דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יזמי העתיד / מאולפן הקלטות ועד מספרה: היוזמה שמשלבת חינוך מקצועי ועשייה חברתית

במסגרת תוכנית "שותפים" של דרור בתי חינוך, ג'וינט-אשלים ומשרד העבודה, מקימים תלמידי בתי הספר המקצועיים עסקים שמניבים רווח ושינוי חברתי | העסקים המצטיינים זכו השבוע בפרסים

כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)
כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)
דוד טברסקי

השילוב בין עבודה ולימודים של בני נוער עולה שלב: פרס לעסקים החברתיים המובילים של בתי הספר המקצועיים הוענק אמש (חמישי) במסגרת כנס תוכנית "שותפים – הזנק לעסקים חברתיים". בניגוד אולי לתדמית, לא מדובר על תלמידים שמצטרפים לפס הייצור במפעל או בסדנת העבודה, וגם לא בתוכנית יזמים צעירים. הצעירים שהתכנסו אמש ברמת אפעל מנהלים, במו ידיהם, עסקים יצרניים ורווחיים – מקואפרטיבים להפקת סאונד, הגברה והקלטה ועד מספרה.

"יצרנו עסק שמלמד  ומנחה אנשים מבוגרים לתפעל מכשירים חכמים" סיפרו אור אריאל ושמאי בפיה, תלמידי כיתה י' מתיכון בית הערבה בירושלים, "הגענו לפה אחרי שהעברנו כבר שלושה קורסים. כל קורס מודרך על ידי חמישה בני נוער, והוא עולה 1,200 שקלים. בפרויקט לוקחת חלק כל הכיתה: בפרסום, שיווק, חשיבה – הכל שלנו".

כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)
כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)

במסגרת התוכנית – יוזמה משותפת לדרור בתי חינוך, ג'וינט-אשלים והאגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה – מוקמים, כאמור, עסקים אמיתיים לכל דבר, שהרווחים מהם הולכים לבני הנוער. התוכנית מבוססת על עבודה משותפת של קבוצות תלמידים, שמייצרות עסק שמכשיר וממקצע אותם תוך כדי הן במקצוע אותו הם לומדים והן בהנהלה ותחזוקה של עסק.

"אנחנו לומדים בבסיס פלמ"חים והמספרה שלנו בבאר יעקב" סיפרה קרין פוקס, תלמידת עתיד פלמ"חים שפתחה עם חבריה מספרה לפני שנה,  "מכיוון שאנחנו נמצאים בבסיס צבאי אי אפשר היה לפתוח אותה שם. כולנו לומדים במסלול עיצוב שיער. ביחד עם המורה שלנו אנחנו מנהלים את כל העסק. גם מספרים, צובעים וכל העניינים וכל עניין הכספים, הפרסום והתחזוקה – הכל עלינו".

לצד ניהול העסק, מתחנכים המשתתפים לכך שיש להם תפקיד חשוב בחברה, ושהמקצוע שלהם לא מניב רווחים (והם בהחלט מרוויחים) אלא ניתן גם לשנות איתו את המציאות: מיצירת משקפיים ברי השגה שנמכרים לקשישים עד אולפנים בהם אומנים צעירים יכולים להקליט בלי לפשוט את הרגל. "הקלטה בתל אביב עולה מינימום 300 שקלים לשעה" מספר ניר מכיתה י"א בבית ספר דב הוז בתל אביב, שביחד עם חבריו הקים עסק להקלטה בתוך התיכון בשם Custom Studio, "אנחנו מאפשרים לנוער שרוצה ליצור, ממש במרכז תל אביב, להקליט במקצועיות במחיר של 120 שקלים. על הדרך אנחנו מעודדים ומתמקדים במוזיקת ראפ. משקיעים בזה הרבה שעות בשבוע בשביל ההקלטות והעבודה ואני אישית עובד בזה 24/7 כי אני עושה גם פרסום ושיווק."

כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)
כנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)

את פרס נבחר הקהל בערב קיבל בית הספר דרור גליל על עסק שמבוסס על טכנולוגיה של ייצור דיגיטלי, אותם לומדים בבית הספר. במסגרת העסק, והתלמידים מעבירים סדנאות שמפתחות חשיבה יצירתית ומיומנויות של "עשה זאת בעצמך". בין שאר הזוכים היו המספרה של עתיד פלמ"חים ("איך את נראית") ועסק של קלמרים שמנהלות תלמידות בית ספר עתיד בג'וליס שזכו בליווי מנטור עסקי והשקעה כספית לפיתוח העסק.

"יש לנו היום שישה עסקים פעילים ועוד שלושה בפיתוח" סיפר ראובן פאטר, מנהל התוכנית, "מדובר על 200 חניכים פעילים וברווח של כ-200 אלף שקלים עד סוף שנת הלמודים. אלו חניכים וחניכות עם משרות, אחריות ותפקידים". פאטר ציין שמדובר בשנה השלישית לתוכנית, וכי היא מחפשת להרחיב הן את פעילות המיזמים הקיימים והן פתיחתם של חדשים.

מימין לשמאל: יו"ר האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה שולי אייל, מנכ"לית דרור בתי חינוך ענבל רון, וראש תחום חינוך פורמלי וחוץ-ביתי בג'וינט-אשלים מיכל אטינגר בכנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)
מימין לשמאל: יו"ר האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה שולי אייל, מנכ"לית דרור בתי חינוך ענבל רון, וראש תחום חינוך פורמלי וחוץ-ביתי בג'וינט-אשלים מיכל אטינגר בכנס שותפים. (קרדיט: דרור בתי חינוך)

"העדיפות הראשונה בכל מקום בעולם ללימוד מקצוע הם לימודים מקצועיים לצד מעסיק" אמר שולי אייל, יו"ר האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, "רמת המעסיקים בישראל מגיע לה ציון בינוני מינוס, יש יוצאים מהכלל אבל רבים לא מבינים שלמעסיק יש אחריות להכשיר את דור העתיד. התוכנית הזו נותנת מענה הכרחי שאנחנו מאוד שבעי רצון ממנה".

ענבל רון, מנכ"לית רשת דרור בתי חינוך, ששלושה מבתי הספר שלה משתתפים בתוכנית, הוסיפה כי "המחויבות שלנו כלפיהם היא להכין אותם לעולם העתידי, לא כאילוץ וכורח אלא כבמה להגשמת עצמיותם וגילוי יצירתם הגלומה בהם". לדבריה, "תוכנית 'שותפים' היא גולת הכותרת של התנסות משמעותית ופרוגרסיבית בחינוך הדואלי-הומניסטי. דרך התנסות בהקמתו וניהולו של העסק מגלים החניכים את הכוחות הגנוזים בהם ורוכשים כלים מעשיים כדי להפוך לבוגרים אחראים ומצליחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!