאבקיהם על מעמדם ותנאי העסקתם."

הודעתם כי הרשימה שלכם מביעה תמיכה מלאה בבחירת יו"ר לשכת עורכי הדין המכהן, עו"ד אבי חימי. עד כמה הוא שותף לרעיונות אותם אתם מקדמים?
"מצאנו בראש לשכת עורכי הדין אבי חימי שותף ובן ברית בהשגת היעדים שלנו. אבי מחויב לכל ערכינו הבסיסיים להגנה על שלטון החוק ועל השירות המשפטי הציבורי מפני כל ניסיון להחליש אותם. הוא מגויס לטובת זכות ההתאגדות והעבודה המאורגנת והתחייב לתמוך בארגונים במאבקיהם למען תנאי עבודה ראויים לפרקליטים ולמשפטנים בשירות הציבורי. גילינו באבי אדם הגון, נגיש ורגיש לסוגיות חברתיות. אנו משוכנעים שהוא האדם הנכון להבריא את הלשכה, לחזק אותה ולהצעיד אותה קדימה אל מול האתגרים שבפנינו."

הגוף המייצג מכוח חוק את כלל עורכי הדין בישראל

לשכת עורכי הדין מאגדת מכח חוק את כלל עורכי הדין בישראל, ואחראית בין היתר על ההסמכה, האתיקה המקצועית וייצוג העוסקים במקצוע בפני מוסדות המדינה. נציגי הלשכה משתתפים בוועדה למינוי שופטים. בבחירות למוסדות הלשכה, שנערכות בכל ארבע שנים, בוחרים חברי הלשכה ישירות את יו"ר הלשכה. בבחירות הנוכחיות, המתמודדים ליו"ר הם היו"ר הנוכחי עו"ד אבי חימי, המכהן כיו״ר זמני של הלשכה מפברואר 2019 לאחר התפטרות היו״ר הקודם אפי נווה, ועו"ד ציון אמיר.

בנוסף לבחירת היו"ר מצביעים כלל חברי הלשכה לסיעות שיאיישו 28 נציגים מתוך 48 חברי המועצה הארצית של הלשכה – הגוף המחוקק שאחראי גם על אישור התקציב שלה. שאר חברי המועצה הארצית הם פרקליט המדינה, הפרקליט הצבאי הראשי, מנכ"ל משרד המשפטים, היו"ר הנוכחי והקודם ונציגי הוועדים המחוזיים. בנוסף להצבעה למועצה הארצית בוחרים כלל חברי הלשכה את חברי הוועדים המחוזיים של הלשכה (דרום, ירושלים, תל אביב, חיפה וצפון), בבחירות סיעתיות. לאחר הבחירות, המועצה הארצית בוחרת ועד מרכזי, שהוא הגוף המבצע של הלשכה.

למידע על הבחירות באתר לשכת עורכי הדין הקישו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!