דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת הסחר

מלחמת הסחר / שיפור ביחסי ארה"ב-סין: טראמפ ושי הסכימו על "הפסקת אש" במלחמת הסחר

נשיאי ארה"ב וסין נפגשו במהלך ועידת ה-G20 ביפן והסכימו כי השיחות בין המדינות יחודשו וכי העלאות המכסים יופסקו עד לחתימה על הסכם | עוד סוכם כי החרם האמריקני על חברת וואווי יופסק, וכי סין תרכוש מוצרים חקלאיים ומזון מארה"ב

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב, ארכיון (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
יונתן קירשנבאום

הנשיאים טראמפ וג'ינפינג נפגשו במהלך ועידת ה-G20 ביפן הבוקר (שבת), והסכימו על "הפסקת אש" במלחמת הסחר. השיחות "חזרו למסלול" אמר הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי סיום הפגישה והוסיף כי הייתה "פגישה מעולה". השנים סיכמו כי השיחות בין המעצמות ימשיכו, אבל יופסקו העלאות המכסים עד לחתימה על הסכם סופי.

"אנחנו נמשיך את המשא ומתן, ואני מבטיח שלפחות לזמן הקרוב לא יהיו עוד העלאות מכסים" אמר הנשיא טראמפ. "אנחנו הולכים לעבוד יחד עם סין כדי לראות אם אנחנו יכולים להגיע להסכם. סין תתייעץ איתנו ותרכוש כמות עצומה של מזון ומוצרים חקלאיים מאיתנו, והם הולכים להתחיל לעשות את זה כמעט באופן מידי".

ארה"ב נגד וואווי (צילומים: astudio / Shutterstock.com)
ארה"ב נגד וואווי (צילומים: astudio / Shutterstock.com)

על פי הבית הלבן, ממשלת סין הסכימה להגביר את רכישת המוצרים תוצרת ארה"ב בתמורה לסיום העלאת המכסים על תוצרת סין. ארה"ב מצידה הסכימה לבטל את האיסור על חברות אמריקאיות לקיים קשרים מסחריים עם חברת וואווי הסינית. לפני מספר שבועות הטיל טראמפ איסור על יחסים מסחריים עם חברת התקשורת הסינית בטענה שהיא מהווה סיכון בטחוני לארה"ב. טענה זו נשמעת כבר מספר שנים מצד רשויות הביטחון האמריקאיות.

כעת יכנסו שני הצדדים בחזרה למשא ומתן על הסכם סחר מחודש. במאי האחרון התפוצצו השיחות בין ארה"ב לסין לאחר שטראמפ טען שסין לא מוכנה לקבל את הדרישות האמריקאיות. על הסבב האחרון של השיחות אמר היום טראמפ: "רצינו לעשות כמה דברים שיהפכו את העניינים לשווים יותר בינינו בכל הנושא של המסחר. היינו מאד קרובים, אבל משהו קרה וזה לא ממש עבד".

בשנה האחרונה מתקיימת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם מלחמת סחר, במסגרתה מעלים שני הצדדים מכסים על ייבוא מוצרים מהמדינה היריבה. במהלך חודש מאי החליט ממשל טראמפ להכפיל את המכסים על מוצרי יבוא בשווי כ-200 מיליארד דולר בשנה, בטענה שסין גוררת רגליים במו"מ על סיום מלחמת הסחר. בתגובה ממשלת סין הכפילה את המכס על שורה של מוצרים אמריקאים מ-5% ל-10%. על פי הערכות גופים כמו קרן המטבע העולמית, העלאות המכסים פוגעות בפעילות הכלכלית ברחבי העולם, ותרמו להאטה האחרונה בכלכלות האמריקאיות, האירופיות והסיניות.

ההאטות האחרונות הובילו ללחץ גבוה בשווקים, וככל הנראה תרמו להצהרות מצד הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב שאמרו שירחיבו את הצעדים להרחבה מוניטרית אם ההאטה תמשיך. לכן, העיניים נושאות למפגש בין שני המנהיגים, שרבים מקווים שיביא לסיום מלחמת הסחר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!