דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הקיצוץ בפנסיות / ללא אישור לדחיית הקיצוץ בפנסיות: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה

יותר משבוע מאז הודיעו בחגיגיות על דחיית הקיצוץ למאות אלפי קשישים, ועדין אין מכתב שמאשר את ביטול הקיצוץ | יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "לא נלך שולל אחר הבטחות שווא"

הפגנת הסתדרות  הגמלאים נגד הרפורמה בסיעוד והקפאת הפנסיות. 4 בנובמבר 2018 (צילום: עמר כהן)
הפגנת הסתדרות הגמלאים נגד הרפורמה בסיעוד והקפאת הפנסיות. 4 בנובמבר 2018 (צילום: עמר כהן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה אתמול (ראשון) על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי בעקבות המשבר בקרנות הפנסיה הוותיקות, וזאת לאחר שלמרות ההבטחות- טרם הועברה התחייבות רשמית שתמנע את הקיצוץ של 1.3% בקצבאות הפנסיה של מאות אלפי קשישים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אסור לפגוע בגמלאים. זוהי חובתה של ההסתדרות לטפל בנושא הזה ואנו נערכים לשביתה". הסתדרות המורים הצטרפה להסתדרות והכריזה אף היא על סכסוך עבודה, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד: "לא ייתכן שציבור הגמלאים ישלם את מחיר הגרעון". ברשות שוק ההון לא הגיבו לדברים, אך אישרו כי לא הופץ מכתב לקרנות.

"לא נלך שולל אחר הבטחות שווא", אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בעת שהוכרז סכסוך העבודה במגזר הציבורי ובשירותים נוספים, על רק משבר קרנות הפנסיה הוותיקות. בר-דוד הדגיש הבוקר: "אני עדיין ממתין למסמך הרשמי מהממונה על שוק ההון, הדוחה את המועד הקובע לקיצוץ קצבאות הפנסיה מ-1/7/19. ככל שלא יתקבל מסמך כזה בהקדם, נפעיל את סכסוך העבודה המוכרז. לא צריך לפגוע בגמלאים, אסור לפגוע בגמלאים ומיותר לפגוע בגמלאים. זוהי חובתה של ההסתדרות לטפל בנושא הזה ולמנוע את הפגיעה בפנסיות".

ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

הרקע להכרזת סכסוך העבודה הוא החלטת האוצר לפגוע באופן חמור בגמלתם של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, החל מ-1 ביולי. משמעות הפגיעה – בשיעור 1.259% – הינה הפחתת סכומים לא מבוטלים מציבור הגמלאים שתלוי באופן משמעותי בקצבה לקיום בסיסי ומכבד. כבר לפני כחודשיים התריע בר-דוד מפני ההשלכות החמורות והפגיעה בציבור הגמלאים, ובמכתב ששלח לשר האוצר משה כחלון, קרא לו לפעול בדחיפות ולמנוע את קיצוץ הקצבאות.

לפני כשבוע וחצי ערכה ועדת הכספים הזמנית דיון בנושא הקיצוץ בפנסיות בהשתתפות שר הרווחה חיים כץ. לאחר הדיון הודיע כץ כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת על מניעת הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות בחודש יוני, ודחייתו במספר חודשים. ההסתדרות הודיעו כי רק כשיראו מסמך שמאשר את הדחייה יבטלו את כוונתם להכריז על סכסוך עבודה.

הסכסוך מקיף מקומות עבודה במגזר הציבורי ושירותים נוספים כמפורט במסמך ההכרזה. בין היתר, הוא יחול על משרדי ממשלה ויחידות הסמך, המרכז לשלטון מקומי, בתי חולים ממשלתיים ועוד. הרשימה המלאה והמפורטת של כלל מקומות העבודה שבסכסוך תפורסם בהמשך.

בר-דוד אמר במהלך הישיבה: "רצינו להימנע מההכרזה על הסכסוך, אבל כנראה שבמדינת ישראל הדברים לא הולכים חלק כפי שהם משתקפים בתקשורת. בשבוע שעבר היה נראה שפתרנו את המשבר, חברי ועדת הכספים וגם השרים, בהתייעצויות עם ראש הממשלה – נתנו הוראה לדחות את התקנה. אולם, אחרי הפרסומים הודיע לי הממונה על שוק ההון והביטוח שהוא נכנס לשורה של התייעצויות משפטיות עם מנהל הקרנות, ורק לאחר מכן יחליט על צעדיו".

"האיום עדיין לא הוסר ולא קיבלנו אישור על דחייה של חצי שנה בקיצוץ, שזה הדבר הכי ברור והגיוני לעשות כעת. לא נותרה בידינו ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה", אמר בר-דוד, והוסיף:  "אני מקווה שלא נצטרך להפעיל את הסכסוך, אך ניערך לשביתה על כל המשתמע מכך. זו תהיה שביתה מידתית – לא נשבית את הרכבת ולא את נמל התעופה, אך היא כן תכלול מספיק מקומות עבודה כדי שמי שצריך לתת התחייבות כספית ייתן אותה ולא רק התחייבות בעל פה. אי אפשר ואסור לעמוד מנגד. זוהי חובתנו כהסתדרות לטפל בנושא הזה".

הסתדרות המורים הצטרפה להסתדרות והכריזה אף היא על סכסוך בנושא. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מסרה: ״שוב אותם ניסיונות חוזרים ונשנים של המדינה והאוצר לשוב לאותן אלטרנטיבות מאכזבות ורעות של פגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות ובנשים. את הבחירה בין רע לרע לא נסכים לקבל. אנו לא נסכים לפגיעה בגמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות. לא ייתכן שציבור הגמלאים, שגם כך הקצבה שלו אינה גבוהה, ישלם את מחיר הגרעון. יש מספיק חלופות ראויות. אנו ננהל מאבק נחוש למציאת פתרון ראוי".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!