דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כבאות והצלה

משבר בכבאות / ההסתדרות לארדן: נחדש את סכסוך העבודה בכל שירותי הכבאות

במכתב חריף דורש יו"ר הארגון ארנון בר דוד חזרה להבנות שהושגו לפני חצי שנה עם הנציב דדי שמחי, לאחר חודשים של יחסי עבודה עכורים: "לא אוכל להשלים עם יחס פוגעני ורדיפת נציגי עובדים"

כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כחצי שנה לאחר שהושגו הבנות בין נציב הכבאות והכבאים, הודיע היום (חמישי) יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לשר לביטחון פנים גלעד ארדן כי במידה ולא יחזור נציב הכבאות דדי שמחי להסכמות, ישקול להורות על חזרה לניתוק מגע מלא, כפי שהיה לפני מספר חודשים.

במכתבו מתייחס יו"ר ההסתדרות למסמך ההבנות, אשר ארדן הבטיח לו כי ליישומו ידאג "באופן אישי", ואומר כי למרות שבעקבותיו "הצעדים הארגוניים הופסקו.. ופסקו הפרסומים והבעת הביקורת הפומבית נגד הנציב", נציב הכבאות והממונה על השכר התנערו מיד מן ההבנות. "מסתבר", כותר בר דוד, כי במשך כך אותו זמן, הנציב חתר תחת הבנות אלה ופעל לסיכול ההסכם בגלוי ובחדרי חדרים".

ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

"כיום, לאחר מספר חודשים, רוב סעיפי מסמך ההבנות מופרים", הוא מוסיף, "הנציב חזר לסורו, והמצב חזר לקדמותו, תוך שהנציב פועל בכל כוחו ומכלה את מיטב זמנו להכפיש, לרדוף, להרע לעובדים ולנציגיהם בכל דרך, לרבות פעולה באמצעים גלויים, סמויים, שימוש לרעה בהליכי משפט, הליכים משמעתיים, השפעה על מכרזים, הגשת תלונות נגד עובדרים" ועוד.

במכתב מונה בר דוד נושאים בהם מתנהל הנציב בצורה בעייתית, ביניהם: "שלילת כספי רווחה תוך פגיעה בעובדים ובני משפחותיהם, הפרת הסכמות בנושא הרכב וועדת הבוחנים, הכשרת הליך גישור, שימוש לרעה במשפטים והליכים משמעתיים, הגשת תלונות שווא נגד כבאים, הצרת צעדיהם של נציגי העובדים, פגיעה בעובדים הנשמעים לוועד וכן ליו"ר ארגון הכבאים ועוד.

"אני שוקל להורות על חידוש הנתק מנציב כבאות והצלה, וחזרה למצב שהיינו בו, ערב החתימה על מסמך ההבנות. לא אוכל להשלים עם יחס פוגעני ורדיפת נציגי עובדים במערך כה מרכזי, ויהיו לכך השלכות רחבות היקף".

לפני כשבועיים הפגינו עשרות כבאים מול ביתו של שמחי בגדרה, במחאה על שורה של צעדים חד צדדיים ובדרישה לכניסה לגישור ולמו"מ בנושא חידוש הסכמי העבודה הקיבוציים במערך, בהתאם להנחיית בתי הדין לעבודה. הכבאים הניפו שלטים עליהם נכתב "נציב הכבאות דדי שמחי שורף את הכבאות", "אנו הכבאים נלחמים באש והנציב דדי שמחי נלחם בנו", ו"השר גלעד ארדן – תציל את הכבאות".

דדי שמחי מכהן כנציב הכבאות מזה שנתיים, החל ממרץ 2017. תקופתו בתפקיד התאפיינה במאבקים מתמשכים עם ארגון הכבאים, כשברקע הצהרותיו של שמחי כי הוא מתנגד לזכות ההתאגדות בכבאות. בדצמבר האחרון סיכמו הארגון והנציבות על הפסקת ארבעה חודשי עיצומים וחידוש המו"מ על ההסכם הקיבוצי, בתיווך מנכ"ל המשרד לביטחון פנים.

מנציבות הכבאות נמסר בתגובה: "אין חדש תחת השמש. ועד הכבאים בחסות ההסתדרות הכריז לאורך השנים על עשרות סכסוכי עבודה נגד שורה של נציבי כבאות גם טרם תקופתו של הנציב הנוכחי ויש תימוכין לכך. בגוף הירארכי פיקודי, מבצעי, לא נאפשר התערבות של ועד עובדים בהחלטות מבצעיות ופיקודיות העלולות לסכן חיי אדם. בימים אלו, כאשר אנו נמצאים בהתמודדות מול גל שריפות המסכן חיי אדם, אנו קוראים להסתדרות לשלב איתנו ידיים, לחדול מהשמצות ולפעול למען העובדים ולרווחתם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!