דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד השיכון והבינוי

תאונות עבודה / משרד השיכון יקבע תקציבי בטיחות מחייבים במכרזי תשתיות, כדי למנוע חיסכון בהם

המשרד מפרסם מדי שנה מכרזי תשתיות בהיקף של 4 מיליארד שקלים | בהתאם להחלטה, מרכיב הבטיחות במכרז יקובע בהתאם למפרט קבוע | הסטנדרט לא יחול על שאר משרדי הממשלה

פועלי בניין בתל אביב, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: גידי כהן קידר)
פועלי בניין בתל אביב, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: גידי כהן קידר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על פי מתווה שהציג מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בשבוע שעבר בכנס השנתי לתשתיות, בכוונת המשרד לקבע תקציבי בטיחות במכרזים שהוא מפרסם לביצוע תשתיות, כך שהקבלנים המתמודדים לא יוכלו להתחרות על רכיבי הבטיחות.

לאחרונה, בעקבות ההסכם בין משרדי הממשלה וההסתדרות, נקבע מפרט בטיחות כללי המחייב את כלל מכרזי עבודות הבנייה הממשלתיות. העדכון, שנוסח בעקבות עבודה משותפת של משרדי הבינוי, הביטחון, נתיבי ישראל והתאחדות בוני הארץ, לא כלל דרישה לתקצוב עלויות הבטיחות, וכן לא כלל הוראות בדבר ניכויים בגין היעדר בטיחות. הגופים ומשרדי הממשלה המזמינים הוסמכו לקבוע כאלו כל אחד בנפרד.

שלט בטיחות בסינית בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)
שלט בטיחות בסינית בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)

כך, הסטנדרט החדש שמבקש להוביל משרד הבינוי והשיכון, יחול רק על המכרזים שיפרסם הוא עצמו. עם זאת, מדובר באחד משלושת מזמיני עבודות הבנייה הגדולים בישראל, אשר מפרסם מכרזי בניית תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, בהיקף של כ- 4 מיליארד שקלים בשנה.

ההצעה מגיעה לאחר עבודת מטה בהובלת אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות, אגף בכיר הנדסה ופיתוח ואגף הפעלת הביצוע במשרד הבינוי והשיכון, ובשיתוף  משרד הביטחון, נתיבי ישראל והתאחדות בוני הארץ. גורמי המקצוע המליצו כאמור כי במכרזי בנייה עתידיים שיפרסם משרד הבינוי והשיכון או מי מטעמו, פרק ההשתתפות במרכיב הבטיחות יהיה לא לתמחור, כך שהמחיר הראשוני שנקבע לפרק במכרז יישאר ללא שינוי בהצעת  המחיר שיגיש היזם. ההמלצה זאת תצא לפועל בכפוף לאישור ועדת מכרזים במשרד הבינוי והשיכון.

"אני שמח לבשר כי שוב עבודת מטה משותפת של הממשלה עם התאחדות בוני הארץ מניבה פירות לטובת הציבור כולו" אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס.  "משרד הבינוי והשיכון הוא אחר ממזמיני עבודות הבניה והתשתית הגדולים בישראל,  וחלה עלינו האחריות להבטיח רמת בטיחות גבוהה לצד רמת ביצוע מצוינת. מהיום המשרד יגדיר מראש רמת בטיחות נדרשת וישלם עליה ע"פ מחירון קבוע. זאת בהתאם למפרט הכללי לעבודות בנייה, שעודכן לאחרונה על ידנו בשיתוף גופי נוספים."

"שוב מוביל משרד הבינוי והשיכון מהפיכה שתהפוך את ענף הבניה בישראל לענף מקצועי יותר, טוב יותר ובטוח יותר" הוסיף  נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו בכנס. "המשרד היה ראשון להטמיע שיטת מכרזים שמונעת את זכיית ההצעה הזולה ביותר במכרזים ומעדיפה את ההצעה המטיבה ביותר עם המכרז, כלומר את ההצעה שתבטיח שהבניה תבוצע בצורה המקצועית ביותר. כעת, כשברקע תאונות עבודה מזעזעות בענף הבניה שבהן מקפחים את חייהם ונפצעים עובדים שלנו, מדובר במהלך קריטי הדרוש להבטיח שההשקעה בתחום מניעת התאונות תתאים לצורך האמתי בכל פרויקט ופרויקט. אני, בשם קבלני ישראל ו-270 אלף העובדים בענף מודים על ההחלטה הזו וכולנו תקווה שהיא תאומץ על ידי כל מזמיני העבודות בענף הבניה הישראלי. מדובר בהחלטה מצילת חיים וחיי כל עובד ועובד, ללא הבדל, הם עולם ומלואו".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!