דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים דרום

חוזרים לשגרה / אחרי סכנת הסגירה: הסכם קיבוצי במפעל חיפה כימיקלים דרום

עתידו של המפעל הדרומי היה לוט בערפל אחרי ריקון מיכל האמוניה וסגירת המפעל הצפוני - והעובדים יצאו למאבק | שנתיים לאחר מכן, הסכם קיבוצי חדש מסמן עבורם אופק חיובי | ארנון בר דוד: "זהו יום חשוב בחיי קבוצת חיפה כימיקלים"

מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם קיבוצי חדש נחתם היום (חמישי) במפעל חיפה כימיקלים דרום שבמישור רותם, לראשונה מאז המאבק שהובילו העובדים כנגד סגירתו בליווי וגיבוי ההסתדרות. ההסכם נחתם בלשכת יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, בנוכחות נציגי ההסתדרות והעובדים, מנכ"ל קבוצת חיפה מוטי לוין וההנהלה. ההסכם יחול עד סוף מרץ 2022, ומשפר את תנאי השכר והרווחה של כ-160 עובדים.

קבוצת חיפה היא ספק עולמי של דשנים וכימיקלים לתעשייה. הקבוצה ידעה שנים קשות בעקבות הוראת בית המשפט על ריקון מיכל האמוניה של החברה בחיפה, לפני כשנתיים. לאחר מאבק משפטי ומספר דחיות, הושלם ריקון המיכל בספטמבר 2017 והמפעל הצפוני של הקבוצה בחיפה נסגר, על אף מאבקם הממושך של העובדים. גם המפעל הדרומי של החברה במישור רותם בנגב הושבת על ידי ההנהלה במשך כחצי שנה במהלך 2017, ועובדיו נאבקו בנחישות בליווי ההסתדרות עד לחידוש פעולתו על בסיס אספקת אמוניה באמצעות איזוטנקים.

"זהו יום חשוב בחיי הקבוצה וכולי תקווה שנצא לדרך ארוכה ומשותפת, להצלחת כל הצדדים" אמר  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "אני נוקט בשיטת ניהול שיתופית: על ההנהלה והעובדים להגיע למצב שבו הם עובדים יחד, כולם מרוצים וקיים איזון. אני תמיד אומר שהעובדים צריכים לראות את מקום העבודה בקצה, כי משם הם מתפרנסים. זו הרוח שאני מוביל והרוח הזו צריכה לשרור במפעל הזה. אני מבקש שתנצלו את ההסכם, את היחסים ואת הרוח הטובה ששוררים כאן – כדי שכולם ייהנו. יש 800 אלף חברים בהסתדרות ואנחנו יכולים להיות גאים בעובדים ובהסכמים שנחתמים כאן. אני רוצה להודות לכל מי שנטלו חלק במשא ומתן".

״כשהתחלתי את תפקידי בקבוצה לפני כשנה וחצי, קיבלתי חברה שעברה זעזוע, עם השבתת מיכל האמוניה ויתר מתקני הייצור, ולא היה ברור האם תצליח להתאושש, למרות הרקורד המפואר שלה של למעלה מ-60 שנות עשייה" אמר  מנכ"ל קבוצת חיפה, מוטי לוין. "אלא שהיום אני גאה לומר שהחברה נמצאת במקום אחר לחלוטין, עם תכנית השקעה של כמיליארד מאתיים מיליון שקל להרחבת הפעילות בדרום, הכוללת הקמת מתקן לייצור אמוניה, הרחבת פעילותה הגלובלית והכפלת כושר הייצור של המפעל במישור רותם, מהלך שיספק תעסוקה למאות בתי אב חדשים בנגב. כל זאת, אני יכול לזקוף בראש ובראשונה לאנשיה, ועובדי המפעל הדרומי בפרט, אשר היצירתיות והנחישות שלהם הוכיחו את עצמם, והסכם זה מסמל את הכרת התודה של ההנהלה לעובדיה המקצועיים והמסורים״.

יו"ר מרחב נגב מרכזי, ארמונד לנקרי, הוסיף: "ההסכם נחתם לאחר שהחברה עברה משבר גדול, תוך סכנת סגירת המפעל ופיטורי העובדים, ובעזרת יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן ומשרדי ממשלה, הצלחנו להשאיר את המפעל והוא חזר לשגרה. היום נחתם הסכם שכולל תוספות שכר ראויות לציבור העובדים לדואג להם לביטחון כלכלי לאורך שנים". יו"ר ועד חיפה כימיקלים, יהודה פרץ, אמר: "אני מתרגש. מבחינתי מדובר בסגירת מעגל ענקית. עד לפני שנתיים היינו במאבק אדיר למנוע את סגירת המפעל, מהלך שנמנע בזכות התערבותו של יו"ר ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן. היום לחתום על הסכם כלכלי – זה הישג ענק עבורנו. זה הסכם שבאמת מיטיב עם העובדים. אני מודה לחברי הוועד שמגבים אותם, ולכל הנוכחים כאן".

ההסכם: תוספות שכר, פיצוי על הקפצות ופרס לשמירה על הבטיחות

ההסכם שנחתם כעת כולל תוספת שכר בגובה 9.6% בממוצע, שתוענק דיפרנציאלית במהלך כל שלוש שנות ההסכם. תוספות שכר חודשיות מיוחדות יוענקו למנהלי משמרת בסך 500 שקל, ולראשי צוותים בסך 550 שקל. כמו כן, תוענק תוספת שכר מיוחדת למפעילי שטח, בסך 5%-10%, בנוסף לתוספת השכר הכלליות שבהסכם. ההסכם הרחיב גם את תחולת ההסכם הקיבוצי כך שיחול גם על מנהלים בדרג הביניים, וכן על עובדים נוספים באתרים חדשים הצפויים לקום בחברה.

התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל, אוגוסט 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל, אוגוסט 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

העובדים יקבלו תשלום בגובה 200% להקפצה במהלך חופש, תשלום בגין זמן התארגנות ו-175% תשלום עבור עבודה ביום שישי. יוענק תגמול מיוחד לקריאה פתאומית. עובד שעבר מבחן הסמכה לבקרה יקבל מענק מיוחד בגובה 2,000 שקל. העובדים יקבלו מענק נוכחות רבעוני שיגיע עד לסכום של 1,500 שקל ויוגדלו ההפרשות הפנסיונית גם על רכיבים שאינם שכר.

בנוסף יינתן לעובדים תשלום עבור זמן נסיעה בשווי של עד שעה ביום. יוענקו תנאים מיוחדים לנשים עובדות. יוגדל התשלום על יום הבראה ל-470 שקל. ויוענקו מענקי חתימה של 3,500 שקל לעובד קבוע ו-1,500 שקל לעובד עם ותק של 6-12 חודשים.

עוד נקבע כי בכל שנה של ההסכם תיבחן חלוקת בונוס שנתי לעובדים ויוגדל תקציב הרווחה. יוענק סבסוד לקייטנות בסך 600 שקל לילד בגילאי 3-13. ויוענק פרס בטיחות בסך 40 אלף שקל לשתי מחלקות שיעמדו ביעד הבטיחות.

חתימת הסכם קיבוצי בחיפה כימיקלים (צילום: דוברות ההסתדרות)
חתימת הסכם קיבוצי בחיפה כימיקלים (צילום: דוברות ההסתדרות)

 

בחתימת ההסכם נכחו גם עו"ד חנה שניצר ועו"ד גלי שטיינברג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, ויו"ר איגוד המלונאים, החקלאים והכימיה פרדי כהן. מהנהלת החברה נכחו גם מנהלת התפעול שרון אייל, סמנכ"ל משאבי אנוש ניר יצחקי ומנכ"ל המפעל הדרומי ארז זוהר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!