דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלה עולמית / השוויצרים יצביעו: האם לחלק לכל אזרח 2,600 דולר בחודש?

היום יצביעו השוויצרים במשאל עם שיקבע את גורלו של החוק הקובע "הכנסה בסיסית בלתי מותנית". האם מדובר בהצעה חלוצית לשוק העבודה הפוסט תעשייתי, או שמא זה נסיון לפרק את מנגנוני הרווחה?

צילום: Monk, מתוך ויקימדיה
צילום: Monk, מתוך ויקימדיה

אזרחי שוויץ יבחרו היום במשאל עם שיקבע, בלי לציין סכום מדוייק, אם תחולק להם "הכנסה בסיסית בלתי מותנית". מומחים מעריכים שהסכום הנדרש כדי "לגמור את החודש" הוא 2,500 פרנקים שוויצרים (כ-2,560 דולר). יצויין שתנאי החיים בשוויץ מחייבים ביטוח רפואי פרטי ועלות המחייה היא גבוהה במיוחד.

מבקרים מזהירים כי החלת מדיניות זו של הכנסה בסיסית בלתי מותנית, תפגע קשות בתקציב המדינה. ממשלת שוויץ עצמה ייעצה לבוחרים לדחות את ההצעה, והסקרים מראים כי ההצעה תדחה במדינה הידועה במדיניות השוק החופשי ובמגזר הבנקאי הקפיטלסטי שלה. על פי הסקרים, רק רבע מאזרחי שוויץ יתמכו בהצעה.

עם זאת, תומכי ההצעה מתעקשים כי הגיע הזמן לשכר מינימום חודשי לכולם, לאור השינויים בכלכלת המאה ה-21, כמו החלפת עובדי המפעלים ברובוטים והפיכת העבודות לבטוחות פחות בעידן הדיגיטלי. לטענתם, הם מחפשים ממומנטום יותר מאשר ניצחון מוחלט במשאל.

הכנסה בסיסית אוניברסאלית אולי נראית כמו מדיניות רווחתית, אך יש לה מתנגדים גם משמאל. אלו טוענים שמטרת ההצעה היא לתפוס את מקומם של מנגנוני הרווחה. משפטנים בשוויץ ובמדינות אירופה האחרות בוחנים גם את הסברה על פיה מערכות הרווחה הנוכחיות מסואבות, ומרחיקות הרבה זכאים מלנסות להשיג את ההטבות המגיעות להם.

הבשורה הגדולה של רעיון ההכנסה הבלתי מותנית היא, כמובן, שהכל יזכו בה באופן אוטומטי. היא תהפוך לדמי המחייה המינימליים. על פי ההצעה השוויצרית, מי שמשתכר למעלה מ-2,500 פרנקים שוויצרים לחודש לא יזכה לסכום כסף נוסף מהמדינה. במודל המוצע כעת, כל ילד יקבל רבע מההכנסות של מבוגר, בערך 625 פרנקים לחודש, סכום הגבוה מתקציב הרווחה לילד היום.

הדרכים המוצעות למימון התכנית, הן באמצעות מסים על אנשים המרוויחים למעלה משכר מהמינימום, קיצוץ בתקציבי הרווחה – כיוון שההכנסה המינימלית אמורה להחליף את מנגנון הרווחה לחלוטין – וכן, קיצוצים נרחבים בתקציב המדינה.

ראלף קונדיג, נשיא הסניף השוויצרי של הרשת העולמית למען הכנסה בסיסית בלתי מותנית, טוען שכלכלנים אוהדים את רעיון ההכנסה האוניברסלית כדרך להגביר את הצריכה ולשפר את הכלכלה. "הורינו, סבינו וסבותינו, עבדו קשה כדי שאנחנו נוכל להפיק יותר ולעבוד פחות, בעזרת מיכון וכדומה" מסביר קונדיג."הדבר היחידי שהם לא חזו היה שהעושר הזה יגיע רק לבעלי אמצעי הייצור".

לדבריו של קונדיג, מחקרים ונסיונות שנעשו מוכיחים שההכנסה האוניברסלית לא תגרום לאנשים לשבת כל היות בבית ולא לעשות דבר. "הכנסה אוניברסלית היא יותר תמריץ לפעילות הכלכלית של המדינה", הוא מסביר. לטענתו, תעודד ההצעה יזמות מאחר ואנשים יפחדו פחות לקחת סיכונים.

עם זאת, על פי הסקרים, רוב אזרחי שוויץ מתנגדים להצעה. איגוד של עסקים קטנים, ברובו ממזרח שוויץ, הוא אחד מהקולות הרבים שקורא לדחות את ההצעה. באתר האינטרנט של האיגוד כתוב: "בלי עבודה אין לחם". בארגון טוענים כי רעיון ההכנסה הבסיסית הוא "סכנה מוחלטת, מאחר והוא שלילה מוחלטת של משמעות העבודה" שיגרום למעמד תלותי שיעלה 208 מיליארד פרנקים בשנה.אל מול טענות אלה, אומר קודינג כי הרבה רפורמות נראות באור שלילי כשהן מופיעות לראשונה.

טענה מרכזית אחרת נגד הרפורמה היא כי מטרתה להחליף ולמעשה לחסל את מנגנון מדינת הרווחה והחלפתו בקיצבה. על פי טענה זו, יצירת הכנסה אוניברסלית לכולם פותרת את המדינה מהתמודדות עם סוגית חוסר השוויון ומאחריות על אזרחיה, ומפקירה למעשה את כל שירותי הרווחה למנגנון השוק. על פי טענה זו, מהווה הרפורמה יישום עמוק יותר של השוק החופשי ולא רפורמה חברתית ורווחתית, כפי שהיא לעיתים מוצגת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!