דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

נאבקים בהפקרות / מנכ"ל חברת הבנייה 'עץ השקד' מואשם בגרימת מותו ברשלנות של עובד

בשונה ממרבית כתבי האישום בתחום, במקרה זה האחריות הפלילית לא נעצרת בדרגים הנמוכים: המנכ"ל ושני עובדים נוספים יואשמו באחריות לתאונה בה נהרג טום לוי ז"ל מנפילת בלוקים ממנוף באתר בנייה בחיפה

אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל חברת הבניה עץ השקד מואשם בגרימת מותו ברשלנות של העובד טום לוי ז"ל באתר בנייה בחיפה לפני כשנתיים. לפי כתב האישום שהגישה אתמול (שלישי) פרקליטות מחוז חיפה, המנכ"ל יניב שפטניציקי הורה על ביצוע עבודות באתר בלא השגחת מנהל עבודה שמונה כחוק, החלטה שהובילה בסופו של דבר לתאונת מנוף חמורה בה מצא לוי את מותו. מלבד המנכ"ל מואשמים שני עובדים נוספים בגרימת מוות ברשלנות – עובד שתפקד כמנהל עבודה באתר בלא שהוסמך לכך, ועובד נוסף שהכווין את פעולת המנוף בלא שהוסמך כאתת כחוק. העונש המקסימלי הקבוע בחוק על עבירת גרימת מוות ברשלנות הוא שלוש שנות מאסר.

מדובר בכתב אישום ייחודי, שכן מרבית כתבי האישום שהוגשו בשנים האחרונות בגין גרימת מוות ברשלנות, הוגשו כנגד עובדים בדרגים הזוטרים, בדגש על מנהלי העבודה שהם הגורם המרכזי הנושא באחריות פלילית באתרי הבניה. הסכם הבטיחות בין ההסתדרות, הקבלנים והמדינה, כולל סעיף על פיו נדרש לקבוע מדרג אחריות רחב יותר באתרי הבניה, אשר יכלול גם את אחריות היזמים, החברות הקבלניות, מנהלי הפרוייקטים, ובעלי תפקידים נוספים באתרי הבניה

התאונה התרחשה ביולי 2017 באתר בנייה ברח' יהושע גלוברמן שבשכונת סביוני דניה בחיפה. בלוקים שנפלו ממנוף באתר הביאו לקריסת הסככה תחתיה עבד טום לוי, בן 23, ופצעו אותו קשה. הוא פונה לבית החולים רמב"ם ולאחר מספר שעות נפטר מפצעיו.

על פי כתב האישום הורה המנכ"ל שפטניצקי למנהל העבודה הקבוע באתר, אשר מונה כחוק, ליסוע באותו הבוקר לאתר בניה אחר בעכו. במקומו, מינה את אחד העובדים הנאשמים, אשר היה בתהליכי הכשרה אך טרם הוסמך כמנהל עבודה. האחרון, הורה לעובד אחר, מואשם אף הוא, להנחות באמצעות הקשר את פעולת המנופאי בהנחת מטען בקומה העשרים של הפרוייקט.

המטען הונח בקצה הריצפה של הדירה בקומה ה-20 עליו היו מונחים חלקי קרשים. כתוצאה מכך על פי כתב האישום, סטה המטען ונפלו ממנו מספר בלוקים אשר פגעו בסככה תחתיה עבד לוי ז"ל. הסככה קרסה על לוי שנפגע בראשו, ופונה על ידי מד"א לבית החולים רמב"ם כשהוא מורדם ומונשם, שם נקבע מותו.

לוי ז"ל נהרג זמן קצר לאחר ששב מטיול ארוך בדרום אמריקה לאחר שירותו הצבאי, והגיע לאתר לסייע לאביו שביצע בו עבודות אינסטלציה.

מחברת עץ השקד נמסר בתגובה לכתב האישום: "החברה קיבלה לידיה את כתב האישום ולומדת אותו. עץ השקד עשתה ועושה תמיד ככל שעל ידה על מנת לשמור על בטיחות עובדיה והפועלים בשמה. מדובר באירוע טרגי ומצער אשר פרטיו יבוררו עד תום בבית המשפט בין כל הצדדים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!