דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבי ניסנקורן

האמירה והסערה / אבי שמחון לא מתרגש מאפשרות ל-20,000 מפוטרים - ובהסתדרות מתקוממים

יו"ר ההסתדרות קרא לראש הממשלה להתנער מדברי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אשר טען שיש להפסיק את מדיניות בנק ישראל לתמיכה בתעשיה הישראלית, גם במחיר של "עשרים אלף מפוטרים"

אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90
אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן קרא לראש הממשלה להתנער מדבריו של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, לפיהם על בנק ישראל להפסיק לתמוך ביצוא הישראלי, גם אם הדבר יוביל לפיטורי 20,000 איש. לפי הפרסום בגלובס, בסיום דבריו של שמחון בישיבת הממשלה האחרונה, אמר ראש הממשלה נתניהו כי הוא תומך בתכנית, אף שלא שמע את רוב פרטיה מכיוון ששהה מחוץ לחדר בעת שנאמרו.

דבריו של אבי שמחון בישיבת הממשלה ביום ג' האחרון עוררו תגובות רבות בשדה הכלכלי-חברתי בישראל. אבי ניסנקורן פנה היום (שישי) בעיתונות לראש הממשלה בנימין נתניהו והצהיר שהדברים אינם מקובלים עליו.

בראיון לעיתון גלובס, אמר ניסנקורן: "לומר ש'לא נורא אם יפוטרו 20 אלף איש' זו אמירה מזעזעת שצריך להוקיע אותה. כשאמירות כאלה – שאסור שייאמרו – באות מסביבתו של ראש הממשלה, אנחנו מצפים שראש הממשלה יתנער מהן. עובדי התעשייה הם השלד של המשק, הם לא מעשירי הארץ".

דברי שמחון נאמרו ביחס למדיניותו של בנק ישראל לרכוש כמויות גדולות של מטבע חוץ (מט"ח), ובעיקר דולר אמריקאי. רכישת המט"ח נועדה להעלות את מחיר הדולר לעומת השקל, ובכך לסייע לתעשיה הישראלית המבוססת על ייצוא. ליצואנים יש עניין בכך שהדולר יהיה בעל ערך רב יותר, מאחר וכאשר הם ממירים את הדולרים שהם מקבלים בעבור הסחורה שלהם מעבר לים, הם נשארים עם הכנסה גבוהה יותר בשקלים, ככל שערך הדולר גבוה יותר.

אך לטענת יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, ד"ר אבי שמחון, המשמש גם כיועץ הכלכלי לממשלה, התועלת שבמדיניות זו נמוכה מעלותה, והוא קרא לבנק ישראל להפסיק רכישות אלו כליל, מתוך הבנה שמהלך כזה יגרום להתחזקות משמעותית של השקל באופן שיפגע ביצוא הישראלי. להערכת שמחון עצמו, הדבר יכול לגרום לפיטורים של 20,000 איש בתעשיות היצוא של ישראל. שמחון מצדיק את המהלך בכך שלדעתו אותם מפוטרים ייקלטו לתעסוקה מחדש בתחומי המסחר והשירותים. ניסנקורן דחה את הסברה הזו לחלוטין:

"מה זה ייקלטו בשירותים? אתה רוצה להגיד לעובד תעשייה בן 40 או 50 שעובד 20 שנה במפעל 'עכשיו אין לך פרנסה תיקלט בעבודה אחרת'? בתור מה תיקלט? בתור עובד קבלן? תהיה לך פנסיה? אתה יודע איזו טרגדיה זו למשפחה שעובד מפוטר? מה המשמעות של פיטורי מאות עובדים, שלא לדבר על עשרות אלפים? איך בדיוק הם ימצאו מקום עבודה? בכל מקום בארץ יש מקום תעסוקה חלופי בשירותים ומסחר? מה תגיד לעובד בפרי גליל או לעובד במפעל בנגב שמחר אין לו מקום פרנסה? אני לא מבין את זה".

כמוכן, מציע ניסנקורן גישה משלו לגבי הדרך לתמוך בכלכלה: "צריך לתמוך ביצוא. אין מדינה בעולם שלא תומכת ביצוא שלה. הגישה צריכה להיות להגביר את הפריון בתעשייה באמצעות גורמים מעודדי פריון – להעלות שכר ולקצר את שבוע העבודה".

המהלך שמציע אבי שמחון בעצם הופך את המדיניות הקיימת של תמיכה ביצוא לתמיכה ביבוא. הרעיון מנוגד לגישתם של רוב קברניטי הכלכלה. בבנק ישראל אמרו שרעיונותיו של יו"ר המל"ל אינם מבוססים ו"בלתי מוכרים בספרות המקצועית". שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, הגיב בחריפות לדבריו של שמחון בגלובס: "מזלה הגדול של הכלכלה הישראלית הוא שאבי שימחון הוא לא זה שמנהל את המדיניות הכלכלית… מוטב היה אם במקום לקרוא לפיטורים, שימחון היה משקיע את זמנו במציאת דרכים להגדלת מספר מקומות העבודה במשק, הגברת היצוא והעלאת הצמיחה ורמת החיים של תושבי ישראל״. התאחדות התעשיינים עצמה הוציאה סקר אינטרנטי עם הציטוט מדברי ברוש תחת הכותרת: "מה אתם חושבים? בנק ישראל צריך להמשיך לקנות מט"ח?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!