דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה

נאבקות באפליה / #אל_תשאלו: המיזם שייאבק באפליית נשים בראיונות עבודה

כשמועמדת למשרה נשאלת 'מי שומר לך על הילדים' או 'מתי את מתכננת להיכנס להריון' מדובר באפליה אסורה לפי החוק | המיזם של שדולת הנשים מזמין אתכן לדווח על אפליה בראיונות, והן יפנו למעסיק, יזהירו אותו – וגם ידריכו אותו כיצד לקיים ראיון שוויוני

אישה בראיון עבודה אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
אישה בראיון עבודה אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שדולת הנשים בישראל יוצאת במיזם חדש למניעת אפליה בגיוס עובדות וראיונות עבודה. המיזם #אל_תשאלו, הוא מאגר שמאפשר לנשים שנשאלו שאלות לא ענייניות במהלך ראיונות עבודה, שאלות אשר עלולות להוביל לאפליה אסורה בחוק, לדווח על כך. לאחר שלוש תלונות השדולה תוציא מכתב לארגון, בו יסייעו לארגון להעלות את המודעות לכך שהדבר אסור בחוק, ויעבירו להם נוסח ראיון שאינו מפלה. הדיווח למאגר אינו אנונימי, אבל המידע יישאר חסוי בפני החברות. בנוסף תפעיל השדולה עורכות דין בקו הפתוח שייתנו ייעוץ משפטי חינמי לפונות שירצו בכך. מספר הקו הוא 03-6120000. להעברת דיווחים הקישו על הקישור הזה.

ענת כץ ארוג'אס (קרדיט דנה שמעוני)
ענת כץ ארוג'אס (קרדיט דנה שמעוני)

ענת כץ ארוג'אס, מנהלת תחום הקהילות בשדולת הנשים ומי שמובילה את המיזם אמרה: "הרעיון הוא לקדם שינוי באופן שחברות מראיינות נשים לעבודה. לרתום גם את הנשים וגם את הארגונים. כששואלים אותך בראיון, מתי את מתכננת להיכנס להריון, מי עוזר לך עם הילדים ועוד שאלות בסגנון הזה, זה בעצם שם את הפוקוס לא על היותך אשת מקצוע אלא על כך שאת אישה. אנחנו רוצות לרתום חברות להעלות את המודעות לכך שיש שאלות שהן בעייתיות ושיש בהן פוטנציאל לאפליה אסורה בחוק, ולחולל שינוי בתהליכי הגיוס".

כץ ארוג'אס מסבירה על אופן הדיווח למאגר: "נשים יכולות להיכנס למאגר ולדווח על ראיונות עבודה בהן נשאלו שאלות לא קשורות למקצועיות שלהן, למשל – מה התכניות המשפחתיות שלך, או על היותן אמהות, זה מאוד רווח. אלו שאלות שלרוב גברים לא נשאלים, וגם כשהם כן נשאלים, התשובות מתקבלות אחרת. הנחת המוצא של המעסיק היא שאם את אישה, את מטפלת בילדים".

"הדיווחים למאגר אינם אנונימיים", מדגישה כץ ארוג'אס, "אנחנו צריכות לדעת מי הפונות, אבל המידע נשאר אצלנו, הוא חסוי. אחרי שלוש פניות מאותו מעסיק אנחנו שולחות מכתב. המכתב הוא הרמת דגל למעסיק: שימו לב, קיבלנו דיווחים, ממליצות לכם לרענן את תהליכי הגיוס, הנה מה שאנחנו ממליצות. וגם כאן אנחנו פתוחות לשאלות. מאוד חשוב לנו להדגיש – זה לא שיימינג. יש הרבה פעמים חוסר מודעות ומבחינתנו זאת הרמת דגל. יש ארגונים ומראיינים ספציפיים שבאמת אינם מודעים לבעייתיות שיש בשאלות האלה, ולכך שזה לא חוקי. אני צופה שרוב הארגונים ירעננו נהלים, ואולי יעשו שינויים משמעותיים יותר".

חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה שחוקק בשנת 1988 קובע כי מעסיק לא יפלה בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים. החוק חל על כל שלבי ומרכיבי העבודה: קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים, הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בעת פרישה מהעבודה. משמעות החוק בהקשר של ראיונות היא שעובדת שנשאלה בראיון עבודה באופן ישיר או עקיף שאלות לגבי הנושאים המפורטים לעיל רשאית לתבוע את המעסיק, וחובת ההוכחה כי לא פעל בניגוד לחוק חלה על המעסיק.

לאה גולדברגר, ענת כץ-ארוג'אס, גבריאלה גורנוב, שירה וינברג-הראל, מיטל ברקוביץ', תחיה בן-צור (ללא קרדיט)
לאה גולדברגר, ענת כץ-ארוג'אס, גבריאלה גורנוב, שירה וינברג-הראל, מיטל ברקוביץ', תחיה בן-צור (ללא קרדיט)

המיזם הוא פרי שיתוף פעולה של שדולת הנשים עם התארגנויות נוספות – נשים בהייטק, נשים מדברות קריירה, פורום נשים בתעשייה, ladies 1stWE,Product Queens, ו-Leadwith.

מעסיקים? כך תימנעו מראיונות מפלים

אלו ההמלצות עבור ציבור המעסיקים למניעת אפליה בראיונות עבודה שפרסמו הארגונים השותפים למיזם למעסיקים בראיונות עבודה:

התייחסו בכבוד למתראיינת ולזמן שלה – ככלל, מה ששנוא עליכם אל תעשו לחברתכם. התייחסות מכבדת למתראיינת ולזמנה במהלך הראיון ולאורך תהליך הגיוס היא הבסיס של הבסיס.

התייחסו באותו אופן לנשים ולגברים – לכולנו הטיות בלתי מודעות לגבי נשים וגברים. חשוב מאוד לפתח מודעות, לדבר ולפעול באופן זהה ושוויוני. שימו לב למקומות בהם אתם מייחסים או מייחסות תכונות סטריאוטיפיות לנשים רק על בסיס היותן נשים.

שאלו את עצמכם: האם הייתי שואל/ת את השאלה הזו לו היה יושב מולי גבר ולא אישה? זוהי שאלת מפתח. אם התשובה היא לא – כנראה שהשאלה לא במקום.

מה לא לשאול?

ככלל, אל תשאלו כל שאלה שמהווה בסיס סביר לקיומה של אפליה כפי שמפורט בחוק, אלא התמקדו בהתאמה לדרישות התפקיד. ומעבר לחוק, הקפידו על הגינות ואל תבררו מידע שלא הייתם מבררים לו עמד מולכם גבר. בפרט:

• אל תשאלו שאלות הנוגעות לגיל המרואיינת, מצבה המשפחתי ותכניותיה לגבי ילדים והבאתם.

• אל תשאלו שאלות הנוגעות ליכולתה של המרואיינת לעמוד במשימות ושעות העבודה על בסיס היותה אם לילדים, או על בסיס תכניותיה להיכנס להריון בעתיד. זה נכון גם לגבי נסיעות לחו"ל.

• אל תתייחסו או תעירו לגבי המראה והלבוש של המרואיינת.

אל תבררו מידע מפלה באופן עקיף. בתחום הזה, אומרות מובילות המיזם, רמת היצירתיות המופגנת בראיונות מפליאה אותנו כל פעם מחדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!