דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב וסין / לקראת הפסקת אש במלחמת הסחר? טראמפ ושי ייפגשו בוועידת ה-G-20

לאחר חודשים של העלאות מכסים הדדיות וחשש ממיתון עולמי ייפגשו מנהיגי שתי המעצמות במסגרת הוועידה באוסקה שביפן | פרסומים לא רשמיים משני הצדדים מצביעים על אפשרות לצעדי הרגעה וכניסה לשיחות מתמשכות

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בגרמניה. 8 ביולי 2017 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בגרמניה. 8 ביולי 2017 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)
יונתן קירשנבאום

הועידה הכלכלית העולמית G-20 באוסקה שביפן החלה אתמול (חמישי), אלא שמה שתופס את הכותרות היא דווקא הפגישה המתוכננת בין נשיא ארה"ב טראמפ לבין נשיא סין שי ג'ינפינג, בניסיון להגיע להסכם שימנע עליות מכסים נוספות במסגרת 'מלחמת הסחר' בין שתי המעצמות. השניים צפויים להיפגש היום (שישי) וטראמפ התבטא כבר לגבי הפגישה ואמר שהוא צופה כי סין תסכים לדרישותיה של ארה"ב. לטענתו של טראמפ "הכלכלה הסינית נמצאת במצב נורא", והוא אמר שהסינים "מתפללים להסכם". טראמפ הוסיף כי הוא מתכונן להטיל מכסים נוספים על סין במידה ולא יושג הסכם במהלך הועידה.

העיתון הסיני "South China Morning Post" שמתפרסם בחסות הממשלה הסינית פירסם הבוקר כי שתי המדינות הגיעו להסכם 'הפסקת אש' זמנית, במטרה לאפשר לשיחות להביא לסיום מלחמת הסחר. עם זאת, עד כה לא התקבל לידיעה אישור מצד גורם רשמי כלשהו.

העיתון 'וול סטריט ג'ורנל' פרסם כי הסינים הגישו לממשלת ארה"ב את רשימת התנאים שלהם לסיום מלחמת הסחר. על פי הדיווח, הסינים דורשים את סיום הסנקציות האמריקאיות נגד חברת התקשורת הסינית וואווי, ביטול כל המכסים שהוטלו עד כה על מוצרים סיניים וסיום כל הלחצים שמופעלים על סין להגביר את קצב רכישת המוצרים האמריקניים.

בשנה האחרונה מתקיימת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם מלחמת סחר, במסגרתה מעלים שני הצדדים מכסים על ייבוא מוצרים מהמדינה היריבה. במהלך חודש מאי החליט ממשל טראמפ להכפיל את המכסים על מוצרי יבוא בשווי כ-200 מיליארד דולר בשנה, בטענה שסין גוררת רגליים במו"מ על סיום מלחמת הסחר. בתגובה ממשלת סין הכפילה את המכס על שורה של מוצרים אמריקאים מ-5% ל-10%. על פי הערכות גופים כמו קרן המטבע העולמית, העלאות המכסים פוגעות בפעילות הכלכלית ברחבי העולם, ותרמו להאטה האחרונה בכלכלות האמריקאיות, האירופיות והסיניות.

ההאטות האחרונות הובילו ללחץ גבוה בשווקים, וככל הנראה תרמו להצהרות מצד הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב שאמרו שירחיבו את הצעדים להרחבה מוניטרית אם ההאטה תמשיך. לכן, העיניים נשואות למפגש בין שני המנהיגים, שרבים מקווים שיביא לסיום מלחמת הסחר.

עם זאת, טענתו של טראמפ לגבי המצב הנואש של הכלכלה הסינית והצורך הדחוף שלהם בהסכם היא ככל הנראה מוגזמת. אמנם קצב הצמיחה של הכלכלה הסינית ירד דרמטית בשנים האחרונות מ-14% בשנת 2007 ל-6.6% בשנה האחרונה, אבל מדובר עדיין בקצב צמיחה מהגבוהים בעולם. מאז המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 מבצעת סין באופן תדיר השקעות ענק במטרה לעודד את הצמיחה, והצליחה עד כה למנוע כניסה למיתון. יש לציין כי גם המשק האמריקאי מראה סימנים של האטה בחודשים האחרונים, מה שהביא את הבנק הפדרלי להצהיר על כך שהוא עשוי לחזור ולהעמיק את צעדי ההרחבה המוניטרית שנהוגים מאז המשבר הכלכלי, על אף ההחלטה לצמצם אותם בשנה שעברה.

בדרכו ליפן התבטא טראמפ גם נגד העלאת המכסים האחרונה שביצעה ממשלת הודו על ייבוא מוצרים מארה"ב. טראמפ צייץ כי "הודו מטילה מכסים גבוהים מאד נגד ארה"ב" והוסיף כי "זה מצב לא מקובל והמכסים חייבים להתבטל!". הממשלה ההודית הגיבה לציוץ וטענה שהמכסים שהיא מטילה על מוצרים אמריקאים אינם גבוהים בהשוואה עולמית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!