דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שדה דב

שדה דב / גפני בדיון על שדה דב: "לסגור ב-1 ביולי זה מדינת חלם. לא מקדימים את הפורענות"

חברי כנסת מסיעות הקואליציה והאופוזיציה קראו לדחות את הסגירה עד לקבלת האישורים לבנייה, ובמקביל למצוא פתרון אחר לטיסות לאילת | נעדרו מהדיון: עורכי הדין המייצגים את בעלי הקרקעות בשדה

ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (צילום: ארז רביב)
ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
עמר כהן
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"צריך לדחות את הסגירה. עזבו את הנושא הכלכלי, זה פיקוח נפש, אתם הורסים את המדינה. זה יהיה במשמרת שלנו" – כך אמר היום (חמישי) יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בדיון מיוחד שערכה ועדת הכספים בזמן הפגרה בנוגע לסגירת שדה התעופה שדה דב. בדיון הביעו כל חברי הכנסת, הן מסיעות הקואליציה והן באופוזיציה, עמדה לפיה יש לדחות את הסגירה מה-1 ביולי, עד לכנסת הבאה או עד לתחילת העבודות בפועל במקום. הוועדה תתכנס שוב ביום שלישי להמשך דיון בנושא.

בדיון היום השתתפו מלבד חברי הכנסת, תושבי אילת, גורמים הקשורים בעיר ונציגי משרד הממשלה – שלא העבירו עמדה מסודרת מראש ביחס לאפשרות לדחות את הסגירה. יו"ר הוועדה גפני ביקר את משרד הבטחון על שלא הגישו לוועדה את חוות הדעת בנושא ההשלכות הבטחוניות של סגירת השדה.הממונים מטעם בית המשפט על הסדר פינוי הקרקעות של שדה דב.

ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (דוברות הכנסת)
ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (דוברות הכנסת)

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה משה גפני: "גם אם ההחלטה שסוגרים את שדה דב, כדי לבנות שם דירות, מדובר על כמה שנים. זה לא יקרה היום או מחר. לסגור ב1 ביולי זה מדינת חלם. לפי הגמרא, לא מקדימים את הפורענות. יכול להיות שבמשך 3 שנים נגיע להסכמות, לפתרונות, מאשר להטיל סבל רב על אילת."

"ציניות בהתגלמותה"

מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת אמר בדיון כי "יום שני האחרון, רבע ל-6 בבוקר: מי מככב על עמוד שלם בידיעות אחרונות ובמעריב, ובכלכליסט. ארבעה עמודים הקדישו מי שהקדישו לנסות ולעשות לי דה-לגיטימציה. לגופו של עניין, שדה דב מהווה עורק חיים לעיר אילת כתחנה המרכזית היחידה שיש לעיר אילת. הוא דואג לכלכלתה, כי טסים בו מליון איש בכל שנה, 80,000 טסים רק לקבל שירותים רפואיים. מעל ל-150 בני אדם טסים בכל יום מכל קופות החולים לכדי לקבל שירותים. בשונה ממה שנאמר בתקשורת, אני לא מספסר בחולים. זאת ציניות בהתגלמותה."

ח"כ יואב קיש (ליכוד) אמר "שדה דב יהפוך למטרד ציבורי, מוכה נחשים, לא יקרה בו כלום במשך שנים. לשם דוחפים אותנו בעלי הקרקע. אני רוצה להגיד דבר לבעלי הקרקע – אנחנו מכבדים את החלטות בג"ץ. הכל נובע מהחלטות של בג"ץ. אנחנו נעגן לראשונה את זכויות בעלי הקרקע, הם לא יחסרו דבר."

נציגי משרד הביטחון בדיון אמרו כי נערכו לסגירת שדה התעופה הצבאי בהתאם להחלטת הממשלה ובג"צ ב-1 ביולי, וכי השארת שדה התעופה פתוח תדרוש זמן התארגנות. בתגובה לדברים אלה אמר גפני "לא תעקפו את הכנסת, אנחנו מפקחים על העבודה שלכם. לא תוכלו לבוא עם ניירות חסויים שאנחנו לא נדע מזה. אנחנו עדיין מדינה דמוקרטית. אם צריך נעשה ישיבה חסויה".

הפגנה נגד סגירת שדה דב מול בית ראש הממשלה ׁ(קרדיט: דוברות עיריית אילת)
הפגנה נגד סגירת שדה דב מול בית ראש הממשלה ׁ(קרדיט: דוברות עיריית אילת)

ד"ר נעמה ורבלין, סגנית רופאה מחוזית במכבי שירותי בריאות, אמרה: "שירותי התעופה באילת מסופקים על ידי מחוז המרכז, זה מאפשר לנו להטיס 40 רופאים בחודש ו2,500 ממבוטחים הקופה למרכז. חלקם מגיעים אחת לשבוע או יותר, או לפי הצורך . מהרגע שהודיעו שעומדים לסגור את שדה דב, קיבלנו אחד אחרי השני הודעות מהרופאים שהם מפסיקים לרדת לעיר אילת לעבודה. מבחינתנו זו בעיה משמעותית שכבר מתמודדים איתה.

חיבוק דוב?

הוועדה מתכנסת לאחר שבשלושת הימים האחרונים יושב ראש העיר אילת, יצחק מאיר הלוי, ואיתו חברי מועצה ותושבים נוספים במאהל מחאה בגן הוורדים. מאבקם של תושבי אילת וחבל אילות זכה בשנה האחרונה לתמיכה של מספר רב של גורמים, בינהם  יו"ר ההסתדרות, ראש עיריית תל אביב, מנכ"ל קופ"ח כללית המפעילה את בי"ח יוספטל בעיר, נשיא התאחדות המלונות ועוד. בנוסף זוכה המאבק של תושבי אילת גם לתמיכתם של חברי כנסת רבים הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, בינהם גם המינוי הטרי לתפקיד שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' שמתכנן לקדם הצעת חוק מהירה שתדחה את סגירת השדה.

מול הקולות הרבים הקוראים להמשך הפעלת שדה דב, בשבועות האחרונים השיקו מנהלי הגוש הגדול (הכינוי שניתן לשטח שממערב לתכנית ל' ונמצא בבעלות של רמ"י ושל כ-500 אנשים פרטיים ובתוכו שוכן שדה דב) קמפיין ברשתות החברתיות שמציג את השארת שדה התעופה פעיל כחיבוק דב שיעלה לקופת המדינה 12 מיליארד שקלים בדיון היום נקב אריאל מלצר מאגף התקציבים בסכום 'נזק של 8 מיליארד' לקופת המדינה.

את הטיעון היחידי המפורט בעד סגירת השדה במועד הביע צחי דוד, מרשות מקרקעי ישראל: "אנחנו חושבים שנכון לפנות את שדה דב, שיושב על רצועת קרקע ליד הים, שדה מיושן ומוגבל באורך השדה. הוא לא המזור לצרכים הבינלאומיים של ישראל. התכנית זכתה לשבחים מכל חברי הועדה המחוזית". דוד פירוט את היתרונות הכלכליים העולים מפינוי השדה: "הפקדנו לפני חודשיים תכנית ל16,000 יחידות דיור, חצי מליון מ"ר תעסוקה ומסחר, חצי כמעט מהדיור מיועד להיות בר השגה, 730 חדרי מלון. לביטול של 16,000 יחידות דיור יש השפעה עצומה על שוק הדיור. ההחלטה התקבלה בפעם הראשונה בשנת 1961, ואחרי הסכם נוסף ב2007, החלטת ממשלה ב2012, שוב ב2015 ושוב ב2018 בממשלה. לעניין הכספים – 70% ממקרקעי שדה דב הם בבעלות מדינת ישראל. 30% הם פרטיים". דוד הסביר שכבר היום החזקת השדה עולה בדמי שכירות: "בחקיקה שלכם נקבע שהמחזיקים הפרטיים שעד אפריל 2017 נדחה הבינוי בהסכמה. מאפריל 2017, זה תמורת תשלום. הם תובעים 150 מליון שקל בשנה, ונכון שאנחנו נטען שזה פחות". דוד התייחס באופן כללי גם לרעיונות הפינוי בשלבים: "נגיד זאת גם בממשלה, תכנית להשארת שדה תעופה ליד בינוי זו תכנית אחרת. אתם מרבים להלין על הותמ"ל שמתכננים מהר מדי. אתם מדברים על להשאיר שדה בלי לבדוק זיהום אוויר, רעש". בניגוד לטענות חברי הכנסת על הפיכת שדה דב למפגע בהשבתה במשך מספר שנים לפי מתן היתרי בניה, אמר דוד: "אנחנו צריכים את הקרקע עכשיו, הקרקע לא תעמוד ריקה דקה אחת". דוד ניסה להסביר מה ייעשה בקרקע שלב אחרי שלב, אך לא הצליח להשלים את דבריו בשל ההתנגדות של יו"ר הועדה ח"כ משה גפני.

ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (דוברות הכנסת)
ועדת הכספים בנושא סגירת שדה דב. (דוברות הכנסת)

לאחר הדיון אמר דוד, כי הפגיעה בתיירות הינה מינורית, עקב העובדה כי רוב התיירות לאילת לא מגיעה בטיסות, ורק 10% מהתיירות לאילת מגיעה דרך שדה דב. נציגי משרד הביטחון ורשות שדות התעופה ציינו כי הם ערוכים לביצוע הפינוי בתחילת יולי ואינם ערוכים לשום שינוי. הגדיל לומר יואב אורן מרשות שדות התעופה, כי היערכות להפעלת השדה על ידי הרשות תיערך "כשנה וחצי", כאשר כיום ליבת הפעילות (שמירה ומגדל פיקוח) מופעלת ע"י חיל האוויר ורשות שדות התעופה מפעילה רק את החניה וטרמינל הנוסעים. איש מהמפקידים לא התייחס לירידה ברמת שירותי הבריאות לתושבי אילת ע"י רופאים מוטסים, או על ידי יכולת טיסה סבירה לתל-אביב בעבור תושבי אילת. ח"כ יואב סגלוביץ (כחול לבן) אמר שבהיותו במשטרת ישראל רצה למזג את אילת עם מחוז מרכז במשטרה: "אין קשר ממשי בין אילת למחוז דרום. כשתושב אילת עולה צפונה הוא לא עולה לבאר שבע".

דחיית פינוי שדה דב יכולה להתרחש בשני מסלולים, עצירת הפינוי על ידי שר הביטחון נתניהו בטענה שלשדה יש חשיבות ביטחונית – מסלול שלאור עמדת משרד הביטחון ירד מהפרק, או שינוי החקיקה שקובעת שהשדה יפונה עד לסוף יוני 2019. עם זאת לישיבה של ועדת הכספים יש חשיבות בעיקר ביכולת של הועדה להביא לדיון את הגורמים המוסמכים בנושא שיעידו על ההשפעות של סגירת שדה דב על הפעילות האווירית בישראל ועל העיר אילת. במקביל הדיון בוועדה יאפשר למפות את תמיכת המפלגות השונות בהמשך הפעלת השדה.

יש לציין כי מאחר וכל הניסיונות לבטל את סגירת שדה דב בסוף החודש לא הניבו פרי כשנותרו עוד ימים ספורים על לסגירת השדה באופן בלתי הפיך, מבקשים תושבי אילת לאפשר הפעלה של השדה רק עד שבעלי הקרקעות ישיגו את היתרי הבניה ובכך תימנע הריסה של השדה באופן מידי כשהבניה בשטח צפויה לצאת לדרך רק בעוד כמה שנים. בשנים הללו ידרשו משרד התחבורה ורשות שדות התעופה לקדם פתרון טוב יותר מהעברת הטיסות לנמל התעופה בן גוריון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!